Fel cylinder? Vespa 50 R

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
MickeHoss
Drömmare
Drömmare

Fel cylinder? Vespa 50 R

Post by MickeHoss »

Jag försöker få min sons Vespa 50 R 1980 att fungera igen och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer om vad jag ska göra. För ett tag sen började den bråka och efter att bland annat ha plockat av cylindern bedömde jag att den hade nypt. Beställde en ny cylinder och kolv men fick hem delar som var lite annorlunda. Den nya cylindern har en port mer än den gamla och kolven har ett hål på sidan.
Försäljaren var osäker men trodde att det inte spelade någon roll om bara cylinderfoten slöt tätt. Jag vet inte vad jag ska tro? Vespan startar om man springer men den är långsam upp och ned i varv. Ibland rusar den. Motoroljan späds ut med bensin. Den går alltså inte bra men det gjorde den ju inte innan heller. Vill gärna utesluta enklare fel före rivning av motorn. Vet någon om det ska fungera med den cylindern eller om det är ett uppenbart fel? Tack på förhand!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Fel cylinder? Vespa 50 R

Post by henrikborjeson »

Hej

Att motoroljan späds ut med bensin tyder på en trasig packbox på kopplingssidan och kräver att motorn delas för att byta den - en trasig packbox gör ofta motorn slö, svårstartad och instabil på tomgång

Vad gäller cylindern så har vissa trimcylindrar en extra spolport som går igenom kolvens extra hål. Det kan vara en sådan du köpt och den passar tätt mot cylinderfoten och ska fungera bra.

mvh/Henrik B
MickeHoss
Drömmare
Drömmare

Post by MickeHoss »

Tack så mycket Henrik! Jag får beställa lite grejer och dela motorn. Har aldrig gjort det på en vespa tidigare men får väl försöka hålla reda på hur allt ska sitta. Finns det kanske någon bra guide att få tag på och är det något särskilt som brukar vara svårt att få isär eller ihop?
Mvh/ Michael S
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kolla också att du inte har vänt kolven fel, pilen ska peka bakåt (mot avgasporten). Lätt hänt.
/P
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du hittar en bra guide på
http://scooterhelp.com/tips/engine/engine.sf.vespa.html

och det finns även ett antal videos på youtube i hur man mekar med och delar vespa-motorer

Lycka till !

mvh/HB
MickeHoss
Drömmare
Drömmare

Post by MickeHoss »

Tack alla för supporten! Återkommer säkert med fler frågor när jag är igång med projektet.
//Michael
Post Reply