Rusande V50
Rusande V50
Min vespa 50 -70 har helt plötsligt börjat rusa på tomgång. När jag sprutar startgas minskar varvet, likaså när jag drar ut choken. Kollat så att insuget sitter riktigt. Är det packboxen vid på svänghjulssidan som gått och stämmer det i så fall att man kan byta den utan att klyva?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Re: Rusande V50
Ja, den brukar gå att få loss, men det kan ju lika gärna, eller sannolikt, vara den på kopplingssidan.
/P
/P
Ta loss svänghjulet och se om där är olja från bensinblandningen.
Hej!
Jo, det var olja där. Lyckades få loss och bytt packboxen, samma problem med rusning fortfarande. Då är det väl den på kopplingssidan? Dum/lat fråga, kommer man åt den genom kopplingskåpan eller är det splitt som gäller?
Jo, det var olja där. Lyckades få loss och bytt packboxen, samma problem med rusning fortfarande. Då är det väl den på kopplingssidan? Dum/lat fråga, kommer man åt den genom kopplingskåpan eller är det splitt som gäller?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Kör motorn, töm den på olja och se om du har spår efter bensinblandad olja innan du klyver.
Borde lukta. Du måste klyva motorn för att kunna byta den. Byt lager samtidigt.
Allt i ordning med filtringen vid förgasaren?
Borde lukta. Du måste klyva motorn för att kunna byta den. Byt lager samtidigt.
Allt i ordning med filtringen vid förgasaren?
Hej!
Tömde oljan idag och den såg len och fin ut och luktade inte bensin. Svårt att se om det satt en filtpackning där eller inte men satte dit en ny idag - men den rusar fortfarande... Skall sänka motorn i helgen för att se om toppen sitter på ordentligt. De känns som förgasaren då varvtalet sjunker då man sprutar startgast i utrymmet under sadeln. Är det inte toppen är det nog klyvning som gäller. Jag bytte lager för ca 2-300 mil sedan, tror du verkligen att de behöver bytas igen?
Tömde oljan idag och den såg len och fin ut och luktade inte bensin. Svårt att se om det satt en filtpackning där eller inte men satte dit en ny idag - men den rusar fortfarande... Skall sänka motorn i helgen för att se om toppen sitter på ordentligt. De känns som förgasaren då varvtalet sjunker då man sprutar startgast i utrymmet under sadeln. Är det inte toppen är det nog klyvning som gäller. Jag bytte lager för ca 2-300 mil sedan, tror du verkligen att de behöver bytas igen?
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Då behöver du inte byta lager. Men byttes inte packboxar samtidigt som lager?
Ja det kan ju vara vid cylinder med som läckan uppstår.
Är
Cylinder eller förgasare nya?
Ja det kan ju vara vid cylinder med som läckan uppstår.
Är
Cylinder eller förgasare nya?
Jo, alla lager och packboxar bytte jag samtidigt som jag bytte vev och utväxling för 2-300 mil sedan. Förgasare 16/16 plus nytt insugsrör och cylinder (Olympia 50) sattes dit för 100 mil sen. Det började precis nu, sista turerna på senhösten, förvintern gick den perfekt med himmelsk låg tomgång. Köpt alla packningar så jag skall sänka motorn och byta insugs- och avgaspacknin, samt cylinderfotspackning i helgen. Dra toppen igen.
Sen får det nog bli splitt...
Sen får det nog bli splitt...
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Skulle det inte kunna vara delvis igensatt munstycke i förgasaren så att för lite soppa hamnar i blandningen?
På mina Ape 50s (som har typ samma motorblock) jag haft har det ofta varit läckage vid cylinderfotspackningen. Har testat olika packningar, papper som aluminium, packningsklister eller ej. Det som funkat bäst för mej hittils är Malossis packningar utan att applicera silikon/packningsklister men, och det är viktigt, att efterdra muttrarna som håller fast cylindern. Först efterdrar jag efter ca 10 mil och sen efter ytterligare 40 mil. Omständigt? Ja. Men så har det funkat bäst för mej.
Jag har även råkat ut för att själva insugsröret mot blocket har skramlat loss och tagit tjuvluft
Jag har även råkat ut för att själva insugsröret mot blocket har skramlat loss och tagit tjuvluft
Ape 50 1999, Ape 50 2012, Vespa 50 sent 60-tal
Hej!
Tror du har rätt, bytte också cylinderfotspackning, o peppar, peppar, det verkar fungera!
Tack för all hjälp ni som svarat!
Tror du har rätt, bytte också cylinderfotspackning, o peppar, peppar, det verkar fungera!
Tack för all hjälp ni som svarat!
Hälsar
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65
Vespa Rally 180 -71
Vespa Rally 200 - 77
Martin
Vespa 50R -74
Vespa 50R -75
Vespa 50 N -65