Renovering av en svensk primavera/topolino från 1979

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
BaraVespa
Drömmare
Drömmare

Renovering av en svensk primavera/topolino från 1979

Post by BaraVespa »

Hej, jag har fått en vespa i delar....min första vespa :). Planen är att blästra och måla den i originalkulör. Enligt ett inlägg (stort tack till PAKA!) har jag förstått att den är en 125 primavera som var en specialmodell för Sverige. Är det någon som har bilder på en sådan vespa i originalskick? Vad var det för färger och utrustning av välja på?

Ska försöka lägga upp några bilder när jag är i garaget!

Tack
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Renovering av en svensk primavera/topolino från 1979

Post by Paka »

Grattis! Silvermetallic och mörkblå. Har inte riktigt koll på färgkoderna, men den blå är med största sannolikhet Blu Marine P8/9, samma som ET3.
/P
BaraVespa
Drömmare
Drömmare

Post by BaraVespa »

Tack Paka!
jag har sökt med hjälp av ramnummer och fick fram att den vanliga primaveran fanns i följande färger under 1979 i Italien:

Colori - cod.MaxMayer:
Chiaro di luna met. - 1.298.0108 (grå metallic)
Biancospino - 1.298.1715 (vit)
Verde vallombrosa - 1.298.6590 (grön)
Blu marine - 1.298.7275 (blå)
Tror att min var vit från början men osäker om den blästrades helt.
På min står det också IGM och det betyder att vespan tillverkades i italien.

Vore kul att måla den grön.Någon som har en grön primavera Topolino i originalskick :) ?

Tacksam om ni har bilder på hur en sådan vespa såg ut från början. Har bara delar nu.
jo1981
Drömmare
Drömmare

Post by jo1981 »

Jag har en -82:a VMA2T stående i garaget. Den är under lååångsam restaurering (eller snarare återupplivning), men den är till största delen hopmonterad (i princip lite el och vajrar som ska kopplas ihop). Min är den senare varianten med fyrkantig strålkastare, vet inte om det är samma på din?

Är det något specifikt du behöver bilder på? Jag kan säkert gå ut och ta foto isåfall.
netpak
Drömmare
Drömmare

Post by netpak »

Hej. Även jag har fått ärva en Topolino - 81 av min mor. Första vespan och längtar att få köra!!! Min är mörkblå och misstänker att det är orginalfärgen.
Min har stått i förråd och lador i ca 25år, fick igång den men det var fel med elen. Lämnade in den till en snubbe och fick igår höra att hela motorn behöver renoveras. Han har inte tid och tänkte höra om någon vet någon bra verkstad i eller runt Östergötland?

Förlåt om jag hackar tråden

Bild på min. Ful sadel och lite dålig ljussättning
Attachments
IMG_20210520_092148.jpg
(296.33 KiB) Downloaded 1 time
3664379174572100676~2.jpg
(308.32 KiB) Downloaded 1 time
Post Reply