Normal max hastighet
Normal max hastighet
Hej, är nybliven ägare till en PX200e -89, köpte den som renoveringsobjekt, den hade stått bortglömd i ett garage de senast 20 åren.
Har nu fixat till den efter bästa förmåga.
Den går bra, stabil tomgång, lättstartad osv. Men jag vet inte om den levererar den effekt som man kan förvänta sig. Typiskt utan hjälp av vind eller lutning så gör den 95-100 km/h
Någon som har känsla för om det är vad man kan förvänta sig?
Undrar
//Hans
Har nu fixat till den efter bästa förmåga.
Den går bra, stabil tomgång, lättstartad osv. Men jag vet inte om den levererar den effekt som man kan förvänta sig. Typiskt utan hjälp av vind eller lutning så gör den 95-100 km/h
Någon som har känsla för om det är vad man kan förvänta sig?
Undrar
//Hans
Re: Normal max hastighet
Verkar helt normalt, tycker jag...
/N
/N
Re: Normal max hastighet
Hej Hans
När jag köpte min PX200E årsmodell 1986 gjordfe den ca 100 km/h på mätaren. Under 100 bör den inte gå på mätaren. En frisk och fräsch PX 200 i originalskick gör nog 110 km/h om man inte är för tung förare.
Det är ganska lätt att få lite mer fart på en PX men innan man börjar med det är det bra att kolla att allt är som det ska dvs.
1. Nytt tändstift
2. Ställa tändning
3. Justera blandningsskruven på förgasaren
4. Att ha rätt tryck i däcken gör mest för väghållningen men lågt tryck kan påverka toppfarten något pga ökat rullmotstånd.
5. Ta av luftfiltret och kontrollera att förgasarsliden öppnar fullt vid fullgas.
6. Kolla munstycken i förgasaren och jämför med originalbestyckning
När allt detta är gjort kan man börja med enkla trimning t.ex.
1. Borra upp lufthål i "hjärtat" på luftfiltrets undersida över förgasarmunstyckena
2. Byta till ett Pollini luftfilter med Venturitratt (SIP Scootershop)
3. Byta till ett lite hottare avgassystem tex. SIP Road eller BGM BigBox Touring och öka huvudmunstycket några snäpp, ger 1,5-2 hk extra
Sedan kan man fortsätta hur mycket som helst....
Lycka till! Robert
När jag köpte min PX200E årsmodell 1986 gjordfe den ca 100 km/h på mätaren. Under 100 bör den inte gå på mätaren. En frisk och fräsch PX 200 i originalskick gör nog 110 km/h om man inte är för tung förare.
Det är ganska lätt att få lite mer fart på en PX men innan man börjar med det är det bra att kolla att allt är som det ska dvs.
1. Nytt tändstift
2. Ställa tändning
3. Justera blandningsskruven på förgasaren
4. Att ha rätt tryck i däcken gör mest för väghållningen men lågt tryck kan påverka toppfarten något pga ökat rullmotstånd.
5. Ta av luftfiltret och kontrollera att förgasarsliden öppnar fullt vid fullgas.
6. Kolla munstycken i förgasaren och jämför med originalbestyckning
När allt detta är gjort kan man börja med enkla trimning t.ex.
1. Borra upp lufthål i "hjärtat" på luftfiltrets undersida över förgasarmunstyckena
2. Byta till ett Pollini luftfilter med Venturitratt (SIP Scootershop)
3. Byta till ett lite hottare avgassystem tex. SIP Road eller BGM BigBox Touring och öka huvudmunstycket några snäpp, ger 1,5-2 hk extra
Sedan kan man fortsätta hur mycket som helst....
Lycka till! Robert
Robert
Vit Vespa PX200E 1986
Vit Vespa PX200E 1986
Re: Normal max hastighet
Tack Robert, verkligen nyttig information
Vet du vad som är originalbestyckning?
Och hur justerar man blandningsskruven, det går ju inte att göra det under färd som med ställbart munstycke...
Hälsar
//Hans
Vet du vad som är originalbestyckning?
Och hur justerar man blandningsskruven, det går ju inte att göra det under färd som med ställbart munstycke...
Hälsar
//Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Normal max hastighet
Hej Hans
Blandningsskruven påverkar i princip bara lägre fart och ställs in med motorn på tomgång.
