Köpte min första vespa i höstas. Har tidigare haft 17 motorcyklar, de flesta runt 1000 kubik. Nu tyckte jag dock att det räckte väl med en 125:a, så jag kunde ta en sväng på landet. I oktober fanns det inte mindre än 3 Vespa PK 125 S Automatica på Blocket och Tradera. Min tanke då var ju att denna vespa fanns det gott om. Exemplaret jag köpte hade bara gått 700 mil och säljaren garanterade att delar fanns att köpa på nätet.. När jag nu som ny medlem i Svenska Scooterklubben kan jag dock läsa att min vespa är tämligen udda...
Nu till mina frågor:
När jag köpte vespan var den trögstartad (dock startade jag den åka åkte runt kvarteret för att testa) och jag upptäckte snabbt att jorden till CDI-boxen var dålig.
Jag köpte en ny CDI-box från Tyskland och upptäckte då att kablarna från tändplattan var dåliga.
Då köpte jag en ny tändplatta som inte passade... En kompis lödde då om kablarna från den gamla tändplattan och jag plockade ihop allt igen.
Problemet nu är att jag varken har gnista eller soppa... Har kickat åtskilliga gånger utan resultat. Har plockat ur stiftet och satt det i tändhatten, men ingen gnista syns. Har dragit ut choken och vridit handtaget, men det luktar ingen soppa..
Vespan verkar ju helt död... Har ni några tips??
Vespa PK 125 S Automatica -85
-
- Drömmare
Re: Vespa PK 125 S Automatica -85
Efter att jag äntligen hittat jord, visade det sig att jag hade gnista på stiftet. Nu återstår problemet med kruttorrt stift.. Har provat med full choke och fullt gaspådrag. Inte en droppe... Det tål att sägas att jag åkte en sväng med vespan i slutet på oktober när jag köpte den. Då gick den bra.
-
- Drömmare
Nu är pärlan igång, plockade isär allt igen och upptäckte då att jag vänt en platta som håller remmen åt fel håll, vilket resulterade i att remmen blev för slak. Samtliga inlägg gällande PK 125 S Automatica har några år på nacken. Jag är därför nyfiken på hur många i Svenska Scooterklubben som fortfarande kör en likadan som jag?
Jag ägde en mellan 1992 och -94. Redan då var det svårt att få tag på delar, så efter att jag fått vänta tre månader på en enkel del sålde jag den. Sedan gick den genom många ägare, dök upp hos vänner i scootergemenskapen två gånger. Nu vet jag att den är skrotad.
PK125 SA är en historiskt intressant maskin. Numera bygger Piaggio enbart automatväxlade scootrar, detta var den första. Den byggdes i litet antal och såldes på få marknader, i t ex UK är den helt okänd. Även i Sverige är den ovanlig, jag har inte sett någon på länge i göteborgska scootersammanhang.
Kul att du fått den att fungera! Jag trodde först att motorn var en "vanlig" PK125 med automatlåda, när jag ägde min. Icke så, det är en unik och helt egen konstruktion. Var rädd om den för som sagt, delar är svåra att få tag på. Lycka till och kör försiktigt! /jens
PK125 SA är en historiskt intressant maskin. Numera bygger Piaggio enbart automatväxlade scootrar, detta var den första. Den byggdes i litet antal och såldes på få marknader, i t ex UK är den helt okänd. Även i Sverige är den ovanlig, jag har inte sett någon på länge i göteborgska scootersammanhang.
Kul att du fått den att fungera! Jag trodde först att motorn var en "vanlig" PK125 med automatlåda, när jag ägde min. Icke så, det är en unik och helt egen konstruktion. Var rädd om den för som sagt, delar är svåra att få tag på. Lycka till och kör försiktigt! /jens
scooterdaddy - gammal är äldst