Hej på er
Tyvärr är jag redan sent ute, men jag måste börja mecka iordning min V50 snart och tänkte jag skulle höra mej för om vad för tändning som kan tänkas funka. Mina önskemål är:
Mycket effekt för belysning
Anslutning för batteri
Gärna samma tändning som på min Ape 50
Krav är:
Elektroniskt
Driftsäkert
12v
Min Ape 50 från 1999 har samma typ av tändning som sena PK modeller och den funkar bra, har inte haft några vidare bekymmer med den. Däremot har Apen då den större 20mm konan på veven, så vevaxelbyte blir det väl då? Jag har tänkt stt montera Malossi 102cc samt konvertera till 4-pet men vet inte om jag hinner (eller har råd) innan det är åksäsong igen. Dock är det ingen raket jag vill ha, bara en pålitlig brukis. Det vore fint som snus om jag kunde få till samma tändning på Vespan som på Apen så jag slipper ha massa olika reservdelar till nästan likadana motorer. (Även därför jag vill ha Malossis 102cc cylinder, båda mina Ape har den cyllen)
Eller tänker jag fel? Är det bättre med Polini eller Vespatronic? Jag är införstådd med att det blir ändringar i elsystemet i övrigt men det är skrot ändå och måste ändå göras om
Val av tändning V5A1T
Val av tändning V5A1T
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
Re: Val av tändning V5A1T
Vevaxelbyte åker du väl nästan på iaf, svensk v50 är ju strypt med vevens insugstider så vill du få på 102cc så behöver du nog byta iaf.
Spelar nog ingen jätteroll vilket brytarlöst tändsystem du satsar på bara man köper något av känt märke.
Spelar nog ingen jätteroll vilket brytarlöst tändsystem du satsar på bara man köper något av känt märke.
Hm, tänkte inte på insugstiderna då det inte är ett problem på Ape. Där funkar 102cc ok rakt på men veven är säkert öppen mer (eller svensk V50 väldigt nedstrypt...) kanske kan testa med en Ape vev i vespablock, jag kan ha nån liggandes. Tack för påpekandet!
En liten uppdatering. Jag köpte SIPs kit, tillverkat av Vape. Jag valde sportversionen med retarderande förtändning. Valde även 12v DC för elsystemet.
Kan varmt rekommendera detta kit! Snyggt förpackat, gedigen kvalitetskänsla, lättmonterat. Systemet ger verkligen full effekt redan vid tomgång så inga flimrande lysen på tomgång, och med den retarderande förtändningen går vespan som ett skott på alla varvtal.
Enda minuset är något otydlig monteringsanvisning men det var inte så svårt att lista ut hur det ska sitta
Kan varmt rekommendera detta kit! Snyggt förpackat, gedigen kvalitetskänsla, lättmonterat. Systemet ger verkligen full effekt redan vid tomgång så inga flimrande lysen på tomgång, och med den retarderande förtändningen går vespan som ett skott på alla varvtal.
Enda minuset är något otydlig monteringsanvisning men det var inte så svårt att lista ut hur det ska sitta