Originalbestyckning är
Huvudmunstycke:116
Lågfart: 55/160
Luftmunstycke 160/100
Mixer rör BE3
Choke 60/100
En rejäl avsotning av avgassystemet kan också hjälpa på toppfarten
mvh/Henrik B
Blandningsskruven påverkar i princip bara lägre fart och ställs in med motorn på tomgång.
Originalbestyckning är
Huvudmunstycke:116
Lågfart: 55/160
Luftmunstycke 160/100
Mixer rör BE3
Choke 60/100
En rejäl avsotning av avgassystemet kan också hjälpa på toppfarten
mvh/Henrik B
Re: Normal max hastighet
Hej Henrik,
Tack för informationen, shit vad alla är hjälpsamma.
Nu tror jag jag vet vad jag behöver
Hälsar
//Hans, Blå PX200e -89
Tack för informationen, shit vad alla är hjälpsamma.
Nu tror jag jag vet vad jag behöver
Hälsar
//Hans, Blå PX200e -89
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Normal max hastighet
Så snälla är vi i SSK 
Håll oss gärna informerade om hur det avlöper
mvh/HB

Håll oss gärna informerade om hur det avlöper
mvh/HB
Re: Normal max hastighet
Hejsan!
Jag skulle nog vilja påstå att 90knyck inte är helt onormalt på en standard P/PX.
Som Henrik påpekar så har blandningsskruven inte mycket med toppfart att göra Väl avstämt blås med en adekvat bestyckning av förgasaren tillsammans med rätt inställd tändning är nog receptet där.
Vill man göra en P/PX riktigt körbar kostar det lite stålars men oj så mycket skojigare det blir att köra.
Jag skulle nog vilja påstå att 90knyck inte är helt onormalt på en standard P/PX.
Som Henrik påpekar så har blandningsskruven inte mycket med toppfart att göra Väl avstämt blås med en adekvat bestyckning av förgasaren tillsammans med rätt inställd tändning är nog receptet där.
Vill man göra en P/PX riktigt körbar kostar det lite stålars men oj så mycket skojigare det blir att köra.

Gud bevare ateismen!
TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90
TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90
Re: Normal max hastighet
En frisk PX200 brukar, för mig, toppa en bit över 100 på mätaren. Min PX200 2001 gjorde 115 km/h mätarfart. Men de kan vara igensotade.
Exempel: 2016 körde jag Cannonball (tvådagars långorientering, totalt 40-50 mil) med min vän Anders. Han kom med en P200 som han nyss köpt, av en farbror som nog aldrig kört fortare än 80-85. I början av tävlingen toppade den 90-95. Andra dagen, när vi kört många mil fort och blåst ren den, toppade den runt 110!
Exempel: 2016 körde jag Cannonball (tvådagars långorientering, totalt 40-50 mil) med min vän Anders. Han kom med en P200 som han nyss köpt, av en farbror som nog aldrig kört fortare än 80-85. I början av tävlingen toppade den 90-95. Andra dagen, när vi kört många mil fort och blåst ren den, toppade den runt 110!
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Normal max hastighet
Tändning, tändstift och bestyckning står på programmet, sedan filter och avgassystem, skall bli spännande.
Någon som vet var man skaffar en verkstadshandbok till en PX200e -89?
Undrar
//Hans
Någon som vet var man skaffar en verkstadshandbok till en PX200e -89?
Undrar
//Hans
Re: Normal max hastighet
Tändning, tändstift och bestyckning står på programmet, sedan filter och avgassystem, skall bli spännande.
Någon som vet var man skaffar en verkstadshandbok till en PX200e -89?
Undrar
//Hans
Någon som vet var man skaffar en verkstadshandbok till en PX200e -89?
Undrar
//Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Normal max hastighet
Bästa verkstadshandboken är nog ändå Haynes
Vespa P/PX 125, 150 & 200 Scooters
ISBN: 9780857339843
Visserligen på engelska men visar tydligt allting från motorrenovering, förgasare och elsystem.
mvh/HB
Vespa P/PX 125, 150 & 200 Scooters
ISBN: 9780857339843
Visserligen på engelska men visar tydligt allting från motorrenovering, förgasare och elsystem.
mvh/HB
Re: Normal max hastighet
Hej forum,
Nu har jag monterat ett Pollini luftfilter med Venturitrat och ett nytt avgassystem SIP Road 2.0 (SIP Scootershop). Tillsammans med luftfiltret fanns ett nytt huvudmunstycke 115 istället för originalet på 116.
