Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Mellan dessa båda herrar är kopplingen verkligen direkt och uppenbar, men jag tror det blir svårt för Er ändå...he-he... :D

Image

(100:e inlägget i denna tråd! Verkligen kul och fantastiskt att det finns ett så starkt musikintresse hos scooterister! Skoj... :)).

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Moody Blues är ungefär lika nära bluesträsket som Arvingarna. Punkt slut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag drev lite med dig, bara. Jag tyckte träsk-kopplingen var klockren, eftersom de står på en brygga, omgivna av vatten. OK, kanske inte riktigt ett träsk, men ganska nära.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Moody Blues är ungefär lika nära bluesträsket som Arvingarna. Punkt slut.

Håller med om att Moody Blues inte är ett bluesband

Men blues, vad är det då? i slutet av sextiotalet ansåg ju de riktiga bluesnördarna att blues inte var "äkta" om det spelades på elförstärkta instrument. eftersom det inte fanns elgitarr när bluesen föddes....

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Men blues, vad är det då? i slutet av sextiotalet ansåg ju de riktiga bluesnördarna att blues inte var "äkta" om det spelades på elförstärkta instrument. eftersom det inte fanns elgitarr när bluesen föddes....

Och då kan vi ju fortsätta med att fråga oss om rhythm & blues är blues.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

rätt, jörgen. om än långsökt. gemensamma nämnaren var, att alla de andra fått mycket mer creds för deras grejer än de fick. bilderna visar således framgångar som till viss del bygger på deras arbete.
-beatlesplattan på bilden har en cover på dizzy miss lizzie av larry williams
-snoop's "whats my name" bygger på en andra generationens "stöld", samplat från p-funk, av johnny watsons signaturfras "bow wow wow jippiejoe jippijey", och:
-hendrix "lånade" scenshow och spelstil i princip rakt av från johnny guitar (åtminstone enligt williams själv) och gjorde en cover på hans "gangster of love".

det var nog lite för långsökt. ber om ursäkt! kontentan av det hela är ändå att dessa två män tillsammans gjort nittonhundratalets bästa låt, influerat extremt många framgångsrika musiker men ändå hade inte hört dem för ett år sen..

2x v50 '81, luna 50s
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
rätt, jörgen. om än långsökt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Coolers! Jag såg att det var en Williams som hade gjort "Miss Lizzy", men jag viste inte att det var Larry.
Jag håller verkligen med om att de står för en av de bästa låtar som någonsin gjorts. Jag förmodar att det är den här du syftar på:

Image

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

har du den originalsingeln Jörgen?

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />har du den originalsingeln Jörgen?

Juppers.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />har du den originalsingeln Jörgen?

Juppers.

/Jörgen

OKEH!

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">...//...Men blues, vad är det då? i slutet av sextiotalet ansåg ju de riktiga bluesnördarna att blues inte var "äkta" om det spelades på elförstärkta instrument. eftersom det inte fanns elgitarr när bluesen föddes...//...Och då kan vi ju fortsätta med att fråga oss om rhythm & blues är blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, jättesvåra och komplexa frågor...men intressanta!

Mången slags musik har väl mer eller mindre sina rötter (eller åtminstone beröring) i bluesen, t ex jazz, r&b, country, rock n' roll, pop e t c - om inte helt musikaliskt så åtminstone tematiskt, d v s textmässigt innehåll byggt på känslor, stämningar, livet i allmänhet m m.

För mig kan blues framföras på många olika vis, med olika instrument (aukustiskt eller ej), solo eller i grupp och vara arrangerat på helt andra sätt än bara den klassiska "bluestolvan" (det finns ju mängder av blueslåtar i helt andra taktformat). En definition av blues kan ju vara att den innehåller de s k blå tonerna i durskalan (som bl a också hittas i jazzen) som gör att musiken framstår som sådär klagande och melankolisk. Blues kan också definieras av sådana detaljer som att musikern låter sitt instrument svara på sin sång, t ex slidande eller böjande toner som upprepar eller möter sången.

Men det är väl som med allt annat upp till var och en att tolka vad olika saker är och skall tillhöra. Men med tanke på frågan om r&b, så tycker åtminstone jag att detta är en helt egen genre med nästan vattentäta skott mot bluesen (även om de är besläktade).

