APE Forum
APE Forum
Hejsan !
Dags att ta upp en tråd om detta fantastiska fordon APE!
Jag själv ska väl föröka att sparka liv i en gammal 62:a 150cc som står och dammar, finns det flera runtomkring?
I huvudstadstrakten lär det förekomma en hoper smygtimmade APE50:s i lite nyare utföranden, hur pass rappa kan dom bli egentligen?
Jag har provkört en med 133cc cylle monterad( obs endast för tävlingkörning) och den rörde på sig rätt så bra. Inga överljudhastigheter dock..
"Lång på snyggt håll"
Dags att ta upp en tråd om detta fantastiska fordon APE!
Jag själv ska väl föröka att sparka liv i en gammal 62:a 150cc som står och dammar, finns det flera runtomkring?
I huvudstadstrakten lär det förekomma en hoper smygtimmade APE50:s i lite nyare utföranden, hur pass rappa kan dom bli egentligen?
Jag har provkört en med 133cc cylle monterad( obs endast för tävlingkörning) och den rörde på sig rätt så bra. Inga överljudhastigheter dock..
"Lång på snyggt håll"
I Göteborg finns ett gäng APE 50 som rullar och går. Piaggio Sverige, som hade sin bas här, var ganska duktiga på att sälja APE och även mikrolastbilen Piaggio Porter. EM sålde en ny APE 50 för något år sedan ("cross"-varianten), vill minnas att den kostade 60-70 000.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det finns en hel drös med filmer på u-tub med trimmade tre-hjulingar:
http://www.youtube.com/watch?v=vYw82JPX ... re=related
/Ronny
http://www.youtube.com/watch?v=vYw82JPX ... re=related
/Ronny
Re: APE Forum
lite stilltje på Apeforat kan tyckas. Vad tycks om bensintanken på denna farkost?
- Attachments
-
- Bajape.jpg (87.53 KiB) Viewed 70124 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Entusiast
Rallystolen ser förtroendeingivande ut men var är sexpunktsbältet? Och då menar jag inte nån strap-on-dildo. Ifall nån trodde det. Sånt tänker jag aldrig på.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Er-dett ... 95999.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahahahahaha!!!
Tack Stian och Gaute! Den här veckan börjar bra!
"Som kör APE I första hand för att tilldra sig damer"
Tack Stian och Gaute! Den här veckan börjar bra!
"Som kör APE I första hand för att tilldra sig damer"
Då blev det av, jag har gått förbi den nästan varje dag i två år. Till slut tog jad mod till mig och klistrade på en lapp och kollade om ägaren ville sälja. Det blev ett snabbt avslut, men nu är den min. Elsystemet är hyfsat hemkopplat, är det någon som har ett elschema eller kan länka till ett?
Nu skall det mekas. Finns det något bra forum på nätet som man skall ansluta sig till?

Nu skall det mekas. Finns det något bra forum på nätet som man skall ansluta sig till?

Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
[quote="hark"]Då blev det av, jag har gått förbi den nästan varje dag i två år. Till slut tog jad mod till mig och klistrade på en lapp och kollade om ägaren ville sälja. Det blev ett snabbt avslut, men nu är den min. Elsystemet är hyfsat hemkopplat, är det någon som har ett elschema eller kan länka till ett?
[quote]
Är det inte den som stod på EM för reparation alldeles enormt länge? Med, just det, en väldigt trasslig kabelhärva? Lycka till
/jens
[quote]
Är det inte den som stod på EM för reparation alldeles enormt länge? Med, just det, en väldigt trasslig kabelhärva? Lycka till

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst

En vanlig dag i malmö, observera att dom möter en själsfrände som ser ut att köra lambro!
Ape camper tuning...
http://www.youtube.com/watch?v=3Z1VSmPJqCg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=3Z1VSmPJqCg" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Hej på er!
Nu lyfter jag en gammal tråd .en hat inte hittat detta forum tidigare. Egentligen är jag inte scooterist i synnerhet, utan mopedist i allmänhet. Just nu har jag två Ape 50s och en Honda MB5. Dock har jag drömt om en gammal Vespa i nåt år nu. När Projekt Honda känns "färdigt" är tanken att sälja eller byta till en gammal Vespa som jag kan ha på flaket på Apen.

