Vespa Touring-61
Vespa Touring-61
Hej.
Jag håller på och hjälper en kompis med hans touring-61. Jag har bytt stator, tändspole och ljusreglaget. Bakljus, bromljus och parkeringslyse fungerar, men inte hel och halvlyse. Någon som har tips vad det kan bero på? Lampan är hel. Jag har kopplat kablarna från statorn mot motsvarande färger i kopplingsplinten. Vid ljusreglaget har jag kopplat enligt schema. Bifogar bild på kopplingsplinten.
Jag håller på och hjälper en kompis med hans touring-61. Jag har bytt stator, tändspole och ljusreglaget. Bakljus, bromljus och parkeringslyse fungerar, men inte hel och halvlyse. Någon som har tips vad det kan bero på? Lampan är hel. Jag har kopplat kablarna från statorn mot motsvarande färger i kopplingsplinten. Vid ljusreglaget har jag kopplat enligt schema. Bifogar bild på kopplingsplinten.
- Attachments
-
- IMG_3723.JPG
- (323.61 KiB) Downloaded 10 times
Re: Vespa Touring-61
Svårt att säga. Du har ingen bild på tändplattan/statorn och på baksidan av ljusomkopplaren?
Ska fixa bild på omkopplaren och statorn. Vilken färg är det troligtvis som är matningen från statorn till belysningen? Gul?
Brukar vara gul och grön. Blå bromsljus.
Statorn är en sån här https://emscooters.se/vespa/elsystem/ta ... tor/stator.
Bifogar bild på omkopplaren.
Bifogar bild på omkopplaren.
- Attachments
-
- IMG_3724.JPG
- (258.97 KiB) Downloaded 8 times
Gul OCH grön? Hur kopplas det då? Är det separat matning till fram och baklyse??
Det sitter två ljusspolar på tändplattan. Och eventuellt en liten till bromsljus. Gul brukar gå via tutan och sedan upp till omkopplaren. Grön direkt till omkopplaren.
Tack Paka för informationen. Kan du se något uppenbart felkopplat på de bilder jag bifogat?
Nej, jag ser inget uppenbart. Frågan är väl kanske var den där vita kabeln kommer ifrån på tändplattan. Du får nog mäta.
Jag bytte plats på svart/blå och grön. Status just nu: Nu fungerar hel och halvljus, tuta samt bromsljus. Inte baklyse. Däremot när jag switchar över på omkopplaren så lyser parkeringslyse och baklyse. Tutan fungerar då ej. Knepigt värre...
Knepigt. Såg rätt ut som det var uppe vid omkopplaren. Kolla att det verkligen kommer ström från den vita vid motorn. Eller sätt tillbaka grön och gulsvart vid omkopplaren och testa att sätta den gulsvarta vid motorn på samma skruv som den gula.
Den vit/svarta som kommer från motorn är nu kopplad ihop med den gul/svarta som går upp till omkopplaren. När du skriver gulsvart gissar jag att du menar blå/svart? Det var grön och blå/svart jag bytte plats på uppe vid omkopplaren.
Ok, läste fel. Svart vid omkopplaren går nog till bakljus och blå eventuellt till hastighetsmätaren. Jag menade att du kunde testa att sätta tillbaka dem och sedan flytta den gula vid motorn som nu sitter ihop med en vit till den andra gula. Menar bara att jag inte känner igen vit från tändplattan, visst kan det kan vara ström från en av spolarna men också jord.
Tack! Testar i morgon:-).
Jag testade nu att skifta tillbaka uppe vid omkopplaren, dvs grön på 2 och blåsvart på 1, samt även då gul från motorn ihop med gulsvart och gul på kabelstammen. Då fungerar ingenting. Mätte på vitsvart från motorn och där finns ingen spänning med motorn igång. Jag antar att grön uppe vid omkopplaren måste sitta på 1 då grön är matningen från spolen och 1 på omkopplaren är så att säga strömfördelaren till allt ljus och tuta. Märker också när jag kopplat grön på 1 och blåsvart på 2 lyser parkeringslyse och baklyse väldigt starkt vilket indikerar att det är något fel gissar jag.
Mätte på kablarna från motorn och jag har 6 v på gul, grön och röd. 20 volt på blå och 0 volt på vitsvart,
Om du inte har någon ström på vit så är det ju antagligen jord från tändplattan. 1 är som sagt matning till bakljus. Svårt att säga när man inte vet hur kablarna går, din har väl antagligen haft batteri? I så fall har du sladdar innanför vänster kåpa, och hur är de ihopkopplade? Nåt blir antagligen kortslutet när du kopplade på den gula som tidigare satt ihop med vit.
/P
/P