Byte av lameller på PX200e -89

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
HansH
Nybörjare
Nybörjare

Byte av lameller på PX200e -89

Post by HansH »

Hej,
Min koppling slirar, ursprungligen för att kopplingsvajern var för spänd men nu är antagligen lamellerna utslitna på grund av detta så nu slirar den mer och mer även om vajern är slak.
Nu till min fråga, det finns många instruktionsfilmer på Youtube men alla börjar med en avmonterad motor. Kan man byta lameller utan att montera av motorn och bara demontera bakhjulet?
Undrar
Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Byte av lameller på PX200e -89

Post by henrikborjeson »

Hej Hans

Javisst, det går bra. Jag brukat tömma bensinen och lägga vespan på en soffkudde på höger sida. Ta av vänster sidkåpa och reservhjulet. Lossa kopplingsvajern och ta av bakhjulet så kommer du åt de tre bultarna som håller kopplingskåpan och sedan är det som på Youtube. Akta så inte pluggar, sprintar, halvmånar och smuts kommer ner i motorn när du lossar kopplingskåpan och sedan korgen.

mvh/Henrik B
HansH
Nybörjare
Nybörjare

Post by HansH »

Tack Henrik, fick just nya lameller från S.I.P så helgen därmed räddad
//Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Perfekt, berätta gärna hur det avlöpte.

mvh/Henrik B
HansH
Nybörjare
Nybörjare

Post by HansH »

Hej Henrik,
Då varande det gjort, skulle jag behöva göra det igen så hade det gått ännu lättare för då hade det verkligen räckt att demontera bakhjulet.
Nu visste jag inte hur det såg ut så jag monterade av navet, bromsbackarna och skyddsplåten bakom bromsbackarna, det hade inte behövts nu när jag vet hur det ser ut.
Tur var det också att jag köpte specialverktyget till specialcentermuttern till kopplingskorgen, det hade varit marigt utan.
Skulle jag göra det igen hade det tagit mindre än en timme, nu tog det en kväll.
Men belöningen är att den nya kopplingen fungerade perfekt.
Hälsar
//Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej Hans

Kul att du fick ordning på det och att det funkar bra - träning ger färdighet :-)

/HB
Post Reply