Lite trim Vespa 200-83

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Knatterpulkan
Drömmare
Drömmare

Lite trim Vespa 200-83

Post by Knatterpulkan »

Hej. (Ny här på forumet)
Jag har en Vespa som enligt beteckningen heter PX200E Den är från -83
Det är manuell choke och oljan blandas direkt i tanken. Mycket trevlig 2-hjuling
Jag skulle dock vilja att den blir liiite rappare. Alltså inget bakhjulsmonster, utan få ut lite mer tryck på väg ut på motorvägen.

Jag fick ett Malossi avgassystem i julklapp av min fru och nu låter den lite trevligare.
Och jag får känslan att den andas lite bättre. (Kanske är det bara ljudet som gör det)

Min konkreta fråga. Kan man bondtrimma typ, att slipa ner toppen lite grann och sätta på en 30 mm förgasare? Skulle det göra att det blir lite mer trevligt att köra.

Eller ska jag leta större cylinder mm för att något ska hända?
Jag är alltså inte ute efter ett vrålåk, utan mer ute efter att luta sig lite mer framåt av en anledning. :D
Tacksam för förslag.
Robban
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Lite trim Vespa 200-83

Post by Paka »

Hej! Mät squish, det är säkert rätt stort. Sedan kan du slipa ned toppen tills du har en dryg mm.
Gör en hel del. /P
Knatterpulkan
Drömmare
Drömmare

Post by Knatterpulkan »

Ok. Tack. Jag börjar med att be om ursäkt över mitt eget okunnande. Men vad är squish? Plana topp har jag gjort många ggr på olika moppar, så där är jag säker på hur jag gör.
Knatterpulkan
Drömmare
Drömmare

Post by Knatterpulkan »

Ah. Googlade squish. Fan. Är det så mycket tillgodo mellan cylinder och topplock? Känns ju som en dagspromenad. Då planar jag toppen och sätter dit en 30 mm förgasare. Borde ge det lilla extra som jag eftersöker.

”Hoppas jag är rätt ute”.
Knatterpulkan
Drömmare
Drömmare

Post by Knatterpulkan »

En fråga till. Behövs det byta förgasare om jag planar toppen?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nej, det behöver du inte. Men trimblåset kanske vill ha ett lite större munstycke?
Knatterpulkan
Drömmare
Drömmare

Post by Knatterpulkan »

Toppen är planad, märkte skillnad. tack.. Skönt att kunna köra i februari. :-)

Den börjar närma sig det beteende jag är ute efter. Lite rappare och lite mer kraft på högre växlar.

Just nu är ju förgasaren helt original och det känns som om den själv vill lite mer, men behöver lite hjälp.

Kortfattat: Munstycke!! Vart köper jag det? Tips på storlek?
Mvh
Robban
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Munstycken beställer du enklast från EHR eller EM-scooter. Det räcker att du beställer huvudmunstycke. Köp några olika storlekar från t.ex 132 och ner till 125. Börja med att stoppa i det största och se hur den går. Fyrtaktar den går du ner en storlek osv. Provade du att dra ut choken när du körde? Går den rent och får bättre ork när du gör det så är det ett bevis på att större munstycke behövs. Kör inte omkring med originalbestyckning i förgasaren utan vänta tills du fått din nya munstycken, ett värmenyp kommer fortare än du anar.

Lycka till!
/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply