PX 200 - Fänkolet

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

God kväll,

Igår så blev jag ägare till en PX 200 från 1996 med endast 390mil på mätarn. Det känns riktigt bra då säljaren var en hyvens prick med all dokumentation i ordning och Vespan i fint skick när man kommer och kollar.

Några funderingar som uppstått:

- Försäkring, tips på bra bolag med bra villkor? Efter en snabb koll föll valet på Länsförsäkringars helförsäkring för 88kr per månad. Men finns det bättre alternativ? Vad har ni?

- Hur länge räcker oljan i separatsmörjningen? Behöver man fylla den var gång man fyller bensin likt kedjeoljan på en motorsåg eller räcker den fem till tio bensintankar?

- Lås? Hur låser ni er PX om ni parkerar den centralt? Den har ju inga fälgar eller skivbromsar att sätta låset i.

- Däcktryck? Vad bör man ha fram respektive bak? Tyckte den vinglade lite, men det kan berott på stark vind och ovana.

Här kommer bilder, det brukar vara populärt:
Image

Image
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 74
Joined: Fri 31 Jan 2014, 11:41

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Frontstar »

Den ser jättefin ut.
Jag har min P200 försäkrad hos Bilsport/mc classica för ca 800:-/år. https://www.bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/

Separatsmörjning vet jag inget om, min P200 har inte det.


Låsa Vespan kan vara lite marigt, jag har tillverkat en lite plåtvinkel med hål för lås som jag skruvat på en av hjulbultarna. Låset i sin tur sitter ihop med en grov vajer och fast i t.ex en lyktstolpe. Visst går det att lossa hjulbulten och därmed låset men det är lite meckigt speciellt som låset är i vägen för hjulbulten. Det håller alltså ögonblickstjuven borta men dom riktiga proffsen som får lite tid på sig att jobba undanskymt har nog inga problem att ta den
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Tack för ditt svar! Ska kolla med det försäkringsbolaget.

Det låter som en enkel och bra låslösning. Precis som du säger så finns det väl knappt något lås som funkar till hundra procent, men det förhindrar i alla fall att någon rullar iväg med den.
granberggranberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Wed 04 Mar 2015, 21:49
Location: Mantorp

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by granberggranberg »

Jag köpte ett lås på SIP som heter Artago, funkar bra på min Touring 57:a
znabella
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 22
Joined: Thu 11 Jul 2013, 15:16

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by znabella »

Snygg.
Köpte en likadan Px200e 1993 års modell förra månaden.
Samma snygga färg.
Bara rullat 310 mil.
Det bli ca 15 mil om året.
Parkerad i ett varmgarage hela tiden.
Jag har den försäkrad i Bilsport och Mc.
Helförsäkring helår för en 62 gubbe i Växjö är 736 kr.
Billigt tycker jag.
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Ja, den djupa röda färgen är verkligen snygg.
310mil, 15 per år, är inte mycket. Bara idag har jag kört sex-sju mil så där.

Någon som vet hur länge oljan brukar räcka, alltså hur stor tanken är?
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Och en fråga till: Går det inte att redigera sina postade inlägg här på Scooterforum?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by henrikborjeson »

Hej

Oljetanken rymmer cirka en liter och om man antar att scootern behöver 2% olja så skulle det räcka till 49l bensin+1l Olja = 50l. En vespa drar 0.3-0.5l/mil beroende på körning så du bör få ut 125 mil på en tank med olja eller så kan du räkna med att fylla på olja på ungefär var 7:e tank bensin. Nu sitter det ett inspektionsglas nedanför bensinkranen och när du ser en luftbubbla i detta kan det vara lämpligt att fylla på vid nästa tankning.

Däcktryck 1.2kg fram, 1.8kg bak och 2.3kg bak om man skjutsar eller har tung last

Med vänlig hälsning/ Henrik Börjeson PR SSK

EDIT: Du hittar knappen edit nere till höger på ditt inlägg
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkålet

Post by Felixhermansson »

Tack för ett bra svar gällande däcktryck och olja!

Hmm, verkar som att inlägg gjorda i webläsarn går att ändra, men att Tapatalk-inlägg är låsta för då finns knappen inte där...
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by colsson »

Bättre än så. Oljetanken rymmer 1,5 liter. ;-)
/ Christian
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by jencla »

Dessutom, du tyckte den vinglade lite i kurvorna? Det hörde jag ibland av nyblivna Vespa-ägare, de år jag jobbade extra i en scooterbutik.

När du kollar däcktrycket, kolla då dessutom:
* att muttrarna som håller fälgarna mot bromstrummorna är rejält åtdragna
* och att bromstrumman bak sitter tight och inte glappar det allra minsta.

För det var alltför ofta orsaken, på de Vespor jag tänker på.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Det ska jag absolut kontrollera! Kom gärna med fler tips på vad man som nybörjare bör kolla upp på sin Vespa för att slippa problem i framtiden.
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Grejar lite med vespan idag och skulle montera av backspeglarna bland annat. De har varit ditsatta med en ful gummiplutt som dolt själva fästet, och nu vet jag varför...

Min ”toppkåpa” är demolerad vid backspegelfästena. Det är möjligen ingen här som har en toppkåpa (alltså den som speglar och mätare sitter i) i vinröd färg till salu?
Eller någon som vet var det står att finna?
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Nästa fråga nu när man är i garaget igen och pysslar:

De hål som finns för backspegelfästen i nedre styrkåpan, ska de vara gängade?

Tittar jag på fästet https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... +_58167500 så det det ut som att den gängade delen inte når igenom kåpan för att kunna skruvas med mutter underifrån. Och tanken bör väl vara att man ska skruva detta fäste i botten för en bra montering?

Mina hål i kåpan ser slitna ut och jag har en känsla av att någon med våld gett sig på dem för kunna montera Biltema-speglar. (Ack o ve)

Bifogar en bild på hålet.Image
Felixhermansson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Sun 10 Mar 2013, 18:47

Re: PX 200 - Fänkolet

Post by Felixhermansson »

Eller är det varianten med det lägre fästet som egentligen är originalmonterat på en Vespa från 1996? Hmm...
Post Reply