Hej
Jag har en fråga om rätt kolv till min 150 GL.
Håller på och renoverar en Vespa -63 150 GL VLA1T (motor: VLA1M)
Jag har nu monterat ihop motorhalvorna med nya delar.
Men kolven gör mig fundersam.
Vid demonteringen satt där en kolv 57,2 mm med förhöjd överdel, se bild 1 nedan. När jag beställde reservdelar, från S.I.P., fanns inte denna kolv som ett alternativ utan endast en kolv med plan ovansida 57,0 mm. Se bild 2 nedan.
Kolven med förhöjd ovansida säljs som en reservdel till VGLA-B, VBA1T och till VBB1-2.
Som ni ser så är det en stor skillnad på porten i kolven också.
Är det någon som har en förklaring till detta? Och en rekommendation på vad jag skall göra.
Självklart så kan jag göra det enkelt för mig och byta ut kolv och cylinder till en 177 cc men det ger mig inget svar på frågan.
Rätt kolv?
Rätt kolv?
- Attachments
-
- Bild 2 kolv.png (31.79 KiB) Viewed 9961 times
-
- Bild 1 kolv.png (34.13 KiB) Viewed 9961 times
Re: Rätt kolv?
Förklaringen är nog att nån har bytt. VLA ska ha den släta kolven, frågan är bara om de även har bytt cylinder och topp. Den släta kolven har en annan topp.
/P
/P
Tack för ditt svar Paka.
Ser inte riktigt vad som är skillnaden på bilderna av topparna (på S.I.P. hemsida) men det borde vara skillnad på förbränningsrummets utformning. Jag får ta av toppen och kolla. Om det är "fel" topp som sitter på nu så kanske det är bästa att byta hela kittet. Men måste jag då också byta ut förgasaren?
//L
Ser inte riktigt vad som är skillnaden på bilderna av topparna (på S.I.P. hemsida) men det borde vara skillnad på förbränningsrummets utformning. Jag får ta av toppen och kolla. Om det är "fel" topp som sitter på nu så kanske det är bästa att byta hela kittet. Men måste jag då också byta ut förgasaren?
//L
Det beror nog på hur fort du vill åka. Och ja, 177 mår nog bättre med en större förgasare. VLA har bara två portar men tror att Pinasco säljer ett sånt 177-kit.
/P
/P
Och VLA-toppen bör ha squish, den äldre är bara rund.
Paka; du hade rätt i din misstanke.
Toppen som sitter på nu är till ”fel” kolv dvs den är större i förbränningsrummet och saknar squis. Och jag har inte originaltoppen.
Nu har jag ett par olika val, återställa till 150 cc eller ändra till 177 cc. I båda fallen behövs lite nya delar.
Om jag väljer t.ex. Pinasco 177 cc från S.I.P. part no.: 80510000. Vad behöver jag göra mer? Ljuddämpare, Lager mm är nytt men förgasaren SI 20/17 C, räcker det med att byta huvudmunstycke? Om jag behöver byta förgasaren, vilken modell skall jag då välja?
Alternativt så kan jag byta cylinder o topp till 150 cc eller så kan jag ju montera tillbaka den gamla kolven. Men det fresta att ta 177 cc alternativet.
//L
Toppen som sitter på nu är till ”fel” kolv dvs den är större i förbränningsrummet och saknar squis. Och jag har inte originaltoppen.
Nu har jag ett par olika val, återställa till 150 cc eller ändra till 177 cc. I båda fallen behövs lite nya delar.
Om jag väljer t.ex. Pinasco 177 cc från S.I.P. part no.: 80510000. Vad behöver jag göra mer? Ljuddämpare, Lager mm är nytt men förgasaren SI 20/17 C, räcker det med att byta huvudmunstycke? Om jag behöver byta förgasaren, vilken modell skall jag då välja?
Alternativt så kan jag byta cylinder o topp till 150 cc eller så kan jag ju montera tillbaka den gamla kolven. Men det fresta att ta 177 cc alternativet.
//L
Om du söker här på forumet så är jag rätt övertygad om att andra har gjort det tidigare. Satt på 177-kit alltså. 24/24-förgasare och Sip road, gissar jag. Kan vara skönt med en ny vev också. Jag kan kolla om jag har en topp med squish annars om du vill.
/P
/P
Valet blir att försöka återställa VLA motorn så gott det går. Det känns inte som att denna 2-portare från -63 och som varit nerplockad flera gånger är den rätta att utgå från när jag skall installera olika uppgraderingar. Blocken har sina skavanker, men nya lager och tätningar mm har den ju fått, så förhoppningsvis blir det återigen en go 150 cc.
Eftersom det var monterat en annan kolv och topp (som jag skall byta ut) undrar jag om cylindern också kan vara ”fel”. Cylindern är en 2-portare och loppet mäter ca 57,3 mm. Bör jag byta den också?
Paka: Jag skickar ett mail till dig ang. toppen mm.
Eftersom det var monterat en annan kolv och topp (som jag skall byta ut) undrar jag om cylindern också kan vara ”fel”. Cylindern är en 2-portare och loppet mäter ca 57,3 mm. Bör jag byta den också?
Paka: Jag skickar ett mail till dig ang. toppen mm.