GS 150 - övre styrlager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
GSLund
Entusiast
Entusiast

GS 150 - övre styrlager

Post by GSLund »

Bara undrar om nån vill dela med sig av hur man smidigast pillar dit kulorna i styrlagren. Det är faktiskt inte helt självskrivet hur man gör men definitivt pilligt och jävligt om man som jag mest famlar i blindo och provar sig fram.

De nedre lagerkulorna kom jag till tals med först efter att ha lagt scootern på sidan och pillat in gaffeln sidledes. Har bara två händer, så alla försök med scootern vilande på bottenplattan mot lyften eller upp-och-ner på densamma resulterade bara i tandagnissel och en radda nykomponerade svordomar. Man skall nog helst vara skapt som en bläckfisk för att klara det ensam. Men det gick som sagt till slut.

Övre lagret fick jag ihop idag (sort of). Men det var ett ärans pill! Och flera kulor tog den självskrivna vägen in i karossens inre. Lagerkulor har jag dock så det räcker. Hade nog från början lite väl mjukt fett, för det var väldigt svårt att få kulorna att inte dra sig inåt mot styrstammen när jag placerade ut dem. Då gick det inte att få dit övre lagerbanan - det var alltid nån j---a kula som sökt sig in och låg fel när lagerbanan gängades ner.

Bytte till ett lite trögare fett och lade ut väldigt tunt - får väl fylla på lite i efterskott. Då lyckades jag med pincett pilla dit alla kulor. Fast en rymde naturligtvis innan jag var klar. Så istället för 28 kulor har jag nu 27. Det borde gå, det med, för nå´nstans läste jag att det är bra med lite mellanrum mellan kulorna. Det skall inte vara tight. Försöker dock krångla dit den sista i morgon. Svordomarna var slut för dagen.

Åsså tillbaks till inledningsfrågan: Finns det nån smart och smidig lösning som gör det hela enkelt?

Tack på förhand.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
GSLund
Entusiast
Entusiast

Re: GS 150 - övre styrlager

Post by GSLund »

Fick idag in den sista lagerkulan, så nu är allt som det ska!

Jag är medveten om att jag kunde gjort på lite andra sätt - man lär sig eftersom. Jag hade ju satt in framgaffeln med vespan liggande på sidan, och sedan när nedre lagret var på plats säkrat detta genom att skruva övre lagets övre bana ned mot den undre, utan kulor.

Efter det reste jag upp vespan och lät framstänkans bakkant vila på lyftens ytterkant. På så sätt kunde jag öppna upp övre lagret och sätta in kulorna utan att behöva bekymra mig över att gaffeln ville ramla ur igen. Den här metoden medförde att det inte gick att svänga framgaffeln utan bara ricka den lite fram och tillbaks i längsled. Detta gjorde det lättare att få ned övre lagerbanan hela vägen. Sannolikt hade det gått ännu mycket lättare om jag haft ett par händer till och kunnat vrida gaffel lite när jag skruvade ner övre banan.

Jag kan inte minnas att det här var ett problem på sextiotalet när jag hade mina första vespor men då var det också sällsynt att man mekade ensam i garaget. Händer fanns oftast så det räckte. Gör stor skillnad!

Fortfarande intresserad få veta om det finns ett "smootht" sätt att göra det här jobbet.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Det enda sätt jag gjort det på är att använda rejält med ett "kletigt" fett och limma fast kulorna nere och uppe med det innan jag satt i gaffeln. Det har fungerat bra tycker jag.

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tack för svar! Problemet var nog mest att jag började med ett väl mjukt fett. Det gick ju bra till slut.

Nästa gång blir det lättare! Om jag ens behöver behöver bry mig - det var ungefär 55 år sedan förra gången.

/Sture

I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Post Reply