Vespa 150 1960 typ

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Kjelle54
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Sat 16 Feb 2019, 13:07

Vespa 150 1960 typ

Post by Kjelle54 »

Blev tvungen att skära loss cylinder och kolv på mitt renoveringaobjekt. Ska alltså köpa ny cylinder/kolv. Tänker att man kanske kan gå upp lite i cylindervolymmen då behövs väl ny förgasare och annat avgassystem eller?
Någon som har tips om hur jag borde göra? Behålla 150 cc eller jacka upp lite. Ungefär hur mycket merkostnad pratar vi om?

Jag är alltså novis på detta men vill lära mig så mycket som möjligt under arbetets gång. Just nu är motorn isärtagen och 3 av 4 lager bortplockade - har problem med lagret närmast hjulet, och då speciellt med den stora ”invändiga kronmuttern - eller vad det heter” den sitter som berg - finns specialverktyg för att ta bort den.

Många frågor blev det men som sagt - jag ör nobis

Kjelle
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Vespa 150 1960 typ

Post by henrikborjeson »

Hej Kjelle

Jag skulle rekommendera "Haynes owners workshop manual för vespa models 59-78"
Där står mycket nyttigt och med bra bilder på allt som rör din renovering.
Det finns, som jag skrev i din andra tråd, specialverktyg för stora kronmuttern på hjulaxeln, men framför allt så är den vänstergängad och lossas medurs.

mvh/HB
Kjelle54
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Sat 16 Feb 2019, 13:07

Re: Vespa 150 1960 typ

Post by Kjelle54 »

Tack tack. Vänstergängad - set kanske man kunnat räkna ut :)
Inte konstigt att den inte rörde sig. Jag slog fast den!!!
Jag googlar på manualen
Post Reply