Jag har möjlighet att köpa en sådan i delar. Komplett förutom några lager. Inget har varit igång sedan 1975 dock. Frågor till er som kan sånt här.
1. Vad är ett rimligt pris
2. Vad behöver jag tänka på.
3. Motorn behöver säkert en helrenovering, tips på någon renoverare.
4. Reservdelar? Lätt eller svårt att få tag på
Vespa 150 Touring årsm 59 i delar
Re: Vespa 150 Touring årsm 59 i delar
Jag skulle säga att det beror mycket på hur ramen ser ut. Om golvet eller förstärkningarna är genomrostade kan de behöva bytas. Om du skall lämna bort ev svetsjobb så kostar det förstås en slant. Sitter motorn ihop? Går den runt? Finns det gnista? Har du tur räcker det att hona cylindern och byta kolvringar. Har du otur (och motorn har legat isärplockad ute i regnet) så blir det dyrt. Kolla motorblocket om du kan efter sprickor i blockhalvorna (men det brukar vara svårt pga all skit).
Förgasaren lär du behöva plocka isär helt och göra rent. Byta flottörnålen och alla packningar kan vara en bra idé. Lagren du pratade om - var det motorlager eller hjullager? Behöver motorn rivas? Vad är målbilden - låta vara orört (bra om orginallacken är hygglig)? Lacka om (själv eller firma)? Det är så mycket som spelar in. Kolla gärna sip-scootershop.com som har det mesta, för att få en uppfattning av vad delar kostar om du behöver något. Reservdelar skulle jag säga är den lätta biten - nästan allt finns att köpa. En uppsättning vajrar och vajerhylsor till gas, växel och koppling är en bra investering och ger bra kör-upplevelse. 50 år gamla däck kan behöva bytas.
Det är bra om du kan få reda på varför den blev stående. Ibland är det skit i förgasaren och lättåtgärdat, ibland är det något allvarligare.
För egen del skulle jag (om jag behövde en till) kanske betala upp till 15.000 för en touring (vilket är en "bas-modell") i delar med fin ram, men inte tycka det var värt mer än hälften - eller kanske ännu mindre om det behövde svetsas, lackas och motorrenoveras. Uppskattade kostnader för renoveringar har i mitt fall en tendens att behöva multipliceras med Pi för att hamna någorlunda rätt....
Allt går att rädda - frågan är om det är värt det. Vill du renovera själv (rekommenderas - roligt och inte så himla komplicerat) så kan det vara ett alternativ. Skall du lämna bort allt till någon annan kan det vara bättre att köpa en touring som sitter ihop och går att köra.
Hoppas det hjälpte lite. /M
Förgasaren lär du behöva plocka isär helt och göra rent. Byta flottörnålen och alla packningar kan vara en bra idé. Lagren du pratade om - var det motorlager eller hjullager? Behöver motorn rivas? Vad är målbilden - låta vara orört (bra om orginallacken är hygglig)? Lacka om (själv eller firma)? Det är så mycket som spelar in. Kolla gärna sip-scootershop.com som har det mesta, för att få en uppfattning av vad delar kostar om du behöver något. Reservdelar skulle jag säga är den lätta biten - nästan allt finns att köpa. En uppsättning vajrar och vajerhylsor till gas, växel och koppling är en bra investering och ger bra kör-upplevelse. 50 år gamla däck kan behöva bytas.
Det är bra om du kan få reda på varför den blev stående. Ibland är det skit i förgasaren och lättåtgärdat, ibland är det något allvarligare.
För egen del skulle jag (om jag behövde en till) kanske betala upp till 15.000 för en touring (vilket är en "bas-modell") i delar med fin ram, men inte tycka det var värt mer än hälften - eller kanske ännu mindre om det behövde svetsas, lackas och motorrenoveras. Uppskattade kostnader för renoveringar har i mitt fall en tendens att behöva multipliceras med Pi för att hamna någorlunda rätt....
