Hej, när jag sätter i ett nyladdat batteri i min piaggio skipper 150 (2003) visar instrumentpanelen som mest 12.0 V. Motorn startar då oftast på andra, tredje eller fjärde försöket men det händer ibland att jag måste försöka några gånger till och då sjunker den snabbt till 11,7 v eller lägre och vägrar sedan starta. Har testat batteriet och det är som det ska, 12,7 V. Det verkar som att något i maskinen ”stjäl” ström.
Tacksam för råd som kan hjälpa mig att lösa problemet!
Anders
Startproblem piaggio skipper 150
-
- Mästare
Re: Startproblem piaggio skipper 150
Har en ET4 med liknande problem, tyvärr är batteriet ganska klent på dessa modellerna och även om det laddas fullt så kan det ha dålig kapacitet pga slitage och ålder. När man bara kör i stan i 40-50 får man inte heller upp varv så att batteriet laddas ordentligt utan det blir succesivt svagare med varje start. Hur gammalt är ditt batteri?
mvh/HB
mvh/HB
Hej och tack för frågan! Köpte det i maj, haft problemet sedan dess. Bytte då för jag trodde att det jag hade innan var dåligt, men nu är jag inte längre säker. Problemet kvarstår. Men jag kör inte så ofta så kan kanske leva med det.
Allt gott!
Allt gott!
Hej och tack för frågan! Köpte det i maj, haft problemet sedan dess. Bytte då för jag trodde att det jag hade innan var dåligt, men nu är jag inte längre säker. Problemet kvarstår. Men jag kör inte så ofta så kan kanske leva med det.
Allt gott!
Allt gott!
-
- Mästare
Du kan testa om laddningen funkar och om det läcker ström med en multimeter. Mät spänningen över batteriet när du startat på stödet och varvar så bakhjulet snurrar . Du ska ha 13.5-14V om laddningen fungerar.
Stanna motorn och koppla loss + polen och sätt multimetern på 10A området och koppla in mellan batteri och kabel. Den ska visa 0 eller nära 0 om allt är OK, det enda som ska dra ström är egentligen larmet och den blinkande dioden (som jag tror finns även på skipper) och det ska röra sig om 0.02-0.03A och då ska batteriet hålla i flera veckor
mvh/HB
Stanna motorn och koppla loss + polen och sätt multimetern på 10A området och koppla in mellan batteri och kabel. Den ska visa 0 eller nära 0 om allt är OK, det enda som ska dra ström är egentligen larmet och den blinkande dioden (som jag tror finns även på skipper) och det ska röra sig om 0.02-0.03A och då ska batteriet hålla i flera veckor
mvh/HB