Nu är bara frågan om jag vill dölja skönheten bakom mitt nysydda överdrag eller ej. Dessa i-landsproblem!
Dubbel-Bajaj!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Fullföljde en idé jag haft en tid. Bonnietanken är på löjliga 3,5L så en reserv är ju inte fel. I gömmorna hittade jag denna plåtburk jag fått växellådsolja i (ja, den är bara ett par år gammal!). Visade sig passa perfekt i reservhjulet, förankrad med några remmar från militärbyxor.
Nu är bara frågan om jag vill dölja skönheten bakom mitt nysydda överdrag eller ej. Dessa i-landsproblem!
Nu är bara frågan om jag vill dölja skönheten bakom mitt nysydda överdrag eller ej. Dessa i-landsproblem!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Klämde in lite foam bakom dunken för att skydda fälgen. På köpet kunde jag minska till två remmar. Ser mer harmoniskt ut, tycker jag.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Har experimenterat med olika lösningar för det saknade originaltanklocket. Så kom jag på att jag hade ett universal till bil liggande! Lite kortning av ”turbinhjulen” och nya luftningshål (därav bamseskruven) så satt det som den berömda smäcken!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Äntligen fått tag i ytterligare en fälg! Nu kan jag ha dubbisarna permanent pålagda och bara behöva byta hjul höst och vår.
Och ja, det råkade visst bli lite mer än en fälg också...
Och ja, det råkade visst bli lite mer än en fälg också...
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Inspirerad rev jag isär Bonnievraket för att lättare kunna lagra det - och för att det är kul.
Gav mig förstås också på fälgen. Den var i så bra skick att jag nöjde mig med roterande stålborste. Dess kompis var inte lika rostfri och har legat i elektrolysbad en vecka. Nu fick den också smaka stål(borste)!
Sedan började behandlingen för att motstå vinterns påfrestningar: Hammarlack!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
På en vecka har jag gått från tre funktionsdugliga moppar till en och står dessutom med sex trasiga innerslangar.
Det började med att Alvas Baotian fick punktering. Däcket var hårt nog att slå ihjäl elefanter med och slätt som månens yta så nytt däck fick beställas.
Sedan skulle jag lägga på dubbdäcken på de nymålade Bajajfälgarna. Bägge kämpade emot men den ena lyckades efter ett tag. Men nummer två...
Varje gång jag trott att jag fått ihop skiten och började fylla luft så pös den ut igen. Ut med slangen och visst, ett nytt hål!
Letade igenom däckets insida men utan att hitta något vasst. Insåg till slut att fortsatt arbete troligen skulle resultera i slaganfall eller hjärtattack så jag muttrande in i huset och beställde fler slangar.
Så, one down, two to go... I måndags morse, givetvis när jag satt i telefonmöte, hörde jag hur Lovisa kickade sin Bonnie. Och kickade... och kickade... Så, då var vi nere på EN fungerande moppe!
Så är läget nu. Hur många tror jag har sysselsättningsproblem?
Det började med att Alvas Baotian fick punktering. Däcket var hårt nog att slå ihjäl elefanter med och slätt som månens yta så nytt däck fick beställas.
Sedan skulle jag lägga på dubbdäcken på de nymålade Bajajfälgarna. Bägge kämpade emot men den ena lyckades efter ett tag. Men nummer två...
Letade igenom däckets insida men utan att hitta något vasst. Insåg till slut att fortsatt arbete troligen skulle resultera i slaganfall eller hjärtattack så jag muttrande in i huset och beställde fler slangar.
Så, one down, two to go... I måndags morse, givetvis när jag satt i telefonmöte, hörde jag hur Lovisa kickade sin Bonnie. Och kickade... och kickade... Så, då var vi nere på EN fungerande moppe!
Så är läget nu. Hur många tror jag har sysselsättningsproblem?
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Med risk för jinxning: Samtliga moppar på banan igen!
Hittade felet på Lovisas Bonnie - fukt och ärg i och vid den yttre tändspolen. Och olja inuti?!?
Kan kanske komma från spill vid tankning? Tyckte gnistan hade sett stark ut innan också men tydligen inte.
Lite handpåläggning på förgasaren också, sedan startade den så fint och är nu redo för vintern med dubbdäcken monterade.
Hittade felet på Lovisas Bonnie - fukt och ärg i och vid den yttre tändspolen. Och olja inuti?!?
Lite handpåläggning på förgasaren också, sedan startade den så fint och är nu redo för vintern med dubbdäcken monterade.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Bonnie har stått i 1,5 månader så hon tjurade en del när hon åter togs i bruk igår. Den indiska kvaliteten visade sig dock hålla måttet; det var bara att blåsa rent munstycket. Passade dock på att byta ner ett steg i storlek. Verkar funka och då kanske den varvar ur lite bättre, i alla fall när det blir varmare.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Köpte en reservdels-Bonnie. Härligt ruffigt utseende. Skum tillbehörsstrålkastare som fått mig att kalla den Wall-E som efter filmen med samma namn. Startade direkt och gick som ett skott (visserligen bara 300m men jag gissar på skit i bränsleledningarna).
