Mek kurs?
Mek kurs?
Tankar runt en mek-kurs i SSK regi har bubblat lite på sistone, finns det någon som är intresserad?
Vad vill man lära sig?
Vart kan man vara?
Hur lång?
När i tid?
Kretaiva ideer tipps motaget tacksamast! (posta i denna tråden!)
/Henrik
Vad vill man lära sig?
Vart kan man vara?
Hur lång?
När i tid?
/Henrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Tankar runt en mek-kurs i SSK regi har bubblat lite på sistone, finns det någon som är intresserad?
Vad vill man lära sig?
Vart kan man vara?
Hur lång?
När i tid?
/Henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla isåfall med andra som gjort det tidigare, vet att t.ex Ricambi i Danmark har anordnat mekkurser, han kanske har tips om bra upplägg.
Kolla om det finns möjlighet till sponsring från företag, eventuellt sambeställa delar m.m. Men jag gissar att lokalen är det svåraste. men idén är bra!
Federico
<br />Tankar runt en mek-kurs i SSK regi har bubblat lite på sistone, finns det någon som är intresserad?
Vad vill man lära sig?
Vart kan man vara?
Hur lång?
När i tid?
/Henrik
kolla isåfall med andra som gjort det tidigare, vet att t.ex Ricambi i Danmark har anordnat mekkurser, han kanske har tips om bra upplägg.
Kolla om det finns möjlighet till sponsring från företag, eventuellt sambeställa delar m.m. Men jag gissar att lokalen är det svåraste. men idén är bra!
Federico
det är inga problem med bidrag. men kanske inte så mycket att det räcker till en lokal. däremot kan man få bidrag till eventuella verktyg mm. Det bästa är ju att ha en lokal där man kan låta det man jobbar med stå kvar mellan kurskvällarna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Kan man inte starta en studiecirkel? Och få bidrag?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Kan man inte starta en studiecirkel? Och få bidrag?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
Jag vet inte vilket företag som skulle vilja sponsra nåt sånt, men det finns ju många scooterägare. Det är väl inte helt otänkbart att någon kan tänka sig att låna ut en lokal i någon månad mot att få jobb utförda på sin scooter/motor? Vore fränt med typ en gammal fysik/kemisal med lutning och stor svart tavla, planscher med sprängskisser och fina arbetsrockar.
Den här är fin:
http://www.youtube.com/watch?v=PR2IesJHFU8
/P
Den här är fin:
http://www.youtube.com/watch?v=PR2IesJHFU8
/P
Jag har annars en lokal som går att anordna mek-kurser i, jag driver nämligen Enköpings Golfrestaurang och är en Vespa tokig krögare och ägare till en Vespa 50s -74.
Skulle kunna anordna kursen till ett själv kostnadspris för mat & dryck
wink:.
Samt kanske lite andra festligheter.
Alla vet väl att Enköping är uppsamlingsplatsen för Mälaren runt, så det vore ju ganska kul att rulla in där med 30-40 vespor nästa sommar.....
Vi kan ju i alla fall tänka vidare i frågan...
Ferrari röd Vespa 50s -74
Skulle kunna anordna kursen till ett själv kostnadspris för mat & dryck
Samt kanske lite andra festligheter.
Alla vet väl att Enköping är uppsamlingsplatsen för Mälaren runt, så det vore ju ganska kul att rulla in där med 30-40 vespor nästa sommar.....

Vi kan ju i alla fall tänka vidare i frågan...