Om några bluesnördar på sextiotalet inte tyckte blues var äkta bara för den var elektrifierad, har åtminstone jag ingen förståelse för det argumentet. I mitt tycke handlar bluesen mycket mer om känsla och innehåll än om vilka slags instrument den utövas på. Om man t ex ber en välutbildad och allmäninriktad studiomusiker spela en blues, blir det ofta kallt och helt utan feeling. Det låter bara fel på något sätt. När den s k chicagobluesen elektrifierade den tidigare traditionellt aukustiska bluesen på 40-talet, ser jag det snarare som en självklar utveckling av genren blues eftersom den tiden medgav andra musikaliska förutsättningar och förbättringar (läs elektrifiering av instrument).

På tal om "äkta blues" så fick Jimi Hendrix en fråga om detta av Dick Cavett 1969, där han undrade hur det var förenligt att sjunga blues när man samtidigt tjänade miljontals dollar på sin musik. Hendrix menade att ju mer pengar man tjänade desto mer blues kunde man sjunga eftersom pengar ofta tog överhanden över individen och medförde många problem, d v s något destruktivt som därmed gav upphov till ytterligare "blues".

Som avslutning ett - vad jag tycker - bra exempel på traditionell aukustisk blues (framfört av en välkänd "elektrisk" herre på en 12-strängad gura...):

http://www.youtube.com/watch?v=c-7GZSCLCfU

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

att säga att västerländsk populärmusik är en utveckling av bluesen på grund av tematiken ("textmässigt innehåll byggt på känslor, stämningar, livet i allmänhet m m") är väl att ta i- vad skulle texterna annars handla om?
det bluesen, genom ursprunget ur sk field hollers, snarare införde är väl till viss mån protestelementet, men framförallt call-and-response. man ska väl inte underskatta bluesens inverkan på den västerländska musikhistorien, men de viktigaste elementen man kan härleda därifrån är väl framförallt call and response och simpliciteten i kompositionen, med i princip uteslutande tonika-subdominant-dominant.

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />...//...gemensamma nämnaren var, att alla de andra fått mycket mer creds för deras grejer än de fick. bilderna visar således framgångar som till viss del bygger på deras arbete.
-beatlesplattan på bilden har en cover på dizzy miss lizzie av larry williams
-snoop's "whats my name" bygger på en andra generationens "stöld", samplat från p-funk, av johnny watsons signaturfras "bow wow wow jippiejoe jippijey", och:
-hendrix "lånade" scenshow och spelstil i princip rakt av från johnny guitar (åtminstone enligt williams själv) och gjorde en cover på hans "gangster of love".

det var nog lite för långsökt. ber om ursäkt! kontentan av det hela är ändå att dessa två män tillsammans gjort nittonhundratalets bästa låt, influerat extremt många framgångsrika musiker men ändå hade inte hört dem för ett år sen..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmm...ja, lite långsökt var det nog allt :). Börjar vi prata "stöld" inom musikvärlden går nog ingen artist säker...

Fattade inte kopplingen i din fråga, bl a p g a att jag inte vet ett dyft om Snoopy Doggy Dog eller vad han nu heter (rap är och förblir skräp i mina öron). Funderade på om kopplingen kunde ha med Beatles "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band" att göra, då Hendrix "stal" och lirade denna på konserter INNAN Beatles väl hade fått ut den på platta (dessutom minst hundra gånger bättre än Beatles).

Alla som sysslar med musik artistiskt har väl på något sätt lånat/stulit/efterapat någon annan helt medvetet eller mindre medvetet. Ta bara en sån grupp som Led Zeppelin - de snodde och roffade åt sig som korpar av andras musik, rakt av, utan att ge dessa cred för det. Och de har kommit undan med det också! Här är ett utdrag från nätet:

<font color="red"><i>A list of some of the songs Zep stole from other artists

"Babe I'm Gonna Leave You" - A folk song by Anne Bredon, this was originally credited as "traditional, arranged by Jimmy Page," then "words and music by Jimmy Page," and then, following legal action, "Bredon/Page/Plant."

"Black Mountain Side" - uncredited version of a traditional folk tune previously recorded by Bert Jansch.

"Bring It On Home" - the first section is an uncredited cover of the Willie Dixon tune (as performed by the imposter Sonny Boy Williamson).

"Communication Breakdown" - apparently derived from Eddie Cochran's "Nervous Breakdown."

"Custard Pie" - uncredited cover of Bukka White's "Shake 'Em On Down," with lyrics from Sleepy John Estes's "Drop Down Daddy."

"Dazed And Confused" - uncredited cover of the Jake Holmes song (see The Above Ground Sound Of Jake Holmes).

"Hats Off To (Roy) Harper" - uncredited version of Bukka White's "Shake 'Em On Down."

"How Many More Times" - Part one is an uncredited cover of the Howlin' Wolf song (available on numerous compilations). Part two is an uncredited cover of Albert King's "The Hunter".

