Tändinställning Vespa 50S med DR 75cc

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Tändinställning Vespa 50S med DR 75cc

Post by matsfagerhag »

Har helrenoverat en Vespa 50S motor och och har i samband med detta "uppgraderat" med en Mazzucchelli Italiensk Standard vev, 3.72 utväxling, D.R. 75cc "Formula" cylinder, SHB 16.16, samt en FACO banana. På elsidan har jag nya brytare, kondensator och tändspole. Resultatet är en motor som går helt fantastiskt! Dock finlirar jag just nu med tändinställningen. Har börjat konservativt och ställt den på 16 grader, men vet av erfarenhet att en ngt högre tändning ger bättre lågfartsegenskaper. Vad är erfarenheten här på forumet? Hur mkt förtändning vågar man ha utan att ta ngr risker på höga varv. Vågar man gå upp till 19 grader?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Tändinställning Vespa 50S med DR 75cc

Post by henrikborjeson »

SIP rekommenderar 19 grader för kombinationen du beskriver fast med 19mm förgasare:
D.R. F1 75 Race, 19.19 Main Jet: 78-86, POLINI banana, Racecrank, 18/67 (3.72) W4AC 19°

Du kan ställa upp den, testa en kortare runda om det blir någon märkbar förbättring och om tändstiftet håller färg/utseende. 16 grader låter väl sent men går den bra så finns ingen anledning att ändra.

mvh/Henrik B
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Re: Tändinställning Vespa 50S med DR 75cc

Post by matsfagerhag »

Toppen! Tack för snabb återkoppling. Veven är standard, så 19grader borde fungera. Jag provar!
Post Reply