Förgasarfråga Dell Orto SI 20-15 D (Vespa popolino 1965)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Sun 16 Nov 2014, 19:39

Förgasarfråga Dell Orto SI 20-15 D (Vespa popolino 1965)

Post by Fristadmicke »

Hej!
Har problem att justera tomgången och tänkte byta ut munstyckena, vespan är trots allt 53 år och det har nog aldrig bytts munstycken på denna. Förgasaren är ultraljudstvättad och garanterat helt ren.
Sitter och kikar på munstycken på SIP och det finns ju hur många varianter som helst och märkningen på munstyckena stämmer ej med vad det står i artikelbenämningen.

När det gäller huvudmunstycket som består av tre delar så kan jag utläsa 120 på den "översta delen" det finns ett antal varianter på alla tre delarna.

På tomgångsmunstycket står det 42

på chokemunstycket står det 60

Är det någon som vet vad man ska ha för grejer för att få till förgasaren i originalskick (Vespan är inte trimmad.

Stort tack på förhand för lite info.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Förgasarfråga Dell Orto SI 20-15 D (Vespa popolino 1965)

Post by henrikborjeson »

Denna hittade jag i vespas servicemanual för VNB6 med 20/15D

Motor code VNB6
Variant With starter jet, from VNB6M029350
Carburettor SI 20/15D
Main Jet 83/100
Slow running jet 42/100
Air corrector Jet /Calibrator 160/100
Air calibrator jet cover 120
Mixer E1
Starter jet 60/100


Med vänlig hälsning/Henrik B
Fristadmicke
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Sun 16 Nov 2014, 19:39

Re: Förgasarfråga Dell Orto SI 20-15 D (Vespa popolino 1965)

Post by Fristadmicke »

Stort tack!
Post Reply