"In My Time Of Dying" - uncredited cover of the traditional song (as heard on Bob Dylan's debut).

"The Lemon Song" - uncredited cover of Howlin' Wolf's "Killing Floor" - Wolf's publisher sued Zeppelin in the early 70s and settled out of court.

"Moby Dick" - written and first recorded by Sleepy John Estes under the title "The Girl I Love," and later covered by Bobby Parker.

"Nobody's Fault But Mine" - uncredited cover of the Blind Willie Johnson blues.

"Since I've Been Lovin' You" - lyrics are the same as Moby Grape's "Never," though the music isn't similar.

"Stairway To Heaven" - the main guitar line is apparently from "Taurus" by Spirit

"White Summer" - uncredited cover of Davey Graham's "She Moved Through The Fair."

"Whole Lotta Love" - lyrics are from the Willie Dixon blues "You Need Love." </i></font id="red">

Angående Hendrix "plagiat" av Johnny Guitar's spelstil och scenshow - det där ger jag inte fem öre för! Det är väl ganska uppenbart att Watson/Williams bara är bittra över deras egna tillkortakommanden och karriärer, varför de gärna slänger sig med sådana uttryck om att de blev bestulna både här och där av den och den. Vilken av Hendrix låtar skulle vara en cover av "Gangster of Love", förresten? (oerhört nyfiken!).

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

På tal om gamla 45:or...är det någon som har hört denna?
Image

EDIT: Skojar givetvis bara... Här kan du göra din egen vinylare, om det nu kan vara nåt:

http://www.says-it.com/record/

Scooterhälsningar

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Den här är tillägnad Federico:

Image

och ni andra som kör den snyggaste Vespa-modellen.

/Jörgen

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

JA! tack jörgen

Image

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Image
och den här till er med vespa 50 special.. hehe

2x v50 '81, luna 50s
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Nä, nu får det vara nog med obskyra skivomslag och dito etiketter.

Åter till "the quiz" - vad är detta för band?

Image
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Nä, nu får det vara nog med obskyra skivomslag och dito etiketter.

Image

gruvlig camel toe iaf!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Nä, nu får det vara nog med obskyra skivomslag och dito etiketter.

http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... leyson.jpg

gruvlig camel toe iaf!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he... :D
Terraplane Blues

Okej, jag förstår hinten...att blues är ointressant :( Glöm inte att lösa min förra bildgåta ändå (det är jättehöga poäng på den där).

Fick en ny idé - gissa gamla klassiska skivomslag (jag har givetvis maskerat gruppnamn och skivtiteln). Således:

Grupp?
Skivtitel?
Årtal?

Image

Lycka till!

Scooterhälsningar

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Terraplane - blues är INTE ointressant - bara när det bli akademiskt :wink: - älskar gammal "stenkakeblues" á la 1920-1930-tal, men har svårt för att grotta ned mig i vem som spelar vad - bra musik är bra musik!

Apropå, säger bara Judas!

Nota Bene, kamelklöven är ännu ej löst!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>

Screaming for vengeance
1982

/Jörgen

klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

För lätt! Lös nu min tidigare "gåta"!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>

Screaming for vengeance
1982

/Jörgen

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket skickligt av er båda två! (Du använde väl inte Google nu igen, Bergfors?). Jag minns att min syrra köpte detta album när det kom ut 1982, men att jag absolut inte fick låna det under några omständigheter. Fick köpa ett eget exemplar...

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

<br />Terraplane - blues är INTE ointressant - bara när det bli akademiskt :wink: - älskar gammal "stenkakeblues" á la 1920-1930-tal, men har svårt för att grotta ned mig i vem som spelar vad - bra musik är bra musik!

Nota Bene, kamelklöven är ännu ej löst!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaha, då får jag väl sluta vara så akademisk av mig. Kan hålla med om att s k "pre war blues" på gamla stenkakor helt klart har sin charm. Om man betraktar dessa utifrån ett annat perspektiv...men vänta, nu höll jag ju på att bli så där akademsik igen...förlåt! :P

Angående din kamelklöverbild känns det som jag är helt lost. Tycker dock att mannen i mitten liknar Tommy Ekman (eller vad han hette) från gruppen Freestyle. Säkert helt galet...

EDIT: Skulle det inte kunna vara den där landsplågan Attack som gjorde "Ooa hela natten"? Har för mig att de var tre och att den kvinnliga medlemmen mycket väl skulle kunna ha en sån camel toe som på bilden. Rätt?

Scooterhälsningar

Post Reply