Inte kunde jag väl skrota den!? Och nu har jag köpt galon till den trasiga sadeln. Skit också…
Inte kunde jag väl skrota den!? Och nu har jag köpt galon till den trasiga sadeln. Skit också…
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Trippel-Bajaj!
Nu är det vedervärdiga sätet från Säffle (eller snarare Vijay) historia!
Allt äckel, rester av skumgummi, plast och galon, är slängt. Kvar är den hårda botten som passar utmärkt att sitta direkt på.
Nej, riktigt så hardcore blir det inte - återkommer!
Allt äckel, rester av skumgummi, plast och galon, är slängt. Kvar är den hårda botten som passar utmärkt att sitta direkt på.
Nej, riktigt så hardcore blir det inte - återkommer!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Sådärja! Byggde på sadelstommen med några lunnade lager liggunderlag och sedan galon. Hade först bara ta ett lager liggunderlag - hade säkert sett fränt ut men nog inte gått att sitta på…
Är inte riktigt klar då jag inte hade tillräckligt med korta häftklammer, så galonen ska bli mer spänd.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Idag började jag Wall-E-mekandet med att rengöra bränslesystemet. Visst fanns det en del skit där!
När jag plockade av luftfilterburken uppdagades den skummaste lösning jag sett på länge! Någon hade borrat två extra hål men tydligen ångrat sig och pluggat med - glassäkringar!
Rengöringen gjorde dock inte att felet försvann. Den varvar iväg som 17, tappar orken, går på tomgång och kan köras långsamt med choken i en stund. Sedan går det att dra ur choken, gasa utav h-e en bit och sedan upprepa proceduren. Kanske behövs större munstycke? Inte otroligt om den är trimmad, som jag misstänker.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Sadeln åkte på plats idag också, komplett med high-tech låsmekanism.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Originaldimension på Bonniedäck är 2.75-10. Jag har vågat gå upp till 3.00 men inte mer för att inte riskera att det skulle ta i avgasröret. En tidigare Wall-E-ägare bevisar att jag varit onödigt feg…
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Nu torde det vara klarlagt: Wall-E ÄR trimmad!
Cylindern är betydligt större än original - när jag skulle montera kylkåpor från en reservmotor fick jag böja ut den ganska rejält.
Huvudsyftet med dagens arbete, förutom att få moppen att gå bra, var annars att vrida topplocket rätt så fläktkylningen funkar igen. Med topplocket och cylindern borta passade jag förstås på att rengöra dessa. Planade även toppen lite och slipade till kanalerna, särskilt avgasditon. Tog dock ganska lite så jag märkte ingen egentlig skillnad vid körning.
Med grejerna på plats igen startade Wall-E på första kicken!
Fick en typ dubbelt så lång färd som tidigare innan det var dags för tappad ork igen.
Macklade med förgasarinställningarna en bra stund och fick den till sist att gå riktigt hyfsat. Dock måste jag emellanåt dra choken när motorn börjar tappa andan. Bara en stund, sedan är den okej igen. Tror det behövs större munstycke, vilket borde gynna bottenvridet också - just nu är den inte mycket bättre i backstart än vilken standard-Bonnie som helst.
Cylindern är betydligt större än original - när jag skulle montera kylkåpor från en reservmotor fick jag böja ut den ganska rejält.
Huvudsyftet med dagens arbete, förutom att få moppen att gå bra, var annars att vrida topplocket rätt så fläktkylningen funkar igen. Med topplocket och cylindern borta passade jag förstås på att rengöra dessa. Planade även toppen lite och slipade till kanalerna, särskilt avgasditon. Tog dock ganska lite så jag märkte ingen egentlig skillnad vid körning.
Med grejerna på plats igen startade Wall-E på första kicken!
Fick en typ dubbelt så lång färd som tidigare innan det var dags för tappad ork igen.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Det där med att 3.50-däck får plats bak på Bonnie - vid dagens arbete såg jag att det är sanning med viss modifikation - i bokstavlig mening…
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Peppar, peppar så tror jag att Wall-E:s benägenhet att stanna är avhjälpt!
Tog bort original huvudmunstycke och satte dit ett Dellorto 66 istället. Vanligt brukar vara 61-62 men jag misstänkte att den här motorn behöver mer dricka.
Moppen går fortfarande som
, utan tendens att dränkas. Har inte haft möjlighet att varva ur än så jag har inte hela bilden.