Förutom ett annat ljud så varvar den mycket bättre, säkert 10km/h mer på 1:an, 2:an och 3:an men på fyran orkar den inte varva ut riktigt så toppfarten är ungefär den samma som tidigare.
Någon som har någon idé om det skulle bli bättre med ett annat huvudmunstycke? Och i så fall vilket?
Undrar
//Hans PX200e -89
Nu har jag monterat ett Pollini luftfilter med Venturitrat och ett nytt avgassystem SIP Road 2.0 (SIP Scootershop). Tillsammans med luftfiltret fanns ett nytt huvudmunstycke 115 istället för originalet på 116.
Förutom ett annat ljud så varvar den mycket bättre, säkert 10km/h mer på 1:an, 2:an och 3:an men på fyran orkar den inte varva ut riktigt så toppfarten är ungefär den samma som tidigare.
Någon som har någon idé om det skulle bli bättre med ett annat huvudmunstycke? Och i så fall vilket?
Undrar
//Hans PX200e -89
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Normal max hastighet
Det verkar lite konstigt att du skulle gå ner i munstycke med Venturin eftersom den förbättrar luftflöde ordentligt jämfört med originalfiltret. SIP road brukar också innebära att man går upp kanske 2 steg i munstycke och försenar tändningen 2 grader för att kompensera för det avstämningen
Är kolvringar och kompression OK? PX200 behöver ork för att ta sig förbi att varvet sjunker så mycket när man växlar upp till 4:an, och har du ordnat blås, förgasare och tändning är det bara kompet kvar. Din bestyckning borde göra att den klarar 100-105 km/h utan problem på plan väg och utan kraftig motvind.
SIP skriver om venturin "With original PIAGGIO cylinders the jetting should be increased by 5-8 sizes. ...This conversion functions especially well in combination with the SIP ROAD expansion chamber system" så på en PX200 skulle du behöva upp emot 121-124 i huvudmunstycke
SIPs 24/24 venturi, artikel 20301520 , levereras med 140 i huvudmunstycke men jag tycker det låter väl stort - låter som du köpt det till 20/20 förgasaren om de skickat med 115 men du får testa dig fram
mvh/HB
Är kolvringar och kompression OK? PX200 behöver ork för att ta sig förbi att varvet sjunker så mycket när man växlar upp till 4:an, och har du ordnat blås, förgasare och tändning är det bara kompet kvar. Din bestyckning borde göra att den klarar 100-105 km/h utan problem på plan väg och utan kraftig motvind.
SIP skriver om venturin "With original PIAGGIO cylinders the jetting should be increased by 5-8 sizes. ...This conversion functions especially well in combination with the SIP ROAD expansion chamber system" så på en PX200 skulle du behöva upp emot 121-124 i huvudmunstycke
SIPs 24/24 venturi, artikel 20301520 , levereras med 140 i huvudmunstycke men jag tycker det låter väl stort - låter som du köpt det till 20/20 förgasaren om de skickat med 115 men du får testa dig fram
mvh/HB
Re: Normal max hastighet
Tack HB, det kan nog vara så att jag köpte en 20/20 variant, som tur var köpte jag också en uppsättning olika huvudmunstycken jag skall börja med drygt 120, återkommer i ärendet
Hälsar
//Hans
Hälsar
//Hans
Re: Normal max hastighet
Då bytte jag huvudmunstycke till 125, mycket bra på alla sätt, möjligen fortsatt lite lägre toppfart än förväntat ca 105km/h vid normala förhållande.
Hälsar
//Hans
Hälsar
//Hans
Re: Normal max hastighet
Mitt normala sätt att bestycka är att gå upp i munstycken till dess att motorn börjar "fyrtakta", alltså gå orent, och sedan gå ner ett snäpp. Att köra med för snål bestyckning är ett klassiskt sätt att få problem och i värsta fall håla kolven.
Dessutom kan du "läsa stiftet". Är det ljust har du bestyckat för snålt, svart och sotigt för rikt. Rätt färg är vackert chokladbrunt. Och jag tycker fortfarande att en toppfart på 105 km/h är lite lite ...
/jens
Dessutom kan du "läsa stiftet". Är det ljust har du bestyckat för snålt, svart och sotigt för rikt. Rätt färg är vackert chokladbrunt. Och jag tycker fortfarande att en toppfart på 105 km/h är lite lite ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst