Hej,
Min koppling slirar, ursprungligen för att kopplingsvajern var för spänd men nu är antagligen lamellerna utslitna på grund av detta så nu slirar den mer och mer även om vajern är slak.
Nu till min fråga, det finns många instruktionsfilmer på Youtube men alla börjar med en avmonterad motor. Kan man byta lameller utan att montera av motorn och bara demontera bakhjulet?
Undrar
Hans
Byte av lameller på PX200e -89
-
- Mästare
Re: Byte av lameller på PX200e -89
Hej Hans
Javisst, det går bra. Jag brukat tömma bensinen och lägga vespan på en soffkudde på höger sida. Ta av vänster sidkåpa och reservhjulet. Lossa kopplingsvajern och ta av bakhjulet så kommer du åt de tre bultarna som håller kopplingskåpan och sedan är det som på Youtube. Akta så inte pluggar, sprintar, halvmånar och smuts kommer ner i motorn när du lossar kopplingskåpan och sedan korgen.
mvh/Henrik B
Javisst, det går bra. Jag brukat tömma bensinen och lägga vespan på en soffkudde på höger sida. Ta av vänster sidkåpa och reservhjulet. Lossa kopplingsvajern och ta av bakhjulet så kommer du åt de tre bultarna som håller kopplingskåpan och sedan är det som på Youtube. Akta så inte pluggar, sprintar, halvmånar och smuts kommer ner i motorn när du lossar kopplingskåpan och sedan korgen.
mvh/Henrik B
Tack Henrik, fick just nya lameller från S.I.P så helgen därmed räddad
//Hans
//Hans
-
- Mästare
Perfekt, berätta gärna hur det avlöpte.
mvh/Henrik B
mvh/Henrik B
Hej Henrik,
Då varande det gjort, skulle jag behöva göra det igen så hade det gått ännu lättare för då hade det verkligen räckt att demontera bakhjulet.
Nu visste jag inte hur det såg ut så jag monterade av navet, bromsbackarna och skyddsplåten bakom bromsbackarna, det hade inte behövts nu när jag vet hur det ser ut.
Tur var det också att jag köpte specialverktyget till specialcentermuttern till kopplingskorgen, det hade varit marigt utan.
Skulle jag göra det igen hade det tagit mindre än en timme, nu tog det en kväll.
Men belöningen är att den nya kopplingen fungerade perfekt.
Hälsar
//Hans
Då varande det gjort, skulle jag behöva göra det igen så hade det gått ännu lättare för då hade det verkligen räckt att demontera bakhjulet.
Nu visste jag inte hur det såg ut så jag monterade av navet, bromsbackarna och skyddsplåten bakom bromsbackarna, det hade inte behövts nu när jag vet hur det ser ut.
Tur var det också att jag köpte specialverktyget till specialcentermuttern till kopplingskorgen, det hade varit marigt utan.
Skulle jag göra det igen hade det tagit mindre än en timme, nu tog det en kväll.
Men belöningen är att den nya kopplingen fungerade perfekt.
Hälsar
//Hans
-
- Mästare
Hej Hans
Kul att du fick ordning på det och att det funkar bra - träning ger färdighet
/HB
Kul att du fick ordning på det och att det funkar bra - träning ger färdighet

/HB