Tips ny dämpare/fjäder fram till en Vespa 125 GTR -74
Tips ny dämpare/fjäder fram till en Vespa 125 GTR -74
Får för mig att jag ska uppdatera framgaffeln och kanske få till lite bättre egenskaper vid bromsning. Finns det några bra tips på uppgradering av stötdämpare och fjäder? Är inte ute efter det bästa och dyraste men en vettig förbättring till en ok peng. Vad har ni gjort för uppgraderingar?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
-
- Mästare
Re: Tips ny dämpare/fjäder fram till en Vespa 125 GTR -74
Framgaffeln på en 125gtr är ju av den gamla före-px typen och inte helt lätt att få bra - man kommer nog i många fall ha nigningar när man bromsar hårt, helt enkelt för att det inte finns plats för kraftigare doningar. Vill man ha det bästa monterar man en PK XL conversiongaffel som möjliggör skivbroms och moderna stötdämpare men det är en rejäl prislapp
Man kan få en marginell förbättring med Stoffis styvare framfjäder i kombination med BGM PRO SC F16 SPORT dämpare - kör det på min Sprint 150 och det ger lite bättre kontakt/respons. Har du en gammal slutkörd originaldämpare/fjäder så blir det ändå ett positivt lyft
mvh/HB
Man kan få en marginell förbättring med Stoffis styvare framfjäder i kombination med BGM PRO SC F16 SPORT dämpare - kör det på min Sprint 150 och det ger lite bättre kontakt/respons. Har du en gammal slutkörd originaldämpare/fjäder så blir det ändå ett positivt lyft
mvh/HB
Jag har också en Sprint 150cc 1966 årsmodell! Den drycker helt och hållet ner i lägsta läget både vid låga farter (5mm/h) och det som händer då är att den bromsar av sig själv med risk att köra omkull! Såg att du bytt till både styvare fjäder och dämpare, undrar nu vad det skall vara för läng på fjädern till en Sprint 150?
Mvh Booos
Mvh Booos
165 mm
/P
/P
Booos wrote:Jag har också en Sprint 150cc 1966 årsmodell! Den drycker helt och hållet ner i lägsta läget både vid låga farter (5mm/h) och det som händer då är att den bromsar av sig själv med risk att köra omkull! Såg att du bytt till både styvare fjäder och dämpare, undrar nu vad det skall vara för läng på fjädern till en Sprint 150?
Mvh Booos