Jag är ny i klubben och har startat en renovering av en VGLA1T Chassinr 08239, alltså en Vespa 150 1959 GL Touring. Den har dock en VGLA1M nr. 034875, vilket enligt Scooter help är en VGLA1M, 1961 GL motor.
Fråga:
1. Givet detta drar jag slutsatsen att motorn är utbytt mot en motsvarande VGLA1M från 1961, är det korrekt?
2. Är det något som skiljer mellan en 1959 och en 1961 VGLA1M, jag tänker då främst på ingående delar vid beställning men även om ni känner till något annat.
3. Min vänstra sidokåpa, batteri och bagagekåpa är rätt bucklig, är det någon som har en liggande över till en 1959 Touring?
4. Montering av kantlist till beskyddet verkar vara ett bekymmer enligt forumet, har någon ett verktyg att hyra ut samt förslag på en bra tillverkare. Det senare gäller även golvlister.
Jobbar just nu med golvrenovering med ett nytt golv och dess förstärkningar.
Hoppas på glada tillrop,
Mats
Hässelby, Stockholm
150 Touring 1959 med 61:a motor?
Re: 150 Touring 1959 med 61:a motor?
Hej! Kolla på sprängskisserna för VGLA/VGLB här http://www.ehrmotor.se/VGLAB.html. Röda siffror är uppdateringar, tyvärr har inte Börje scannat förklaringarna men skulle tro att de flesta nya numren kom med VGLB så du behöver nog inte oroa dig alltför mycket.
Jag har en vänster sidokåpa här i Enskede om du är intresserad. Inte dyr. Skicka ett meddelande i så fall.
Förr var lister från Mauro Pascoli absolut bäst, men nu ser jag ingen skillnad på de billiga och de dyraste, de verkar komma från samma fabrik.
Sip scootershop brukar annars till exempel ha nån sorts gradering på prylar om det finns flera tillverkare att välja på, och det brukar löna sig att välja A - original restoration.
/P
Jag har en vänster sidokåpa här i Enskede om du är intresserad. Inte dyr. Skicka ett meddelande i så fall.
Förr var lister från Mauro Pascoli absolut bäst, men nu ser jag ingen skillnad på de billiga och de dyraste, de verkar komma från samma fabrik.
Sip scootershop brukar annars till exempel ha nån sorts gradering på prylar om det finns flera tillverkare att välja på, och det brukar löna sig att välja A - original restoration.
/P
Tack Paka, det var ett snabbt svarat.
Ja jag har inte hittat någon skillnad ännu. Jag tolkar också ditt svar som att någon har bytt ut min motor till en 61:a. Ser fortfarande att Mauro Pascolis grejor är dyrare av det som finns hos SIP. Jag har också köpt en del från Motocenter men där är det svårare där att förstå vad grejorna passar till.
Jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med dig. Jag finns på 0727339227.
Hälsningar,
Mats
Ja jag har inte hittat någon skillnad ännu. Jag tolkar också ditt svar som att någon har bytt ut min motor till en 61:a. Ser fortfarande att Mauro Pascolis grejor är dyrare av det som finns hos SIP. Jag har också köpt en del från Motocenter men där är det svårare där att förstå vad grejorna passar till.
Jag är mycket intresserad av att komma i kontakt med dig. Jag finns på 0727339227.
Hälsningar,
Mats
-
- Mästare
Det skulle eventuellt kunna skilja på förgasarburken där vissa av de tidigare modellerna hade chokespjäll i burken medan de senare hade i luftfiltret och de ännu senare ( osäker om VGLA hör dit) hade choke via ett extra munstycke i förgasaren. Det kan även skilja på statorplattan om du har en motor avsedd för batteri eller inte.
Kantlisten monteras med ett speciellt pressverktyg för att inte ge klämmärken - det finns att låna från oss i Vespa Club Lund om du är SSK-medlem, men blir lite knepigt (och dyrt) att skicka om du bor i Stockholm
mvh/Henrik B
Kantlisten monteras med ett speciellt pressverktyg för att inte ge klämmärken - det finns att låna från oss i Vespa Club Lund om du är SSK-medlem, men blir lite knepigt (och dyrt) att skicka om du bor i Stockholm
mvh/Henrik B