<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="red"><b>Iden är god, men jag tror knappast denna plast är lämplig att lagra bensin i.
3 liter bensin ger en rejäl brasa, och i så fall gäller knappast brandförsäkringen för Vespan, och man kan bli skadeståndsskyldig vid fastighetsbrand.</b></font id="red">

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><i>"Sådär ja! Där krossade vi den idén i ett nafs. Ahhhh..."</i>
Det kan också komma ett flygplan och störta ner i huvudet på en när man är ute och kör. Skämt å sido, Fritte - man får kalkylera in vissa risker här i livet. Det är t ex ganska omdömeslöst om man ställer in Vespan bredvid den glödröda kaminen i vardagsrummet, fortfarande med de två bensinfyllda petflaskorna på Vespan. De kan tas av!
Förresten, har du brandförsäkring specifikt på din Vespa? Där är väl inte så himla mycket som kan brinna upp egentligen? Lite gummi och så - that's it! Lite spill får man räkna med...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<font color="red"><font size="3"><b>Det var inte för att varna dig i första hand, men när du sprider dina tokiga idéer på nätet kan det bli farligt. Plasten bryts ner efter en tid, och 1½ liter bensin förångat i garaget eller i källaren är ingen drömsits. Ångorna kommer antändas då man slår på lyset och då smäller det.
Jag har svårt att tro att du rycker på axlarna om detta drabbar någon i forumet som följt din råd.</b></font id="size3"></font id="red">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Va, gällde varningen alla andra men inte mig? Så du menar att du inte hade stannat om jag låg och brann vid vägkanten?

*snyft!*
Helt seriöst nu (om min tokiga hjärna klarar av att vara det för en stund...

) - givetvis har du rätt med påpekandet om att PET-flaskan inte är den optimala lösningen till förvaring av bensin. Jag trodde i min enfald att var och en som läser här var väl införstådda med vad bensin är, vilka egenskaper och förmågor denna vätska har, vilka konsekvenser ovarsam hantering av densamma kan medföra e t c.
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig och inte klart uttalade de uppenbara riskerna detta förvaringssätt medför. Jag vill även tillägga att idén bör ses som en högst temporär lösning, t ex under en längre färd i en miljö där det är ont om bensinstationer. Släng omdedelbart PET-flaskorna när du är klar med din färd, då plasten i PET-flaskor ej är avsedd för bensinförvaring och därför kan ta skada.
Beträffande de bensinfyllda PET-flaskorna är det heller inte rekommendabelt att:
- använda dem som huvudkudde om du campar nära öppen eld
- röka frenetiskt under tiden du häller i dem i den tomma scootertanken
- ge dem i julklapp till dina barn tillsammans med ett paket tändstickor
- ställa fram dem på jobbets fikabord med en lapp som säger "Varsågod, drick gärna av min Coca-Cola"
- gå omkring på stan med dem ibakfickan iklädd palestinasjal och skrika politiska slagord
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------