Passade även på att montera en extra bensinkran på slangen, då originalkranen läcker internt, som dessa kranar ofta verkar göra. Någon hade borrat ett hål i motorkåpan och hålet inte bara sitter på rätt plats utan var nästan exakt rätt storlek!
Tog bort original huvudmunstycke och satte dit ett Dellorto 66 istället. Vanligt brukar vara 61-62 men jag misstänkte att den här motorn behöver mer dricka.
Moppen går fortfarande som
Passade även på att montera en extra bensinkran på slangen, då originalkranen läcker internt, som dessa kranar ofta verkar göra. Någon hade borrat ett hål i motorkåpan och hålet inte bara sitter på rätt plats utan var nästan exakt rätt storlek!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Wall-E har fått stå till sig i sommarstugan över vintern men nu har det hänt lite!
Den egentligen skitfula tillbehörsstrålkastaren måste ju vara kvar - det är den som gör moppen till just Wall-E. Den undre delen av original styrkåpan passar dock inte riktigt i den nya looken. För att få av den behöver styret bort. För att uppnå detta behöver hela TVÅ skruvar bort. Lika enkelt som allt annat på dessa små juveler! Jag passar förstås på att fixa iordning styret när det framgent ska synas. Sedan får det bli en bättre fastsättning av strålkastaren också.
Har funderat på hur jag skulle göra med hastighetsmätare men det löste sig självt! Vajerhöljet var nämligen det enda som återstod - både vajer och drev saknades helt!
Änden på höljet i navet måste sitta där för att hindra smuts att komma in. Knips, knips och plugga med en farmarskruv!
Den egentligen skitfula tillbehörsstrålkastaren måste ju vara kvar - det är den som gör moppen till just Wall-E. Den undre delen av original styrkåpan passar dock inte riktigt i den nya looken. För att få av den behöver styret bort. För att uppnå detta behöver hela TVÅ skruvar bort. Lika enkelt som allt annat på dessa små juveler! Jag passar förstås på att fixa iordning styret när det framgent ska synas. Sedan får det bli en bättre fastsättning av strålkastaren också.
Har funderat på hur jag skulle göra med hastighetsmätare men det löste sig självt! Vajerhöljet var nämligen det enda som återstod - både vajer och drev saknades helt!
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Lagom mycket bling är det du har +1.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Nu börjar det bli fason på Wall-E!
Har monterat tillbaka vajrar och elkablar. Vill ha det kåplösa styret så rent det går och har därför valt att sätta dödare, lampknapp och tutdito på täckkåpan under. Kickade för att se att jag kopplat rätt. Jodå, lampan blinkade och tutan tutade! Men vänta nu! Tutan ska ju inte tuta när man inte håller inne knappen?!? Testade att hålla inne knappen och kicka: Tyst!
Jajamen, jag hade lyckats hitta en tvärtom-knapp!! Inte 17 hade jag ju testat den utan bara förutsatt normal funktion.
Gör om, gör rätt…
Har monterat tillbaka vajrar och elkablar. Vill ha det kåplösa styret så rent det går och har därför valt att sätta dödare, lampknapp och tutdito på täckkåpan under. Kickade för att se att jag kopplat rätt. Jodå, lampan blinkade och tutan tutade! Men vänta nu! Tutan ska ju inte tuta när man inte håller inne knappen?!? Testade att hålla inne knappen och kicka: Tyst!
Jajamen, jag hade lyckats hitta en tvärtom-knapp!! Inte 17 hade jag ju testat den utan bara förutsatt normal funktion.
Gör om, gör rätt…
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Koppla elen utan att ha verkstadshandboken bredvid sig var en dålig idé… Jodå, Wall-E startar - men bara om belysningsknappen står på noll…
I övrigt gick den länge uppskjutna provkörningen ok. Moppen dör inte på gas efter en stund som tidigare men motorn går å andra sidan fett - mer laborerande med munstycket behövs.
Bakbromsen tar dåligt men det blev bättre under färd. Hoppas det fortsätter så och jag slipper demontera.
Frambromsen, däremot, hugger så man kör vält om man inte är försiktig. Hade hoppats det också skulle bli bättre av sig själv men det är nog tyvärr inget att be för.
I övrigt gick den länge uppskjutna provkörningen ok. Moppen dör inte på gas efter en stund som tidigare men motorn går å andra sidan fett - mer laborerande med munstycket behövs.
Bakbromsen tar dåligt men det blev bättre under färd. Hoppas det fortsätter så och jag slipper demontera.
Frambromsen, däremot, hugger så man kör vält om man inte är försiktig. Hade hoppats det också skulle bli bättre av sig själv men det är nog tyvärr inget att be för.
- JanneHagnell
- Lärling

- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dubbel-Bajaj!
Men nu är det ordning på torpet igen! Växla två sladdar och vips funkar allt!