Allt går att rädda - frågan är om det är värt det. Vill du renovera själv (rekommenderas - roligt och inte så himla komplicerat) så kan det vara ett alternativ. Skall du lämna bort allt till någon annan kan det vara bättre att köpa en touring som sitter ihop och går att köra.
Hoppas det hjälpte lite. /M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Tack för utförlig info. Lagren är i styret och motorupphängning vad jag vet nu. Vespan skulle transporteras 1975 och då skruvades styrstången bort, sedan dess har den inte varit hel, tror att ägaren fick problem med att få ihop den på grund av "tummen mitt i handen" Sedan fanns planer på att renovera av en släkting då plockades allt isär. Ska ta och kolla igenom alla grejer en gång till och då speciellt kolla det som du nämner i ditt svar madoc. Jag räknar med att lackera om, byta däck och lämna bort motorn för genomgång och (troligen) renovering. Räknar med att göra allt själv utom motorn. Jag vill inte "skambjuda" på vespan. Känner ägaren men så klart inte betala för mycket för prylarna. Tack än en gång
"Lämna bort motorn" är inte självklart att du kan göra. Det finns i princip inga firmor som gör sådana jobb (och skulle du finna en, och betala vitt med moms och allt) så blir det DYRT. Saker och ting sitter fast och kan ta mycket tid att få loss.
Antingen har du tur och finner någon som har tid och lust att hjälpa dig, eller så måste du göra du jobbet själv. Inte extremt svårt, här på forumet finns mycket beskrivet. Och minns att Touring var standardversionen, scootervärldens Volkswagen, och inte lika attraktiv och högt värderad som sportmodellerna.
Lycka till!
/jens
Antingen har du tur och finner någon som har tid och lust att hjälpa dig, eller så måste du göra du jobbet själv. Inte extremt svårt, här på forumet finns mycket beskrivet. Och minns att Touring var standardversionen, scootervärldens Volkswagen, och inte lika attraktiv och högt värderad som sportmodellerna.
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Håller med Jens och skulle vilja tillägga att jag själv inte är uppvuxen med motorer. Hade aldrig moppe. Men ramlade in på scootrar och skruvade isär min första vespamotor när jag var 40+. Ovärderlig info här på forumet. Nu har jag rivit och renoverat 5-6 motorer utan större missöden. Om man läser på, kollar nätet, inte tar några genvägar och gör något annat när irritationen eller tröttheten smyger sig på, så brukar det lösa sig. Fråga om råd när du kör fast. Känslan av att dra igång en motor som man haft "i molekyler" är mycket trevlig! Ev rostlagning och lackjobb tycker jag är svårare och tar mer tid.
Frågan om pris kvarstår. Går inte riktigt att säga utan bilder (spec. golvet underifrån). I vilket fall som helst blir det ju ett visst "riskavdrag" om man inte vet skicket på motorn.
Hoppas ni kommer överens!
/M
Frågan om pris kvarstår. Går inte riktigt att säga utan bilder (spec. golvet underifrån). I vilket fall som helst blir det ju ett visst "riskavdrag" om man inte vet skicket på motorn.
Hoppas ni kommer överens!
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
OK jag har just bestämt mig för att pilla med motorn på egen hand. Tack för detta. Har annars en kompis till en kompis som är överjävlig på motorer men han brukar syssla med Norton och andra lite mer spännande grejer. Jag ska ta mig en titt till och ta lite bilder. Moppe har jag haft men det var typ 50 år sedan men det är aldrig för sent att lära sig. Jag kommer nog att hänga här på forumet en hel del.
Kollat den en gång till och kikat på de saker ni som svarat mig rekommenderat. Vi är överens om priset så jag köper det. Fortsättning följer....
Grattis!
All info du behöver för att fixa motorn och allt annat hittar du här på forumet och hittar du inte så ös på med frågor.
All info du behöver för att fixa motorn och allt annat hittar du här på forumet och hittar du inte så ös på med frågor.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)