Renovering och lätt trimming av PX200-motor

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Jag har tänkt mig att renovera och utföra lite lätt trimning av en PX200-motor under kommande mekarsäsong.
Funderar på ett Polini 210-kit och planerar behålla originalförgasaren.
(Krävs nya munstycken såklart…)
Just nu studerar jag olika race-vevar och försöker lära mig så mkt som möjligt om inloppstider-/ grader

MEN jag förstår inte hur SiP menar med de gradal de anger för olika vevar ?
När man läser på deras hemsida skriver dom såhär:
“The timings stated above were determined viewing in the direction of the clutch side. That means: "138°/6° after TDC: Inlet timing begins 6° after TDC and stays open for 138°. “

De angivna gradtalen liknar inte alls de gradbeteckningar jag har läst mig till från andra källor.
Är det någon som förstår hur SiP menar när de ”graderar” på det viset ?



/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Efter en del funderande så tror jag ändå att det är begripligt. :)
Det jag läst om tidigare handlar ju om gradtal för när MOTORN öppnar och stänger olika portar.
Bild 1
Bild 1
Motor - Grader.jpg (42.36 KiB) Viewed 33695 times
-Högst relevant, men ingenting som SiP kan ha någon uppfattning om när dom vill beskriva hur olika VEVPARTIER är utformade.
Så dom har helt enkelt hittat på ett sätt att ange gradtal för hur ”insugsprofilen” befinner sig förhållande till TDC för olika vevar som dom säljer.
Bild 2
Bild 2
Vevparti - Grader.JPG (90.39 KiB) Viewed 33695 times
Jag mätte gradtalen på en original PX200-vev och fick vinkeln X till 5⁰ och Y till 113⁰ i förhållande till TDC.
På ”SiP-språk” skulle insugsöppningen på en sådan vev beskrivas som 113⁰/ 5⁰ och när man kollar på deras hemsida så anges värden för originalvev från Piaggio till 113⁰/ 6⁰.

-Close enough !


/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Polini föreslår bl.a. att veven och insugsöppningen bör modifieras enligt nedan vid installation av deras 210-kit.
Bild 3
Bild 3
Polini-instruktion.jpg (35.55 KiB) Viewed 32119 times
Visserligen ökar man då arean på insugsöppningen en aning, men inte så mycket arean på själva insugskanalen.
Jag resonerar därför som att dessa förändringar i huvudsak åstadkommer samma sak som ett vevparti med insugstiderna 135⁰/ 1⁰ skulle ha gjort.
Eftersom jag ändå tänkt byta vev så blir planen att införskaffa race-vev från Pinasco med insugstiderna 135⁰/ 0⁰ och lämna insugsöppningen orörd.

På så vis tänker jag att motorns öppningstider bör stämma rätt bra med det som Polini rekommenderar till deras cylinder.



/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Motorblocket är väl tunt på ett av ställena där Polini rekommenderar att man ska slipa upp kanalerna för att anpassa mot cylindern.
- Känns därför säkrast att svetsa på lite extramaterial innan portning.
Bild 4
Bild 4
Svets-1.jpg (261.08 KiB) Viewed 31886 times
Bild 5
Bild 5
Svets-2.jpg (164.94 KiB) Viewed 31886 times
Det ville gärna koka och sprätta i övergången mellan nytt aluminium och det material som är i kåpan, men blev i alla fall en solid svets i botten av ”gropen”.
Bild 6
Bild 6
Portning-1.jpg (162.71 KiB) Viewed 31886 times
Bild 7
Bild 7
Portning-2.jpg (160.01 KiB) Viewed 31886 times

/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Så efter portning och rengöring av kåporna är det en schysst grund att bygga upp motorn på igen. :D
Bild 8
Bild 8
Motorkåpor-1.jpg (149.5 KiB) Viewed 31883 times
Bild 9
Bild 9
Motorkåpor-2.jpg (223.85 KiB) Viewed 31883 times

/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Passar på att byta till ett drev med 64 tänder samtidigt som ryckutjämnaren får nya fjädrar.
Bild 10
Bild 10
Ryckutjämnare.JPG (132.39 KiB) Viewed 31642 times

/N
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by SoulBoy »

Snyggt! Blocket ser ju ut som nytt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Paka »

Ja, stiligt! vad har du tänkt sätta den i?
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Tackar ! :D
-Det är så himla kul när man har rena delar att jobba med.

Har en PX200 -90 med lite trött originalmotor som jag tänkt sätta den här i…
Bild 11
Bild 11
PX-200 Fram.JPG (154.19 KiB) Viewed 31557 times
Bild 12
Bild 12
PX-200 Bak.JPG (146.29 KiB) Viewed 31557 times

/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Jag tycker ”avståndet” mellan 3:ans och 4:ans växel känns för stort i originalmotorn…
Man behöver liksom varva ur för länge på trean innan det är lämpligt att växla upp och jag provar därför att byta 4:ans drev till ett med 36 tänder.
Bild 13
Bild 13
Växellåda.jpg (254.4 KiB) Viewed 31251 times

/N
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Paka »

Stiligt
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Monterade en BGM Superstrong med 24 tänder istället för originalets 23.
Bild 14
Bild 14
Motor-1.jpg (219.25 KiB) Viewed 29177 times
Bild 15
Bild 15
Motor-2.jpg (229.16 KiB) Viewed 29177 times
Så totalt har jag alltså ökat med ett kugg på kopplingen, minskat ett kugg på primärdrevet samt ökat ett på 4:ans drev.
-Förhoppningsvis kommer de förändringarna att matcha resten av motorn så småningom.
Bild 16
Bild 16
Motor-3.jpg (194.74 KiB) Viewed 29177 times
Har även bytt till ett tändsystem med variabel förställning och gängade samtidigt fast en ”dold” jordpunkt inuti kopplingsdosan på motorn. :D
Bild 17
Bild 17
Jordpunkt.jpg (147.93 KiB) Viewed 29177 times
/N
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Norman »

Dåså…
-Är motorn äntligen färdig !
Bild 18
Bild 18
Motor-4.jpg (245.05 KiB) Viewed 28096 times
Planen är att montera FastFlow-kran från SiP och ett BigBox-Touring avgassystem i samband med installationen.
Börjar med ett huvudmunstycke på 122 och får se vart det bär vägen därifrån ?
Bild 19
Bild 19
Motor-5.jpg (207.17 KiB) Viewed 28096 times
-Ska bli jäkligt kul att provköra den senare i vår ! :D



/N
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by jencla »

Oerhört snygg, ser ju ut som ny! Nu får vi bara hoppas att den kommer att gå riktigt bra också! Håller tummarna!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Duderino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 79
Joined: Thu 07 Apr 2011, 14:22
Location: Västerås

Re: Renovering och lätt trimming av PX200-motor

Post by Duderino »

Vackert!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Post Reply