Kopplingstrassel primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Masen
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingstrassel primavera

Post by Masen »

Hej på er. Jag har hållit på och grejsat lite med min primavera. Den har begåvats med bla en polinicylinder och ett sportavgassystem samt en lite större förgasare. Så långt är allt bra. Problemet är att jag nu för andra gången kört av krysskilen som håller lamellcentrumet på axeln. Kopplingen är ny, av lite hårdare modell. Axeln orginal.
Jag klurar lite kring detta. Kan konan i lamellcentrumet vara boven?
Jag har inte kört den så aggresivt att det borde motivera avkörd krysskil. Än..
Är det någon som råkat ut för detta?
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Kopplingstrassel primavera

Post by MammaScan »

Mina konor passade dåligt mot varandra och då får krysskilen ta upp all kraft.
Jag tog ventilslippasta och monterade kopplingen på borrmaskinen med en hemgjord adapter och slipade in mot varandra. Har funkat kanon sen dess.
Masen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Masen »

Tack, jag klurade på det oxå. Har gjort så på svänghjul tidigare när det varit eftermarknadsgrejor.. men det var bra att få det bekräftat. Jag skrider till verket..
Masen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Masen »

Långt mellan uppdateringarna. Lösningen på detta problemet blev att åka till garaget och leta fram orginalkopplingen och plundra den på centrumet. Crimazkopplingens centrum såg vid första anblick bra ut men i jämnförelse med orginalcentrumet såg den rätt så medioker ut. Sedan verkar materialet vara aldelens för mjukt. Avkörd krysskil har gett rejäla skador i anliggningsytan i konan. Så jag byggde ihop kopplingskorgen runt orginalcentrumet och resten crimazgrejor . En hel del aggressiv körning har nu visat att kopplingen verkar hålla och det känns ju bra.
Men det finna ju alltid en svagaste länk i kedjan så att säga och utmaningen nu ligger i att den inte riktigt kopplar ur. Kan tänka mig att plunchen som trycker på koppplingens centrumbricka är sliten. Ska vid tillfälle plocka ur den och mäta den för att se om den inte håller måttet.
Och när det är löst så skall jag backa på växeljustering och göra lite finjusteringar så allt lirar så bra som det kan.
Men med facit i hand så har det ändå varit väldigt lite problem trots förhållandevis hög trimningsnivå. Och en väldigt trevlig gång, och lite oväntat bra register. Jag trodde nog att den skulle bli spetsigare i karaktären men pipan drar ganska tidigt utan att ge avkall på toppeffekt... kul med vespa!!!
Post Reply