Hej!
Har en Touring som spökar för mig. Den startar lätt och sedan går den alldeles utmärkt att köra men... om man stannar den går av säg 10 min då är den mycket svårstartad. Den tänder till lite grann om jag inte använder gaspådrag och inge choke, men den så fort jag börjar varva dör den. Efter ett tags kikande känns som 15 min men troligen 5-10 min så får den fart igen om man har orken. Går inte heller att springa igång utan den bara små tänder. Behöver hjälp. Bytt alla tänddelar och tändspole. Någon gång har jag tagit av tändsstiftet och där finns då gnista. Funderar om det kan bildas ånglås eller om det finns någon annan universal lösning. Har rengjort förgasaren.
Börjar bli desperat då man inte vill ha en maskin man inte kan lita på...
Vespa Touring problem att starta efter att den körts!
-
- Drömmare
-
- Mästare
Re: Vespa Touring problem att starta efter att den körts!
Går den OK så länge du inte stänger av motorn eller har den ojämn tomgång och svarar dåligt på gas när den är varm? Är det Touringen med förgasaren ovanpå motorn eller på ett insugsrör bakom en lucka?
mvh/Henrik B , PR SSK
mvh/Henrik B , PR SSK
Du skriver ju alla tänddelar, men har du bytt både inre och yttre tändspole? Fungerar bensinkranen som den ska? Testat att stänga av den lite innan du stänger av motorn och sedan starta utan att vrida på den?
-
- Drömmare
Hej!
Jag tycker nog att vespa går bra på tomgång och när
den körs. Inget fartvidunder men bra drag ialla fall!
Förgsaren sitter i en låda ovanför motorn!
Vad gäller vad som bytts kommer jag inte ihåg, men den yttre är bytt och jag har bytt något till men får kolla om kvittona kan avslöja, (finns en del till fordon där hemma så jag kommer inte ihåg i detalj, mer än att jag bytte tänddelarna i vintras).
Vet inte men som jag skrev tidigare förekommer ånglås på dessa?
Jag tycker nog att vespa går bra på tomgång och när
den körs. Inget fartvidunder men bra drag ialla fall!
Förgsaren sitter i en låda ovanför motorn!
Vad gäller vad som bytts kommer jag inte ihåg, men den yttre är bytt och jag har bytt något till men får kolla om kvittona kan avslöja, (finns en del till fordon där hemma så jag kommer inte ihåg i detalj, mer än att jag bytte tänddelarna i vintras).
Vet inte men som jag skrev tidigare förekommer ånglås på dessa?
- JanneHagnell
- Lärling
Har du kollat stiftet när den trilskas? Blött eller torrt?
- JanneHagnell
- Lärling
Du kan också testa startgas när den inte vill. Tänder den är problemet nog inte elektriskt.
-
- Mästare
Det är ovanligt med ånglås på denna typen av motor, betydlig vanligare på t. ex GS150 där förgasaren sitter rakt ovanför cylindern. Mitt favoritverktyg när man ska leta problem är Biltemas Tändningsprovare
Art. 15-142. Där ser man direkt om det finns gnista eller inte när motorn trilskas och det med stiftet i. Med de problem du beskriver skulle jag prova med nya brytare/kondensator och en ny flottörnål.
Art. 15-142. Där ser man direkt om det finns gnista eller inte när motorn trilskas och det med stiftet i. Med de problem du beskriver skulle jag prova med nya brytare/kondensator och en ny flottörnål.
-
- Drömmare
Hej!
Jag googlade och kikade hur en GS 150 motor ser ut och min ser likadan ut med det stora svarta luftburken och förgasaren, så det kanske är en annan motor eller om de levererades med liknande motorer. Vad finns det att göra åt ånglåsen i så fall. Hade problem med en av mina gamla bilar med men det var ett himla jobb att få rätt på med överströmning, sköldar m.m. Vilken superlösning har man utvecklat för vespa?
Jag googlade och kikade hur en GS 150 motor ser ut och min ser likadan ut med det stora svarta luftburken och förgasaren, så det kanske är en annan motor eller om de levererades med liknande motorer. Vad finns det att göra åt ånglåsen i så fall. Hade problem med en av mina gamla bilar med men det var ett himla jobb att få rätt på med överströmning, sköldar m.m. Vilken superlösning har man utvecklat för vespa?