-
- Dekaltrimmare
Det fanns alltså inget intresse för det, eller är ni bara lite sega. Ända problemet är att det inte finns något garage som är i anslutning med restaurangen. Vi har ju våran verkstad ute på banan. Men på alllvar, så undrar jag om det finns något intresse för mek- kurs i Enköping. Bra uppsamling plats, 2 mil till Västerås, 3,5 till Uppsala och 7 mil till Stockholm.
-
- Dekaltrimmare
Hej
Jag tror det kan finnas intresse för kunskaper på olka nivåer. I många städer kan det vara svårt och hitta nån mc eller moppehandlare som kan och vill göra enklare reparationer som tex byta vajerhöljen bromsbackar. Då blir det nödvändigt att lära sig det själv men man kanske inte vill fördjupa kunskapen.
Den typen av kurs skulle varje klubb kunna ha om det finns någon enkel lokal under en eller flera kvällar.
Sen finns det andra (som jag själv) som är intresserade av mer avancerat tex renovering av motorn, svingarms renovering o dyl då krävs det mer kunskaper och speciella verktyg. Det kan ske under en helg och då får räkna med att åka en bit om man inte bor på rätt ställe.
Så baskurs lokalt och renoveringskurs där möjligheten finns.
Mvh
Sten
Jag tror det kan finnas intresse för kunskaper på olka nivåer. I många städer kan det vara svårt och hitta nån mc eller moppehandlare som kan och vill göra enklare reparationer som tex byta vajerhöljen bromsbackar. Då blir det nödvändigt att lära sig det själv men man kanske inte vill fördjupa kunskapen.
Den typen av kurs skulle varje klubb kunna ha om det finns någon enkel lokal under en eller flera kvällar.
Sen finns det andra (som jag själv) som är intresserade av mer avancerat tex renovering av motorn, svingarms renovering o dyl då krävs det mer kunskaper och speciella verktyg. Det kan ske under en helg och då får räkna med att åka en bit om man inte bor på rätt ställe.
Så baskurs lokalt och renoveringskurs där möjligheten finns.
Mvh
Sten
-
- Mästare
Vi körde lite mekkvällar i Vespa Club Lund men det flög inte riktigt. Vissa ville dela motorer och andra ville ha hjälp att laga sin trasiga kopplingswire. Jag är gärna med och kör något mer organiserat men frågan är var och i vilken form?
Det bästa är nog att man tar med sin egen scooter och får meka själv på den - med glada tillrop och assistans om paniken sätter in
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SS180</i>
<br />Jag är också intresserad av kurs i Skåne.
/P
Det bästa är nog att man tar med sin egen scooter och får meka själv på den - med glada tillrop och assistans om paniken sätter in

mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SS180</i>
<br />Jag är också intresserad av kurs i Skåne.
/P
För egen del så har jag en väl fungerande p200, men det är min touring som är mek-objektet. Den vågar jag inte åka 10+ mil för att meka på plats under en eller ett par dagar. Vad jobbigt om man inte får till det under den tiden och får ringa frugan och lasta in delarna i skuffen
.
Däremot så är jag jag beredd att ta bilen från Västerås och åka vart helst i Sverige. Och då samtidigt hämta upp hugande entusiaster på vägen till denna träff!

Däremot så är jag jag beredd att ta bilen från Västerås och åka vart helst i Sverige. Och då samtidigt hämta upp hugande entusiaster på vägen till denna träff!
Förslag
En organiserad form av mekarkurs låter bra. ev ta betalt?
Form: dela upp det i separata bitar tex tändningssystemet (som jag har problem med)eller olika förgasare (funktion,olikheter) etc.
Plats: Eftersom jag bor i Helsingborgstrakten så är ju det valet lätt för mig. Ev skapar man en fungerande kursorganisation som åker runt i landet mot betalning.
Mekarinstruktioner på svenska, finns det. Det kanske kan tillverkas.
Anders
vgl1
En organiserad form av mekarkurs låter bra. ev ta betalt?
Form: dela upp det i separata bitar tex tändningssystemet (som jag har problem med)eller olika förgasare (funktion,olikheter) etc.
Plats: Eftersom jag bor i Helsingborgstrakten så är ju det valet lätt för mig. Ev skapar man en fungerande kursorganisation som åker runt i landet mot betalning.
Mekarinstruktioner på svenska, finns det. Det kanske kan tillverkas.
Anders
vgl1