Nybliven ägare till en PX200E -97

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Astanius
Drömmare
Drömmare

Nybliven ägare till en PX200E -97

Post by Astanius »

Hej! Är som sagt nybliven ägare till en PX200E och kan inget annat säga än att den ger mig ett stort leende på läpparna! Otroligt rolig att köra! :D Dock så har jag några frågor då jag är helt ny på området. Har mest pysslat med lite äldre mopeder innan.

Växlarna! Tycker att den växlar väldigt hårt. De nästan tvingas, smäller i. Normalt? Håller man kopplingen intryck och växel i så frikopplar den utan problem. Dragläge och grepp i kopplingen känns bra. upplever heller inte att den slirar på lamellerna, inte ens vid provocerad körning. Kan detta vara något som går att justera eller blir det felsökning i motorn?

Delar? Var köper man delar smidigast? Är öppen för både svenska och utländska sidor. Allt från reservdelar, enklare trim och kosmetiska prylar.

Kommer säker mer frågor framöver!

Mvh Astanius
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Nybliven ägare till en PX200E -97

Post by Frontstar »

Grattis till en trevlig Vespa, jag håller med om att PX200 är en kul scooter. Hårda växlingar har jag ingen erfarenhet av men dessa hojar växlar inte sammetsmjukt.
När det gäller inköp av delar så har SIP scootershop i Tyskland mycket att välja på. För det mesta går det hyggligt smidigt att handla av dom men vill man ha mailkontakt och fråga något kan det ta tid att få svar.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag tror inte du behöver vara orolig. Växellådan på en PX200 växlar ganska hårt, vi talar en gammal konstruktion. För säkerhets skull kan du byta växellådsolja. Du ska använda "rak" SAE 30, exempelvis Biltemas "Gräsklipparolja". Ta loss påfyllnings- och bottenpluggar, töm ut, sätt i bottenpluggen (dra försiktigt, lätt att dra sönder gängorna), fyll på upp till nivån för påfyllningspluggen (2,5-3 dl).

Delar köper du i Sverige från EM Scooters eller EHR Motor, eller utomlands där de största är Scootercenter och SIP, båda i Tyskland. Lycka till med din Vespa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tomas Almgren
Drömmare
Drömmare

Post by Tomas Almgren »

Hej!

Håller med trådskaparen att PX200E växlar hårt jämfört äldre Vespor. De äldre jag testat, vilket inte är många, men ett antal 60-t o 70-t Vespor, inkluderat min egen Primavera ET3 från -79, känns mjukare i växlingen. Min PX har ny olja och fungerar felfritt etc, men känslan i växlingarna verkar ha vart bättre förr. Konstigt men så upplever jag det.
mvh Tomas

....
PX200E 1990
Primavera ET3 1979
Post Reply