Hej,
Jag har en vespa sprint 150 från 1967 som jag har monterat isär. Ramen har med åren rostat en hel del och dessutom så har den repor här och där. Det skulle ha varit roligt att behålla patinan, men efter lite funderas så kom jag fram till att det är lika bra att lackera om den. Jag är ganska ovan, men tänkte ändå att jag skulle försöka sköta målandet själv. Men det finns en del frågor som jag behöver hjälp med.
Kan någon förklara vilka alla skeden som ingår i en lackering?
Är det sandblästring som gälller eller någon kemikalie?
När och med vad skall det slipas?
Kan skråmor fixas med något slags spakel?
Jag antar att det är bäst att sköta det med en färgspruta till kompressorn, men vad finns det då att ge akt på?
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde ta sig tid och förklara som har ens lite koll på lackering.
Mvh. En ivrig ungdom
Lackering av Vespa sprint 150
Re: Lackering av Vespa sprint 150
Svaret kan bli både kort och jättelångt. Vi tar ett kort: Om du har en del rost så är det bra att blästra. Har du ramen helt plåtren riskerar du inte att ny lack reagerar med den gamla. På bar metall är det bra med Eastwoods "Afterblast" (fosforsyra - var försiktig - utomhus med vinden i ryggen) för att fosfatera ytan och undvika ytrost fram tills dess man skall lägga en primer. Se till att knacka ut alla ojämnheter så mycket det går (karosserihammare och mothåll) - lite spackel är OK, men blir det för tjockt har det en tendens att sätta sig (eller rättare sagt - sätter det sig ett par procent så blir det försumbart om lagret är tunt). Om man skall spackla kan man göra det direkt på metallen eller efter primern. Debatterna om vilket som är bäst är lååååånga. På primern brukar man lägga en slipgrund. Det hörs på namnet vad den är bra för och sedan en solid lack, eller om man vill vara mer modern en topplack + klarlack överst. Det finns massor att läsa om man googlar runt.
http://www.billackeringsmanual.se
http://www.klassiker.nu/reportage/vara- ... acka-sjalv
http://www.garaget.org
...och mängder av filmer på youtube
Det svåra är att bestämma sig för nivån. Underarbetet är A och O. Känner du minsta ojämnheter med handen så kommer det att synas. Nivån beror också på vad man har för lokal att lacka i. 2-komponentslacker är bra, men hälsovådliga. När man börjar fundera på förutsättningarna med rent rum, ventilation osv inser man att det kostar en del...
Lycka till och lägg gärna upp bilder!
/M
http://www.billackeringsmanual.se
http://www.klassiker.nu/reportage/vara- ... acka-sjalv
http://www.garaget.org
...och mängder av filmer på youtube
Det svåra är att bestämma sig för nivån. Underarbetet är A och O. Känner du minsta ojämnheter med handen så kommer det att synas. Nivån beror också på vad man har för lokal att lacka i. 2-komponentslacker är bra, men hälsovådliga. När man börjar fundera på förutsättningarna med rent rum, ventilation osv inser man att det kostar en del...
Lycka till och lägg gärna upp bilder!
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.