Hej!
Jag restaurerar en Vespa 150 sprint från -67. Projektet hade bara hunnit börja då jag redan stötte på problem. Jag vet nämligen inte hur jag skall lyckas få bort svänghjulet. Nu har projektet stannat av lite då jag har försökt hitta någon lösning på nätet men misslyckats. Svänghjulet har inte några gängor på insidan utan bara en skåra för en låsring. Att sätta en utdragare på svänghjulet är nog för riskabelt eftersom svänghjulet kanter skulle gå sönder. Jag är en nybörjare och tänkte därför söka hjälp av er. All hjälp är uppskattad!
Få bort svänghjul på Vespa 150 sprint
Re: Få bort svänghjul på Vespa 150 sprint
Det är en inbyggd avdragare så låsringen måste sitta där. När du gängar loss muttern drar den med sig svänghjulet.
Tack för svaret. Har testat på det men låsningen släpper från skåran när det blir spänn på.
Vänd på låsringen, köp ny eller försök spänna ut den med tången samtidigt som du lossar. Har du mutterdragare?
Testade med ny låsring och spände så mycket jag bara vågade men ingenting hände. Testade sedan med mutterdragaren och då släppte det direkt! Tack så mycket för hjälpen! Så skönt att kunna fortsätta projektet!