Köp av Piaggio MP3 500cc eller Piaggio MP3 300cc yourban

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
RobotScooter
Drömmare
Drömmare

Köp av Piaggio MP3 500cc eller Piaggio MP3 300cc yourban

Post by RobotScooter »

Hej

Nu har jag fått punktering på båda bakdäcken på min 4 hjuliga handikappscooter och nu vill hjälpmedelscentralen ta bort den och ersätta den med en ny som jag bara får köra några sketna km med i mitt närområde. Jag kan fortfarande inte ta mig till min dagliga verksamhet där jag arbetsprövar utan tvingas fortfarande åka färdtjänst för 90 spänn/dag. Jag har inte råd med detta varje dag och vill kunna ha friheten att förflytta mig vart jag vill utan att behöva betala 90 spänn varje gång. Därför har jag bestämt mig för att köpa en Piaggio MP3 500cc, se bifogad bild jag gillar den vinrödmetallic bäst, på Johans MC på tagenevägen 28, jag var där för någon vecka sen och provade en sådan här.

Den verkar vara perfekt för mig eftersom jag dels slipper vänta 50 minuter på färdtjänsten, jag slipper den sketna vägtullsavgiften, jag slipper begränsas till bara cykelvägar/landsvägar, jag slipper leta p-platser, jag får äntligen friheten att förflytta mig vart jag vill. Den är också 3-hjulig, perfekt för min försämrade balans samt att det är den första MC scootern i 500cc klassen som får köras på B-körkort, inget MC kort behövs. Måste man ha hyfsad balans i kroppen för att köra en sån här, har försämrad balans i kroppen pga en medfödd neurologisk funktionsnedsättning?

Har kollat upp dessa båda modeller och vikten på dom skiljer 60 kg mot MP3 500cc 270 kg och MP3 300cc 210 kg.

Johans MC vill ha 20000 kronor i kontantinsats för den men problemet är att jag behöver en sån här omgående men jag har bara 5000 spänn sparade ännu. Jag funderar också på att ta SMS-lån på 20000 kronor med återbetalningstid på 5 år hos frogtail så jag kan lägga detta i handpenning för då har jag ju löst mina transportbekymmer iallafall. Är det någon som kan tipsa mig om en bra lånesajt som inte har skyhöga återbetalningsräntor etc?

Nästa bekymmer blir en plats att förvara scootern på. I min förening är det flera års väntetid för en plats i MC-garaget och jag behöver en plats inom ett par veckor.
Dom 5000 spänn jag sparat tänkte jag köpa en bra ordentlig hjälm för sen längre fram får jag köpa skinnställ och MC-handskar.

Är dessa trehjuliga MC-scootrar 100% stabila vid körning?
Vad är skillnaden på en vanlig EU-scooter och en MC-scooter?
Attachments
Piaggio MP3 300cc yourban.
Piaggio MP3 300cc yourban.
www.bytbil.com.jpg (77.52 KiB) Viewed 15739 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Köp av Piaggio MP3 500cc eller Piaggio MP3 300cc yourban

Post by henrikborjeson »

Det låter som rätt fordon för dina behov, ta ut en på en manöverbana och testa, kolla även med din läkare om vad han/hon säger.

Ta och räkna igenom kostnaderna noga och undvik SMS-lån/Frogtail etc som tar 27% årsränta på ett ettårigt lån på 20k - det är 5400kr! Sedan tillkommer cirka 7% på resten av lånet samt kostnader för försäkring och parkering.

Med vänlig hälsning/Henrik B , PR SSK
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Tips om du inte kan skruva själv, kolla upp service/rep kostnader på MP3:an.
Ett styrlagerbyte tex går på c.a 10.000kr. Den är väldigt avancerad i framvagnen. Jag har själv sett en mekaniker lägga en hel dag på att byta lagren + materialkostnaden. Det är inte direkt nån Vespa PX med två framhjul.
/ Christian
RobotScooter
Drömmare
Drömmare

Post by RobotScooter »

colsson wrote:Tips om du inte kan skruva själv, kolla upp service/rep kostnader på MP3:an.
Ett styrlagerbyte tex går på c.a 10.000kr. Den är väldigt avancerad i framvagnen. Jag har själv sett en mekaniker lägga en hel dag på att byta lagren + materialkostnaden. Det är inte direkt nån Vespa PX med två framhjul.
Kan styrlagren i framvagnen gå sönder ofta och hur länge håller dom, tål dom att tvättas med högtryckstvätt och tål hela scootern det?

Kanske blir köp av en begagnad bil istället. Problemet är ju bara att i min förening i kärra är väntetiden 8 år för en carport.
Post Reply