Få bort svänghjul på Vespa 150 sprint

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Få bort svänghjul på Vespa 150 sprint

Post by Guidoanne »

Hej!

Jag restaurerar en Vespa 150 sprint från -67. Projektet hade bara hunnit börja då jag redan stötte på problem. Jag vet nämligen inte hur jag skall lyckas få bort svänghjulet. Nu har projektet stannat av lite då jag har försökt hitta någon lösning på nätet men misslyckats. Svänghjulet har inte några gängor på insidan utan bara en skåra för en låsring. Att sätta en utdragare på svänghjulet är nog för riskabelt eftersom svänghjulet kanter skulle gå sönder. Jag är en nybörjare och tänkte därför söka hjälp av er. All hjälp är uppskattad!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Få bort svänghjul på Vespa 150 sprint

Post by Paka »

Det är en inbyggd avdragare så låsringen måste sitta där. När du gängar loss muttern drar den med sig svänghjulet.
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Post by Guidoanne »

Tack för svaret. Har testat på det men låsningen släpper från skåran när det blir spänn på.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vänd på låsringen, köp ny eller försök spänna ut den med tången samtidigt som du lossar. Har du mutterdragare?
Guidoanne
Drömmare
Drömmare

Post by Guidoanne »

Testade med ny låsring och spände så mycket jag bara vågade men ingenting hände. Testade sedan med mutterdragaren och då släppte det direkt! Tack så mycket för hjälpen! Så skönt att kunna fortsätta projektet!
Post Reply