Scootersemester i sommar

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Myren1984
Drömmare
Drömmare

Scootersemester i sommar

Post by Myren1984 »

Hej alla där ute.
Jag tänkte om ni kunde komma med lite tips ochnär man ska ut på semester med Scooter. Vad ska man tänka på och vad ska man ha med sig? Jag tänkte nämligen ta mig upp till Övik via Mora från Vällingby under semestern. Självklart kommer jag se till att maskinen är i bra skick innan. Maskinen är en Viarelli retro.
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Scootersemester i sommar

Post by MammaScan »

Jag skulle framförallt ta med delar som ej är standard och går att köpa var som helst samt grejer för tillfälliga lagningar. Tex vajrar utan höljen, vajernipplar, lite skruv och mutter, ståltråd, buntband, glödlampor (särskilt om du har 6v), innerslang, eltejp, elkabel.
Lite verktyg för mek är ju också bra. Jag brukar ha de 6-8, 10,11 med. Ev skiftnyckel också. Multitool är inte så dumt heller.
lasse t
Drömmare
Drömmare

Post by lasse t »

Lite beroende på hur du planerar ditt boende, men möjlighet att ladda mobilen och GPS kan vara bra att ha. På min moppe finns 12 v uttag så jag har skaffat laddare som passar.
Jag har också en drivrem och reservlampa.
Liten verktygset t.ex från Oxford. Kolla bara att du har standardverktyg i denna som behövs. Har kompletterat min med torxs.
Sats för att reparera punktering har jag också med. Min kommer från Biltema. Det är svårt att beställa denna billigare på nätet eftersom de inte vill skicka denna hur som helst pga någon anledning
It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.
Myren1984
Drömmare
Drömmare

Post by Myren1984 »

Ja verktyg är ju smart att ha med och även nått om det blir punktering. Sen kanske jag ska ta med en extra tändspole.
Jag tänkte sova i tält så det kommer ju bli lite camping saker. 12v utag är ju smart. Det ska jag kolla på
Getingen
Drömmare
Drömmare

Post by Getingen »

Hej. Jag är sugen på att åka med Vespa från Sverige till Marocko. Har ingen Vespa nu så jag undrar om någon kan tipsa om modell och utrusrning. Finns det någon som gjort långresa med Vespa och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur gick det och vilka problem råkade ni ut för? Tänker resa våren eller sommaren 2020, så det finns tid att plabera resan. Och hur fixade ni packningen och vilken väg tog ni till Tyskland? Hur var det att köra på autobahn, och hurl långa dagsetapper körde ni? Jag tänker bo på hotell under resan.
Getingen
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Spännande resa! klart du skall åka! Jag hade satsat på en modern Vespa. En GTS 300. Pålitlig, bekväm och går relativt fort och bra. Med box bak så har du bra stuv och lastutrymme där, under sadeln och kompletterar du med pakethållare fram får du med allt du behöver. Varför ligga och harva på Autobahn när det finns så mycket trevligare vägar att köra på. GTS har usb-uttag så det är bara att koppla in en gps och njuta av vägarna.

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply