Hej!
Har en gammal TWS 4-Panda (kopia på Boatian QT-9 Classic) som stått i garaget i nått år och har nu ingen gnista.
Andra funktioner som lyse/blinkers osv fungerar, men jag märkte en konstig sak; när jag trycker in bromsen (för att kunna kicka igång den) så slocknar all elektronik. T.o.m. bensinmätaren går i botten.
Testade med multimetern på batteritamparna (med batteriet bortkopplat) och när jag trycker in broms så visar den 1.5 Ohm mellan + och - . Det låter lite som en kortslutning...?
Det är absolut noll respons på startmotorn, trots att jag laddat upp batteriet till 12V.
Så min fråga är, har jag rätt i att det är en kortslutning (jag är inte så vass på det här), och om ja; finns det några vanliga ställen man kan undersöka för att hitta problemet? Kan det finnas någon komponent som pajat och resulterar i detta eller är det helt enkelt någon sladd som skavt sönder och kontaktar något den inte bör?
Med vänlig hälsning,
Oskar
Ingen gnista, tips på felsökning
Re: Ingen gnista, tips på felsökning
Beroende på hur elen är dragen kan det som du mäter vara helt normalt...
Ifall någon lampa ska tändas när du håller in bromshandtaget så får du så där låga ohmvärden genom den lampan.
Vid normal användning (12V inkopplat) så värms lamptråden upp och motståndsvärdet ökar då genast avsevärt.
Hade du haft en kortslutning någonstans så finns vanligtvis en säkring någonstans som bör ha löst ut.
Jag skulle gissa att batteriet är slut (har för stor inre resistans) och därför ”förlorar” all sin polspänning vid belastning.
Testa med ett friskt batteri (bilbatteri eller annat liknande 12V) och se vad som händer då
/N
Ifall någon lampa ska tändas när du håller in bromshandtaget så får du så där låga ohmvärden genom den lampan.
Vid normal användning (12V inkopplat) så värms lamptråden upp och motståndsvärdet ökar då genast avsevärt.
Hade du haft en kortslutning någonstans så finns vanligtvis en säkring någonstans som bör ha löst ut.
Jag skulle gissa att batteriet är slut (har för stor inre resistans) och därför ”förlorar” all sin polspänning vid belastning.
Testa med ett friskt batteri (bilbatteri eller annat liknande 12V) och se vad som händer då

/N
Du har helt rätt! Trodde inte batteriet skulle vara så pass illa men när jag tittar närmre ser jag faktiskt en liten glödpunkt i bromsljuset när jag bromsar så antar att batteriet är så rökt att det inte orkar mer än så. Då kan vi utesluta kortslutning antar jag 
Dock så borde det ju komma gnista när jag kickar även om batteriet är dött, vilket det inte gör...
Testade tändspolen med multimetern och ser bra ut.
Testat 2 olika tändstift och till och med en annan CDI-box.
Ingen gnista någonstans.
Finns det några andra saker att titta på?

Dock så borde det ju komma gnista när jag kickar även om batteriet är dött, vilket det inte gör...
Testade tändspolen med multimetern och ser bra ut.
Testat 2 olika tändstift och till och med en annan CDI-box.
Ingen gnista någonstans.
Finns det några andra saker att titta på?
Jag känner inte till din moppe men det KAN faktiskt vara så illa att det krävs ett fräscht batteri för att få gnista.
/N
/N