När dags för motorrenovering på en PX 200E?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
yamahafj
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Fri 10 May 2019, 14:34

När dags för motorrenovering på en PX 200E?

Post by yamahafj »

Hej alla!

Jag är ny här och är just nu på jakt efter en PX 200E. Modellen verkar relativt vanlig, så det finns ju lite maskiner att välja på. Vad jag förstår finns inga direkt modellrelaterade fel. Förstått att slangen till separatoljebehållaren kan vara en svag punkt dock.

Funderar på det här kring miltalet. Har sett maskiner som gått bortåt 4.000 mil. Är det dags att dra öronen åt sig då? Hur långt går en servade PX 200 innan det är dags för större ingrepp i till exempel motor?

Andra tips och råd till en Vespa-novis?
User avatar
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 91
Joined: Tue 11 Nov 2014, 12:21
Location: Örnsköldsvik

Re: När dags för motorrenovering på en PX 200E?

Post by Norman »

Det är rätt svårt att uttala sig om.
(Beror på hur den körts och skötts...)

-Kanske kan en annan tråd här på forumet vara till hjälp ?
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... ltal+motor


/N
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: När dags för motorrenovering på en PX 200E?

Post by henrikborjeson »

Det beror som sagt på men när vespan är 15-20 år gammal och gått >4000mil brukar det vara dags att byta i alla fall växelkorset och lamellerna. Dra den till högt varv på alla växlarna och känn om den försöker "växla ur" när du kör, då är det dags för nytt växelkors. Nya kolvringar kan också vara på sin plats. Delar man motorn brukar man också byta alla packboxar och packningar och vid glapp/slitage lagren.

Annars är PX200 en utmärkt första vespa, robust, tillförlitlig och enkel att hitta reservdelar till vid behov

mvh/Henrik B
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: När dags för motorrenovering på en PX 200E?

Post by jencla »

Ett "modellrelaterat" fel på PX200 är annars en viss rostkänslighet. Självbärande kaross av stålplåt, tillverkad av italienare, i original helt utan rostskydd. Du förstår vad jag menar.

Det kan vara STOR skillnad på en PX som bara använts varma sommardagar, och som stått förvarad torrt inomhus, och en som brukskörts stora delar av året och/eller stått förvarad utomhus.

Men annars, PX är ett tryggt och trevligt köp!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply