Byta bakhjulslager på Vespa 125 -51

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byta bakhjulslager på Vespa 125 -51

Post by cooper »

Jag har klyvt motorn och strippat motorhalvorna på allt för att skicka dem på ytbehandling. Kvarstår dock att få ut inre och yttre bakhjulslagren samt rörstumpen däremellan (röd nr 1 i bild). Hur gör jag detta på bästa sätt? Har läst i någon äldre litteratur att man med försiktigt handlag mha lämplig lång dorn eller liknande kan knacka ut det yttre lagret inifrån, och det inre lagret utifrån. Det låter riskabelt och svårt att göra det utan att skada något tycker jag, och det ser inte ut att finnas några direkt lämpliga ytor att knacka mot heller.

Är det en lageravdragare som gäller istället? Passar någon av Biltemas modeller?
När lagren väl är lossade, är det då lätt att knacka ut rörstumpen?
Attachments
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (40.41 KiB) Viewed 8183 times
--------------------------
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Alfa Romeo 90 2.0 iniezione -87
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Byta bakhjulslager på Vespa 125 -51

Post by henrikborjeson »

jag har använt Biltemas glidhammare med lagerutdragare och det har fungerat fint (ser att den nog utgått ur sortimentet. Det svåra brukar vara att få loss den gängade ringen som håller inre lagret. Där brukar jag sätta i en dorn/borr av samma dimension som ett av de fyra hålen och slå med hammare mejsel på sidan av dornen nere vid ringen för att få bättre anläggning. Givetvis finns det specialverktyg också
https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... r_21104600
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Jag har fått loss den gängade ringen mha den avdragaren du hänvisar till.
Antar att denna avdragaren från Biltema i lämplig storlek borde funka: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Hur är det med röret mellan det yttre och inre lagret; är det bara att knacka ut när väl lagren är borta?
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Får nog rätta mig själv. Den avdragaren kräver ju att det finns en axel i mitten att ta spjärn mot, och det gör det ju inte förstås.

Dock borde Biltemas 19-1280 med glidhammare funka, så som nämndes ovan. Lite dyr bara med sina 900 spänn. Finns en i lager här i Växjö så helt slut verkar den inte vara ifall det är en utgående produkt. Det svåra är kanske att komma emellan inre sidan av lagret och röret för att få grepp med avdragaren.
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Om jag inte minns fel så sitter röret bara av lagrens press mot varandra. Har du fått bort muttern borde du alltså kunna få röret att flytta sig lite i sidled så du kan komma åt lagrens innerbana. Ska lagren bytas kon du med gott samvete använda ett dorn och slå på inre lagerbanan. Se bara till att slå växelvis på sidorna så du inte bara slår på en så lagret vill dra sig snett.
Lycka till!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Exakt!
MammaScan wrote:Om jag inte minns fel så sitter röret bara av lagrens press mot varandra. Har du fått bort muttern borde du alltså kunna få röret att flytta sig lite i sidled så du kan komma åt lagrens innerbana. Ska lagren bytas kon du med gott samvete använda ett dorn och slå på inre lagerbanan. Se bara till att slå växelvis på sidorna så du inte bara slår på en så lagret vill dra sig snett.
Lycka till!
cooper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by cooper »

Ah okej, va bra. Då ska jag testa det. Tack för tipsen.
Vespa 125 -51
Rover Mini Cooper -99
Rover 2200 TC -74
Smart Roadster Coupé -05
Post Reply