CDI Olika CDI BOXAR TYP DUCATI bred,smal 50 cc volt ?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
jarnsmeden
Drömmare
Drömmare

CDI Olika CDI BOXAR TYP DUCATI bred,smal 50 cc volt ?

Post by jarnsmeden »

Hej undrar om nån vet ev skillnader på Piaggios Dukati cdi för 50 cc ? Enda skillnaden jag vet om är storleken!, till vespa, ape är cdin större bredare å ofta blå, medans till övriga slirmopeder, scootrar osv så ser den lika ut men är lite smalare. märker att nåt händer på min 50 cc 4vxl vespa motor den verkar ha en varv spärr går till strax före 50 sen känns det som motorn motarbetar sig själv, om jag vid ful fart drar in kopplingen på ful gas varvar inte motorn ett varv mer!, så tänkte testa med en cdi box från piaggio scooter den har samma anslutningar men cdin är lite mindre, har nu provat men är rädd för å paja statorn. mopeden varvade ca 700 rpm mer var allt den orkade å kom upp i 52kmh men nu kändes motorn fri nå gick rent utan att kännas bromsad men verkade slöare upp till max så är nog nån skillnad på cdi tror jag eller inbillning ?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: CDI Olika CDI BOXAR TYP DUCATI bred,smal 50 cc volt ?

Post by henrikborjeson »

I alla fall på tidigare CDI:er fanns det varvtalsbegränsning som man kunde ta bort genom att såga ett jack i CDIns hörna. Tyvärr har jag inte beskrivningen kvar. Du kan kolla med stroboskop att inte tändpunkten flyttar sig utanför specifikationen för din vespa men annars ska det inte vara någon fara med att köra ostrypt CDI

mvh/HB
jarnsmeden
Drömmare
Drömmare

Re: CDI Olika CDI BOXAR TYP DUCATI bred,smal 50 cc volt ?

Post by jarnsmeden »

henrikborjeson wrote:I alla fall på tidigare CDI:er fanns det varvtalsbegränsning som man kunde ta bort genom att såga ett jack i CDIns hörna. Tyvärr har jag inte beskrivningen kvar. Du kan kolla med stroboskop att inte tändpunkten flyttar sig utanför specifikationen för din vespa men annars ska det inte vara någon fara med att köra ostrypt CDI

mvh/HB
ok ja det vet jag att det är ok med en ostrypt cdi av sammA sort det var INTE
det jag fråga alla mina ORGINAL PIAGGIO CDI ÄR OSTRYPTA ORGINAL MEDANS MIN VESPA VERKAR VARA DET. jag tänkte mer på att det var olika volt, ampere från statorn annan impedans- belastning via cdin från en piaggio moped jämfört med en vespa cdi, eftersom orginal vespa, ape cdi är större bredare och en orginal piaggio skoter moped cdi , den är smalare mindre. Samma sak på mc scooter
vs moped scooter cdi men där är cd plattare å ändå större och jag vet dom har två tänd punkter skiftande tänd kurva från låg varv till högre varv och vespa motorerna är baserade på en mc motor kan vara där för cdi ser lite större ut men om det är samm lidningar volt i statorn då har dom bara fejkat lite genom att göra dom större eller så är det mer electronik andra komponenter men hittar ingen ifo om det nogon stans
Post Reply