Trehjulig MC-scooter uppförande?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
RobotScooter
Drömmare
Drömmare

Trehjulig MC-scooter uppförande?

Post by RobotScooter »

Hej

Varför uppför sig en trehjulig MC-scooter som en tvåhjulig MC när man kör med den, har det någonting att göra med centrifugalkraften?

Och finns det några nackdelar med att kunna låsa framhjulen vid stillastående som man kan göra på Piaggio MP3 500cc och 300cc yourban?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Trehjulig MC-scooter uppförande?

Post by henrikborjeson »

hej

Nu har jag bara kört MP3 ett par gånger men slås precis som du av att den känns tvåhjulig. Mycket beror säkert på framvagnens länksystem som tillåterhjulen att luta med bibehållet tryck/kontakt med marken (till skillnad från en transportmoppe som lyfter innerhjulet på grund av centrifugalkraften. En MP3 är mer som när en skidåkare kantståller sina skidor och där kvävinklingen fördelar kraften.

Att låsa framhjulen handlar nog mer om att man inte vill att den relativt tunga hojen "viker sig" när man står still + möjligheten att ha den stående utan stöd när man t. ex lastar. Vad jag minns kan man välja att ha funktionen inkopplad eller inte. Eller menar du att framhjulen har parkeringsbroms?

Med vänlig hälsning/Henrik B , PR SSK
RobotScooter
Drömmare
Drömmare

Re: Trehjulig MC-scooter uppförande?

Post by RobotScooter »

henrikborjeson wrote:hej

Nu har jag bara kört MP3 ett par gånger men slås precis som du av att den känns tvåhjulig. Mycket beror säkert på framvagnens länksystem som tillåterhjulen att luta med bibehållet tryck/kontakt med marken (till skillnad från en transportmoppe som lyfter innerhjulet på grund av centrifugalkraften. En MP3 är mer som när en skidåkare kantståller sina skidor och där kvävinklingen fördelar kraften.

Att låsa framhjulen handlar nog mer om att man inte vill att den relativt tunga hojen "viker sig" när man står still + möjligheten att ha den stående utan stöd när man t. ex lastar. Vad jag minns kan man välja att ha funktionen inkopplad eller inte. Eller menar du att framhjulen har parkeringsbroms?

Med vänlig hälsning/Henrik B , PR SSK
Hej Henrik

Tack för dina tips och råd. MP3 har ju en parkeringsbroms som en spak man skjuter upp tillsammans med att man kan låsa båda hjulen framtill vid parkering, när man slagit till knappen som låser framhjulen och därefter dragit i handbromsen så står scootern upprätt av sig själv. Men se till att MP3:an är helt vertikalt upprätad innan man låser hjulen och drar i parkeringsbromsen annars låses MP3:an i den vinkeln man har den i just då och då ser det konstigt ut. Om du kollar in testvideorna på YouTube som gjorts om MP3 så förstår du hur jag menar, dessa kan man aldrig se för mycket av. Jag har själv tittat på massor av instruktionsvideor på YT om MP3.
Post Reply