Projekt Vespa 200 rally 1974

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Hallå!

Dagens uppdatering. Eller årets kanske.. Har tvättat, rengjort och polerat det mesta på chassit (hoppar över målandet för tillfället) så ni kan vara lugna, patinan är kvar. :)

Men för att få den i kördugligt skick måste jag få ordning på framför allt motorn, när denna var utvändigt rengjord kikade jag in genom utblåset och såg att kolven inte såg så kul ut. Efter grundlig invändig rengöring insåg jag att som ovan en honing var nödvändig. Inga repor men rostangrepp. Tog cylinder till crs motorrenovering som löste honingen i ett nafs. Kolven går att använda ser det ut som, bara den andra kolvringen släpper snart..ligger i diesel för tillfället.

Tycker det är svårt att hitta rätt grejer på nätet, vilka kan ni rekommendera? Ringer gärna och pratar med någon säljare.

Jag behöver kolvringar, eventuellt kolvbult, nållager till lilländen på staken och cylinderfotspackning.

Ska det inte vara någon topplockspackning?

Mvh

Jim
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Nej, ingen topplockspackning. Har du kollat med EHR-motor? Annars har jag allt det där här i Enskede.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Kommer gärna förbi dig i Enskede och köper grejerna. När har du i så fall tid? Jag är hemma hela helgen och kan komma när som helst. Vilken adress hittar jag dig på?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Ber om ursäkt. Kollade nu och jag hade bara nållagret, det var Rally 180 jag hade en massa kolvringar till. Beklagar. Adressen är Herrgårdsvägen 24 Enskede gård.
/P
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Ingen fara, behöver en del pinaler så jag kommer nog lägga en order från SIP.

Vad tror ni om packboxarna i motorn, den har ju inte rullat något i princip sedan 1990. Är det dumt att inte byta när motorn är ur chassit? Planer var att undvika att dela den dock.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Såg att det var lite fuktigt runt "gear selector rod". Som jag förstår sitter det ingen packbox eller tätning runt denna? Vad hindrar oljan från växelhuset att ta sig ut i 'selector box"?

En fråga om kopplingen också. Öppnade upp kopplingskåpan och det såg rent och fint ut, rengjorde kåpan och den mekaniska delen som trycker på kopplingen. Ska stången smörjas med något?

Jag antar att samma olja som är i växelhuset smörjer kopplingen också? 2,5 dl läste jag någonstans, stämmer det?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Om du menar vid vajernipplarna så ska det vara fett där. Växelboxen är det olja i, och ja kopplingen får också sitt. Ställ den plant och fyll på tills det rinner ut i påfyllningshålet.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Tack! Tror jag förstår ungefär hur det är tänkt nu. Motorn sitter i ett stativ på arbetsbänken så oljan får vänta en stund.

I väntan på de nya reservdelarna ser jag över framgaffeln, styrlager behöver bytas bland annat. Har också kikat över de andra lagren för de två nedra axlarna, nållagren och de öppna lagren på hjulaxeln. Dessa smörjs via smörjnipplar. Men sprängskissen via SIP ser det ut som att det är kapslat lager? Hade det inte vart bra med kapslat lager och slippa fettet?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Jo, det är bra, men du behöver ändå fett till hastighetsmätardrevet.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Ja det är ju sant. Vet inte riktigt kvaliteten på lagren från SIP? Kanske köper skf eller liknande lokalt istället.

Hur är det med stötdämpare, min känns som en cykelpump.. finns en hel del att välja på? Är det någon större skillnad på standard och performance?
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Håller på montera ihop motorn efter översyn och byte av cylinderfotspackning, kolvringar, kolvbult och nållager. Kolven gick att använda fast den såg bedrövlig ut. Blev dock fin efter en vecka i diesel.

Vilket moment ska toppen dras med?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Jag brukar hålla mig till 19 Nm.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Jag håller på dra nya vajrar till växelreglage, och nu några frågor runt detta :)

1. Ny packning bakom "växelhuset" ska packningen fettas in?
2. Det är tight mellan vajrar och godset vid kicken, är det normalt? Vinkeln blir lite påfrestande för höljet.
3. Ska detaljerna i växelhuset fettas in? Funkar multipurpose grease från sip i så fall?
4. Ska kopparhylsan sitta på de båda vajrarna mellan vajrar och infästningsarmen, ca 15cm in på vajrarna? Eller har den annan funktion?

Tack på förhand!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Om du menar hylsan som håller ihop växelvajrarna så ska den sitta strax nedanför styret. Men återanvänder du de gamla höljena?
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Nej jag har nya vajrar och höljen. Men det följde inte med någon ny hylsa. Den gamla hylsan satt i andra sidan av vajrarna, alltså ner mot växelhuset. Den kan ju dock rört sig en bit på vajrarna, verkar dock märkligt om de flyttat sig så långt.

Upp mot styret sitter det också krymslang, vilket gör att jag inte tror den suttit där.

Jag gissar fortfarande att hylsan ska sitta mellan höljen, och den lilla plåtarmen som håller uppe vajrarna innan de ansluts i växelhuset?

Kommer ju inte riktigt ihåg hur det såg ut 2016 då jag drog ur vajrarna..
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Hylsan
Attachments
20200825_180354.jpg
Hylsan
(214 KiB) Downloaded 15 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Ja, den håller ihop växelvajrarna. Om man köper originalvajrar från Piaggio sitter de ihop. Men den ska sitta i andra änden, vid styret. Nån har vänt det upp och ned nån gång. Nere vid motorn har du ju redan en hållare som ser till att de inte tar i kröken.
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Paka »

Krympslangen har någon annan än Piaggio också satt dit.
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Tack för klargörandet! Jag förutsatte att de var original som satt där, och inte upp och ner :)

Kämpar på med monteringen. Dragit in alla vajrar utom frambroms nu, gick bättre än förväntat.

//

Jim
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

Handskfacket monterat, nya lister samt rengjort facket. Styrlagren på plats också.
20200904_155316.jpg
(282.19 KiB) Downloaded 10 times
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

20200904_161455.jpg
(333.6 KiB) Downloaded 9 times
Fredagspyssel
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

20200904_162124.jpg
(169.5 KiB) Downloaded 8 times
20200904_162203.jpg
(256.47 KiB) Downloaded 8 times
Motor.
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Norman »

Snyggt ! :D

/N
Rallyjk
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 31
Joined: Fri 23 Sep 2016, 23:07
Location: Stockholm

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Rallyjk »

20200904_200651.jpg
(206.81 KiB) Downloaded 6 times
20200904_200826.jpg
(260.79 KiB) Downloaded 6 times
20200904_200942.jpg
(240.17 KiB) Downloaded 6 times
20200904_201111.jpg
(227.05 KiB) Downloaded 6 times
Cylinder och kolv, före och efter :)
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Projekt Vespa 200 rally 1974

Post by Norman »

-Vilken skillnad ! :D

En rejäl förbättring och bra med nyhonad cylinder.
Roligt att se hur bra det blir !


/N
Post Reply