Preppa för lackering - Erfarenheter?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Preppa för lackering - Erfarenheter?

Post by LIJ »

Planerar att lackera om min P200E hos nått proffs, men vill göra så mycket som möjligt själv. Vilka är era erfarenheter vad som krävs för bra resultat? Är det plåtrent som gäller? Vet ju att "känns det så syns det" men kan gammal lack vara kvar bara den är slät? Vet inte hur Piaggios gamla lacker reagerar med moderna.

Kan ju behöva spacklas nått också. Nån som vet nån bra spackelprodukt som funkar bra med moderna lacker? Och även nått som funkar att spackla plastdetaljerna på en P200E?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Preppa för lackering - Erfarenheter?

Post by henrikborjeson »

Tips är att du pratar med lackeraren och kommer överens om jobb, kostnad och ansvar. Många lackerare vill göra hela arbetet för att kunna garantera resultatet. Om du själv ska slipa/blästra/spackla så fråga vilka produkter du ska använda och få ett "OK" när du lämnar in den

PP100 är bra spackel. Plastdetaljer som styrhuvud och tutkåpa skulle jag köpt nytt om det är skadat. Det är ofta lite mjukt material där spackel tenderar att spricka

mvh/Henrik B (som alltid lämnar bort rubbet rörande lack)
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Tack för tips och funderingar. Det fick bli en ny plastkåpa till styret för den gamla var lite väl sliten.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag kan bara hålla med Henrik eftersom jag själv har erfarenhet från att slipa/spackla själv och sen lämna på lack, för att få tillbaka ett resultat som lämnar en del att önska. I det läget har man ingenting att komma med. Underarbetet är verkligen A och O.
/ Christian
Post Reply