Jag ska skicka motorhalvor till min Vespa 125 -51 på glasblästring och trumling och behöver därför ta loss alla pinnbultar (som annars medför problem vid trumlingen).
Metoden blir förstås att spänna två muttrar mot varandra och kanske i kombination av värme försöka lossa dem. Jag funderar dock över hur sannolikt det är att aluminiumgodset kan skadas om jag försöker lossa pinnbultarna som suttit där i 65 år, och om det är känsligt hur mycket värme man påför.
Någon med erfarenhet av detta som kan tipsa mig om hur jag ska göra för att slippa skada godset eller dra av pinnbultarna?
Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
- Attachments
-
- IMG_1484.JPG (139.71 KiB) Viewed 13192 times
-
- IMG_1483.jpg (173.16 KiB) Viewed 13192 times
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Re: Risker med att lossa pinnbultarna ur motorhalvorna?
cooper wrote:Jag ska skicka motorhalvor till min Vespa 125 -51 på glasblästring och trumling och behöver därför ta loss alla pinnbultar (som annars medför problem vid trumlingen).
Metoden blir förstås att spänna två muttrar mot varandra och kanske i kombination av värme försöka lossa dem. Jag funderar dock över hur sannolikt det är att aluminiumgodset kan skadas om jag försöker lossa pinnbultarna som suttit där i 65 år, och om det är känsligt hur mycket värme man påför.
Någon med erfarenhet av detta som kan tipsa mig om hur jag ska göra för att slippa skada godset eller dra av pinnbultarna?
På min PX så knackade jag på pulten först sen räckte det med dubbelmutter för att dra loss dom.
i ditt läge hade jag värmt upp dom.
Skall du byta dom så svetsa dit muttern ordentligt så har du värmt upp den samtidigt.
så gör jag när pin pulten gått av till avgassystemet på framförallt fyrtaktare.
Det är ingen risk med att lossa cylinderbultarna. Kör med dubbelmutter, funkar fint. Var skall du lämna in blockhalvorna? Glasblästring och trumling gör susen, lätta att hålla rent i fortsättningen.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Det var faktiskt efter inspiration från ditt tidigare inlägg på forumet om goda erfarenheter av Valla Sandblästring som jag kontaktat dem, och avser att skicka mina prylar dit inom kort.
Tyvärr kan jag inte se de bilde du la ut i den tråden, men som jag förstod är detta en bra metod för få en snygg och motståndskraftig yta framöver.
Tog du bort alla pinnbultar? Något annat jag bör tänka på?
Tyvärr kan jag inte se de bilde du la ut i den tråden, men som jag förstod är detta en bra metod för få en snygg och motståndskraftig yta framöver.
Tog du bort alla pinnbultar? Något annat jag bör tänka på?
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Hej!
Kul. Dom är bra på Valla, jag har lämnat in en motor till efter det och den blev lika bra den. Det kan vara så att bilderna försvunnit, skall se om jag hittar dom igen. Jag tejpade lagerbanor och tätningsytor med dubbla lager silvertejp. Var noga med att göra rent inuti blocken efter du får tillbaka dom. Trumlingen görs med sten och dom kilar sig fast lite överallt. Annars inget speciellt, kolla med Johnny innan du skickar dit dom och hör hur han vill ha det.
Kul. Dom är bra på Valla, jag har lämnat in en motor till efter det och den blev lika bra den. Det kan vara så att bilderna försvunnit, skall se om jag hittar dom igen. Jag tejpade lagerbanor och tätningsytor med dubbla lager silvertejp. Var noga med att göra rent inuti blocken efter du får tillbaka dom. Trumlingen görs med sten och dom kilar sig fast lite överallt. Annars inget speciellt, kolla med Johnny innan du skickar dit dom och hör hur han vill ha det.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lossade du de korta pinnbultarna, de som håller ihop motorhalvorna, eller satte du slang på dem? Är de enkla att lossa är det kanske i och för sig bättre att ta bort dem, förutsatt att gängorna i godset inte skadas av trumlingen.
Kanske det t.o.m. är läge att byta alla pinnbultar i och med att motorn helrenoveras. Dilemmat är dock att jag vill byta så lite delar som möjligt för att behålla så mycket som möjligt original.
Kanske det t.o.m. är läge att byta alla pinnbultar i och med att motorn helrenoveras. Dilemmat är dock att jag vill byta så lite delar som möjligt för att behålla så mycket som möjligt original.
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Dom korta satte jag slang på.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Nu har jag fått tillbaka de glasblästrade och trumlade delarna, och det blev riktigt bra tycker jag.
- Attachments
-
- Alla.jpg (94.15 KiB) Viewed 12511 times
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Snyggt!
Det blir en skön yta på godset när det är trumlat.
Håller på med min GS som var den första jag behandlade och det är enkelt att göra ren motorn igen.
/Hans
Det blir en skön yta på godset när det är trumlat.
Håller på med min GS som var den första jag behandlade och det är enkelt att göra ren motorn igen.
/Hans
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180