Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Jag har tänkt mig att renovera och utföra lite lätt trimning av en PX200-motor under kommande mekarsäsong.
Funderar på ett Polini 210-kit och planerar behålla originalförgasaren.
(Krävs nya munstycken såklart…)
Just nu studerar jag olika race-vevar och försöker lära mig så mkt som möjligt om inloppstider-/ grader
MEN jag förstår inte hur SiP menar med de gradal de anger för olika vevar ?
När man läser på deras hemsida skriver dom såhär:
“The timings stated above were determined viewing in the direction of the clutch side. That means: "138°/6° after TDC: Inlet timing begins 6° after TDC and stays open for 138°. “
De angivna gradtalen liknar inte alls de gradbeteckningar jag har läst mig till från andra källor.
Är det någon som förstår hur SiP menar när de ”graderar” på det viset ?
/N
Funderar på ett Polini 210-kit och planerar behålla originalförgasaren.
(Krävs nya munstycken såklart…)
Just nu studerar jag olika race-vevar och försöker lära mig så mkt som möjligt om inloppstider-/ grader
MEN jag förstår inte hur SiP menar med de gradal de anger för olika vevar ?
När man läser på deras hemsida skriver dom såhär:
“The timings stated above were determined viewing in the direction of the clutch side. That means: "138°/6° after TDC: Inlet timing begins 6° after TDC and stays open for 138°. “
De angivna gradtalen liknar inte alls de gradbeteckningar jag har läst mig till från andra källor.
Är det någon som förstår hur SiP menar när de ”graderar” på det viset ?
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Efter en del funderande så tror jag ändå att det är begripligt.
Det jag läst om tidigare handlar ju om gradtal för när MOTORN öppnar och stänger olika portar. -Högst relevant, men ingenting som SiP kan ha någon uppfattning om när dom vill beskriva hur olika VEVPARTIER är utformade.
Så dom har helt enkelt hittat på ett sätt att ange gradtal för hur ”insugsprofilen” befinner sig förhållande till TDC för olika vevar som dom säljer. Jag mätte gradtalen på en original PX200-vev och fick vinkeln X till 5⁰ och Y till 113⁰ i förhållande till TDC.
På ”SiP-språk” skulle insugsöppningen på en sådan vev beskrivas som 113⁰/ 5⁰ och när man kollar på deras hemsida så anges värden för originalvev från Piaggio till 113⁰/ 6⁰.
-Close enough !
/N

Det jag läst om tidigare handlar ju om gradtal för när MOTORN öppnar och stänger olika portar. -Högst relevant, men ingenting som SiP kan ha någon uppfattning om när dom vill beskriva hur olika VEVPARTIER är utformade.
Så dom har helt enkelt hittat på ett sätt att ange gradtal för hur ”insugsprofilen” befinner sig förhållande till TDC för olika vevar som dom säljer. Jag mätte gradtalen på en original PX200-vev och fick vinkeln X till 5⁰ och Y till 113⁰ i förhållande till TDC.
På ”SiP-språk” skulle insugsöppningen på en sådan vev beskrivas som 113⁰/ 5⁰ och när man kollar på deras hemsida så anges värden för originalvev från Piaggio till 113⁰/ 6⁰.
-Close enough !
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Polini föreslår bl.a. att veven och insugsöppningen bör modifieras enligt nedan vid installation av deras 210-kit.
Jag resonerar därför som att dessa förändringar i huvudsak åstadkommer samma sak som ett vevparti med insugstiderna 135⁰/ 1⁰ skulle ha gjort.
Eftersom jag ändå tänkt byta vev så blir planen att införskaffa race-vev från Pinasco med insugstiderna 135⁰/ 0⁰ och lämna insugsöppningen orörd.
På så vis tänker jag att motorns öppningstider bör stämma rätt bra med det som Polini rekommenderar till deras cylinder.
/N
Visserligen ökar man då arean på insugsöppningen en aning, men inte så mycket arean på själva insugskanalen.Jag resonerar därför som att dessa förändringar i huvudsak åstadkommer samma sak som ett vevparti med insugstiderna 135⁰/ 1⁰ skulle ha gjort.
Eftersom jag ändå tänkt byta vev så blir planen att införskaffa race-vev från Pinasco med insugstiderna 135⁰/ 0⁰ och lämna insugsöppningen orörd.
På så vis tänker jag att motorns öppningstider bör stämma rätt bra med det som Polini rekommenderar till deras cylinder.
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Motorblocket är väl tunt på ett av ställena där Polini rekommenderar att man ska slipa upp kanalerna för att anpassa mot cylindern.
- Känns därför säkrast att svetsa på lite extramaterial innan portning.
Det ville gärna koka och sprätta i övergången mellan nytt aluminium och det material som är i kåpan, men blev i alla fall en solid svets i botten av ”gropen”.
/N
- Känns därför säkrast att svetsa på lite extramaterial innan portning.
Det ville gärna koka och sprätta i övergången mellan nytt aluminium och det material som är i kåpan, men blev i alla fall en solid svets i botten av ”gropen”.
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Så efter portning och rengöring av kåporna är det en schysst grund att bygga upp motorn på igen. 
/N

/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Passar på att byta till ett drev med 64 tänder samtidigt som ryckutjämnaren får nya fjädrar.
/N
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Snyggt! Blocket ser ju ut som nytt.
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Ja, stiligt! vad har du tänkt sätta den i?
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Tackar !
-Det är så himla kul när man har rena delar att jobba med.
Har en PX200 -90 med lite trött originalmotor som jag tänkt sätta den här i…
/N

-Det är så himla kul när man har rena delar att jobba med.
Har en PX200 -90 med lite trött originalmotor som jag tänkt sätta den här i…
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Jag tycker ”avståndet” mellan 3:ans och 4:ans växel känns för stort i originalmotorn…
Man behöver liksom varva ur för länge på trean innan det är lämpligt att växla upp och jag provar därför att byta 4:ans drev till ett med 36 tänder.
/N
Man behöver liksom varva ur för länge på trean innan det är lämpligt att växla upp och jag provar därför att byta 4:ans drev till ett med 36 tänder.
/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Monterade en BGM Superstrong med 24 tänder istället för originalets 23.
-Förhoppningsvis kommer de förändringarna att matcha resten av motorn så småningom.
Har även bytt till ett tändsystem med variabel förställning och gängade samtidigt fast en ”dold” jordpunkt inuti kopplingsdosan på motorn.
/N
Så totalt har jag alltså ökat med ett kugg på kopplingen, minskat ett kugg på primärdrevet samt ökat ett på 4:ans drev.-Förhoppningsvis kommer de förändringarna att matcha resten av motorn så småningom.
Har även bytt till ett tändsystem med variabel förställning och gängade samtidigt fast en ”dold” jordpunkt inuti kopplingsdosan på motorn.

/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Dåså…
-Är motorn äntligen färdig ! Planen är att montera FastFlow-kran från SiP och ett BigBox-Touring avgassystem i samband med installationen.
Börjar med ett huvudmunstycke på 122 och får se vart det bär vägen därifrån ?
-Ska bli jäkligt kul att provköra den senare i vår !
/N
-Är motorn äntligen färdig ! Planen är att montera FastFlow-kran från SiP och ett BigBox-Touring avgassystem i samband med installationen.
Börjar med ett huvudmunstycke på 122 och får se vart det bär vägen därifrån ?
-Ska bli jäkligt kul att provköra den senare i vår !

/N
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Oerhört snygg, ser ju ut som ny! Nu får vi bara hoppas att den kommer att gå riktigt bra också! Håller tummarna!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor
Vackert!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro