Jag och min pappa försöker fixa iordning min Vespa 50r från 76 som stått i några år. Innan jag ställde av den gick den fint och startade lätt. Sen blev den tyvärr utestående ett år och sedan i garage ett par år till innan jag försökte få igång den igen.
Nu har vi fixat och ställt in tändningen, bytt krysskilen som var skadad och rengjort förgasaren grundligt och nu startar den på första kicken för det mesta. Vi har även kollat kompressionen och den verkar ok. Problemet som vi dock kämpat med hela tiden är att den inte vill varva upp, den startar lätt och går hyfsat fint och jämt på tomgång, dock så låter det som att den inte tänder exakt på alla varv, men när man gasar så blubbar den bara och går ojämt men den varvar inte upp. Vid två tillfällen av väldigt många gånger vi haft motorn igång så har den rusat upp i 15-20 sekunder för att sedan gå ner igen och blubba vidare. Varför gör den så helt plötsligt? Kan det vara glapp i nåt elektriskt i tändningen ändå? Vi har bytt avgasrör också för det var slitet, tillknäckt och skadat, hade läst att ett tilltäppt avgasrör kunde ge sådana symptom, men blev ingen skillnad när vi bytte till ett nytt och fräscht.
Är det någon här som känner igen symptomen och har tips på vad man kan kolla härnäst? Jag skulle kunna filma så det går att höra hur den låter om det kan vara till hjälp.
Hade varit så kul att få igång den innan höstmörkret faller på igen!