Har haft Ape i snart 7 år, haft olika årsmodeller och råkat ut för allehanda fel. Just nu har jag två varav båda är utrustade med Malossi 102cc kit, orörda, men den ena har förutom cylindern även sportavgas och reed-insug. På önskelistan står framgaffel från en nyare Vespa 125 med skivbroms och ny lack. Och fortsätta med effektuttaget... Hej svejs!
Nu lyfter jag en gammal tråd .en hat inte hittat detta forum tidigare. Egentligen är jag inte scooterist i synnerhet, utan mopedist i allmänhet. Just nu har jag två Ape 50s och en Honda MB5. Dock har jag drömt om en gammal Vespa i nåt år nu. När Projekt Honda känns "färdigt" är tanken att sälja eller byta till en gammal Vespa som jag kan ha på flaket på Apen.
Har haft Ape i snart 7 år, haft olika årsmodeller och råkat ut för allehanda fel. Just nu har jag två varav båda är utrustade med Malossi 102cc kit, orörda, men den ena har förutom cylindern även sportavgas och reed-insug. På önskelistan står framgaffel från en nyare Vespa 125 med skivbroms och ny lack. Och fortsätta med effektuttaget... Hej svejs!
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
- JanneHagnell
- Lärling
Härlig Ape! Skulle själv gärna ha en!
De är riktiga kvalitetsmaskiner, med inslag av Italiensk finish förstås! (På gott och ont)
Den äldre jag har slog över till 5000 mil idag, av vilka jag kört ca 1200 sedan oktober förra året då motorn fick nya vevlager. Så de tål att brukas, året om
Den äldre jag har slog över till 5000 mil idag, av vilka jag kört ca 1200 sedan oktober förra året då motorn fick nya vevlager. Så de tål att brukas, året om
Kan ju passa på att fråga om nån har tips på bra koppling? Har bytt lameller till lite olika fabrikat men det är på gränsen till slir när man drar på. Vill helst inte investera i nån superkoppling eftersom de ofta är "bökiga" i stadstrafik
Tjenare om de är någon som fortfarande läser den tråd.
Fråga som någon kanske kan svaret på. Har problem att styret vobblar som attans när man svänger åt höger.
är de någon som har någon/några kloka idéer om vad de kan bero på. APE 50 86a
Fråga som någon kanske kan svaret på. Har problem att styret vobblar som attans när man svänger åt höger.
är de någon som har någon/några kloka idéer om vad de kan bero på. APE 50 86a
Ops, sent svar!
Kolla hjullager fram så det inte är glappt,om styrlagren är bra justerade (inte för hårt, inte för löst) och så har jag faktiskt varit med om både oljud och vibrationer som beror på att hjulmuttrarna till bakhjulen har varit lösa.
/Fredrik
Kolla hjullager fram så det inte är glappt,om styrlagren är bra justerade (inte för hårt, inte för löst) och så har jag faktiskt varit med om både oljud och vibrationer som beror på att hjulmuttrarna till bakhjulen har varit lösa.
/Fredrik
Måste även jag säga ”Hej”.
Nybliven ägare till...två stycken Ape, köpta med en dags mellanrum.
Letade egentligen efter ett alternativ att ta mig till jobbet torrt och ”varmt” med en möjlighet att slippa köerna här i Göteborg. Lite stora för våra cykelbanor dock, så vet inte hur mkt köer jag lyckas slippa...
Fastnade först för 60-tals versionen, men det verkade inte vara ett sånt stort utbud i Sverige av dessa så inriktning blev mer på Ape generellt. Lät några stycken passera innan jag slog till på en, köpt osedd och med knackig info ifrån säljaren. Cross Country versionen, troligen ifrån -00 (uttagen -02) och brukats som vardagsfordon av en äldre gårdsherre.
Självklart startade den inte vid ankomst och även om gnista finns så hostar den bara till men dör direkt. Stått i några år, så en allmän översyn var redan införstådd.
Aape nr 2 köptes egentligen i ren desperation 24tim senare efter att ha sett reservdelspriserna
Något äldre (gissar jag, men har ej papper/sett ramnr) o bränd kabelmatta.
Rätt go patina men kräver nog än mer jobb än nr1. Kom dock med ett flak med fälgar/motorer/tändmoduler etc så jag försvarar köpet rätt hårt ändå.
Hoppas få båda körbara i framtiden och även lära mig en hel del på vägen.
Båda kommer dock kräva en hel del uppmärksamhet samt pengar, så det ör väl inte gjort på en helg tyvärr.
/Marcus
Nybliven ägare till...två stycken Ape, köpta med en dags mellanrum.
Letade egentligen efter ett alternativ att ta mig till jobbet torrt och ”varmt” med en möjlighet att slippa köerna här i Göteborg. Lite stora för våra cykelbanor dock, så vet inte hur mkt köer jag lyckas slippa...
Fastnade först för 60-tals versionen, men det verkade inte vara ett sånt stort utbud i Sverige av dessa så inriktning blev mer på Ape generellt. Lät några stycken passera innan jag slog till på en, köpt osedd och med knackig info ifrån säljaren. Cross Country versionen, troligen ifrån -00 (uttagen -02) och brukats som vardagsfordon av en äldre gårdsherre.
Självklart startade den inte vid ankomst och även om gnista finns så hostar den bara till men dör direkt. Stått i några år, så en allmän översyn var redan införstådd.
Aape nr 2 köptes egentligen i ren desperation 24tim senare efter att ha sett reservdelspriserna

Något äldre (gissar jag, men har ej papper/sett ramnr) o bränd kabelmatta.
Rätt go patina men kräver nog än mer jobb än nr1. Kom dock med ett flak med fälgar/motorer/tändmoduler etc så jag försvarar köpet rätt hårt ändå.
Hoppas få båda körbara i framtiden och även lära mig en hel del på vägen.
Båda kommer dock kräva en hel del uppmärksamhet samt pengar, så det ör väl inte gjort på en helg tyvärr.
/Marcus
- Attachments
-
- 3E43F4E2-1155-4427-A3E6-A7EAE4118BCD.jpeg (124.59 KiB) Viewed 34076 times