Dela en motor för första gången
Dela en motor för första gången
Ska ge mig på att byta växelkorset tänkte jag. Har läst det mesta kring att dela motorn men vill fråga här om era bästa tips. Det gäller det faktiska delningsmomentet på en GTR 125-motor från 1974.
Om jag förstår det rätt så lossar man de tolv skruvarna och sedan behövs värme kring vevaxeln för att få loss höger motorhalva från lagret. Hur mycket värme (blir alltid nervös av sådana moment)? Hur mycket kraft behövs sedan? Ska man knacka isär den eller är det riskabelt?
ALLA tips är välkomna kring just delningen.
Mvh
Separationsångest
Om jag förstår det rätt så lossar man de tolv skruvarna och sedan behövs värme kring vevaxeln för att få loss höger motorhalva från lagret. Hur mycket värme (blir alltid nervös av sådana moment)? Hur mycket kraft behövs sedan? Ska man knacka isär den eller är det riskabelt?
ALLA tips är välkomna kring just delningen.
Mvh
Separationsångest
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Re: Dela en motor för första gången
Jag brukar följa denna guide: http://www.vespamaintenance.com/engine/split/index.html
Visserligen för p/px men det borde vara samma princip för dig. Även scooterhelp.com har bra guider.
Lycka till! /Ronny
Visserligen för p/px men det borde vara samma princip för dig. Även scooterhelp.com har bra guider.
Lycka till! /Ronny
Tack för tips!
Grejjen är att P/PX inte verkar behöva någon värme kring vevaxeln (medans de äldre largeframe-motorerna behöver det). Har testat att värma kring lagret och försökt knacka isär, men halvorna rör sig inte en millimeter. Har dubbel- och trippelkollat att alla skruvar är ute... I alla guider verkar motorhalvorna närmast trilla isär av sig själva. Inte så här...
Målet var ju att byta växelkorset, men börjar tänka att jag får leva med hoppande växlar... Fler tips?
Grejjen är att P/PX inte verkar behöva någon värme kring vevaxeln (medans de äldre largeframe-motorerna behöver det). Har testat att värma kring lagret och försökt knacka isär, men halvorna rör sig inte en millimeter. Har dubbel- och trippelkollat att alla skruvar är ute... I alla guider verkar motorhalvorna närmast trilla isär av sig själva. Inte så här...
Målet var ju att byta växelkorset, men börjar tänka att jag får leva med hoppande växlar... Fler tips?
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Har du fått loss alla bultar som håller ihop halvorna, inte bara muttrarna? Den som sitter underst vid svingen brukar ofta vara så oxiderad att den är svår att få ur.
Kollade nu på http://scooterhelp.com/tips/engine/casi ... vespa.html och såg att du har rätt om värmning.
Jag skulle nog köra på med en värmepicka och lite milt våld.
Kollade nu på http://scooterhelp.com/tips/engine/casi ... vespa.html och såg att du har rätt om värmning.
Jag skulle nog köra på med en värmepicka och lite milt våld.
Går den att få ur? Trodde den var förankrad inne i vänsterblocket, men ser nu ett skruvhuvud på insidan av svingen strax under kopplingen. Är den så lång? Den är rätt oxiderad så om den går att få ut kanske det kan lösa ett och annat
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Denna skruv är väääldigt svår att få ut. Testat med 5-56, värme och milt våld. Några tips?
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Du har inte glömt att ta bort växelboxen?
/P
/P
Tack för tips! Nej, växelboxen är bortplockad. Övre delen av motorblocket glipar nån millimeter när man försöker brotta isär dem. Det rör sig lite vid vevaxellagret, men nere vid kicken är det stumt. Måste vara skruven. Muttern är lossad men skruven sitter som sagt kvar. Har fortsatt att dränka den i 5-56 och tänker att det kanske kan lösa upp det i ytorna mellan skruv och höger motorblock. Det rör sig inget om man knackar på "klacken" vid nedre oljeskruven.
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Hur har det gått?
Jag tror att det är mycket värme som gäller. Första gången jag delade min motor vet jag att farsan nästan glödgade bulten och slog med slägga. Något som jag aldrig hade vågat göra...
Jag tror att det är mycket värme som gäller. Första gången jag delade min motor vet jag att farsan nästan glödgade bulten och slog med slägga. Något som jag aldrig hade vågat göra...
Där släppte den! 5-56 och en tur till Skåne över helgen tycks ha varit metoden. Hade grävt ut rätt mycket grus och gegga hur håligheten i svingen och låtit motorn stå med rejält med 5-56 i det hålet. Hade också grävt bort så mycket korrosion som möjligt runt skruven. Efter det lossnade den med hjälp av ganska omilt våld.
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Strålande!
Har du fått isär blocket också?
Har du fått isär blocket också?
Japp. Efter det gick det lätt. Inget bråk med vevlagret alls