Dubbel-Bajaj!
- JanneHagnell
- Lärling
Re: Dubbel-Bajaj!
Å så var tanken på plats och all slangar ansliutna! Tätt och fint och bra flöde till förgasaren. Nästa arbetspass blir det byte av bakhjulets packbox som pinkar transmissionsolja. 

- Attachments
-
- Tanken åter ansluten med fungerande reserv.
- image.jpg (86.15 KiB) Viewed 37843 times
- JanneHagnell
- Lärling
Gamla packboxen vid bakhjulet på Moppis utbytt idag. Den gamla hade börjat läcka mer och efter demonteringen kunde jag konstatera att den inte var jättefräsch, så förhoppningsvis blir det bra nu.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt.

- Attachments
-
- Inte så fräscht...
- image.jpg (111.5 KiB) Viewed 37818 times
-
- ...på någon sida!
- image.jpg (132.52 KiB) Viewed 37818 times
-
- Men nu blev det torrt och fint!
- image.jpg (99.31 KiB) Viewed 37818 times
- JanneHagnell
- Lärling
Klar och ute ur verkstaden!
Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över...
Var ska de vara??

Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över...

- Attachments
-
- image.jpg (114.31 KiB) Viewed 37789 times
-
- image.jpg (103.15 KiB) Viewed 37789 times
- JanneHagnell
- Lärling
Moppis hastighetsmätare har börjat svaja när det är kallt, dvs minusgrader. Har ju haft isär, kollat och smort upp navet (med samma fett som på Bonnie vars mätare inte svajar) så jag lutar åt vajern (nästan ny på Bonnie). Beställde en ny från Tyskland för en spottstyver. Bara omslagspåsen var värd pengarna - den ska sparas! 

- Attachments
-
- Made in Germany? Skulle inte tro det, nej..
- image.jpg (129.77 KiB) Viewed 37522 times
- JanneHagnell
- Lärling
Har länge haft Bonnie stående i verkstaden för byte av bensinkran. Förra veckans vurpa gjorde dock att hon fick åka ut (och nu får nog kranbytet vänta till vintern) till förmån för Moppis1. Skadorna inskränkte sig till att tutknappen ramlat isär men när jag skulle testa den visade det sig att ingen el utom den till motorn funkade. Hoppades att det skulle vara så lätt som en losshoppad sladd och det var det också, fast tvärtom, typ: Min hemgjorda helljusomkopplare hade flyttat sig någon mm inåt och kontaktblecken gick mot styret och kortslöt systemet. Lite eltejp på metallen så var det löst.
Och tutknappen då? Jo, den består bara av några få delar som var lätta att pilla ihop. Det hela säkrades sedan med ett buntband - very low tech India style! 

- Attachments
-
- FullSizeRender.jpg (83.43 KiB) Viewed 37352 times
- JanneHagnell
- Lärling
Idag började Bonnies nylagade hastighetsmätare låta under färd. Jaja, lite smörjning ska väl räcka, tänkte jag. Lite surt att behöva klippa buntband för att demontera vajern från mätaren, då sådana varit nödvändiga pga den nya vajern hade annan dimension på den gängade kragen och därmed inte passade på mätaren. Då vajern köpts från Tyskland tänkte jag att mätarhusen där och här inte bara skiljde i skala utan även i mått. Lite märkligt, kanske, men det är ju indiskt! Som tur var fick jag nu ett infall och plockade fram vajern jag köpt från Indien (och tänkt använda på Moppis1) - den visade sig ha en smalare halsring som passade på mätarhuset!
Andra änden, den som ska in i navet, är i metall istället för plast och visade sig ha några tiondelar för stor diameter men det löste sig med lite bearbetning i bänkslipen och en tunnare o-ring.
Exakt hur det här med vajrarna hänger ihop förstår jag inte men jag tror jag nöjer mig med att se glad ut och beställa ett till ex från Indien!

Exakt hur det här med vajrarna hänger ihop förstår jag inte men jag tror jag nöjer mig med att se glad ut och beställa ett till ex från Indien!

- Attachments
-
- Passar! Ööööh, va?!?
- IMG_8118.JPG (84.72 KiB) Viewed 37228 times
-
- Jindal Cables - ja, tack! Blir ju inte sämre av förpackningens bild modell västerländsk 70-talsreklam.
- IMG_8119.JPG (136.22 KiB) Viewed 37228 times
-
- Metall istället för plast - gediget! Då kan man stå ut med att det behövde en vända i bänkslipen.
- IMG_8120.JPG (101.14 KiB) Viewed 37228 times
- JanneHagnell
- Lärling
Rättelse: Bägge kablarna var köpta i Tyskland. Har nu beställt en ny från samma tyska firma som levererade den ovan så framgångsrika Jindalkabeln.
- JanneHagnell
- Lärling
Reservhjulet iordninggjort och monterat på Bonnie! Hemsnickrad fastsättning i originalfästet: Två stora brickor med en gummiring mellan håller fast fälgen i centrumhålet. En metalldel till trädgårdsslang håller avståndet mellan fälg och ram. Å så en lämplig skruv genom alltihop!
Ett gammalt cykelverktyg visade sig ha rätt fattning (16mm) och hamnade i verktygsväskan så man får loss reserven vid behov i vägkanten.
Ett gammalt cykelverktyg visade sig ha rätt fattning (16mm) och hamnade i verktygsväskan så man får loss reserven vid behov i vägkanten.

- Attachments
-
- IMG_8587.JPG (114.4 KiB) Viewed 36957 times
-
- IMG_8586.JPG (95.64 KiB) Viewed 36957 times
-
- IMG_8585.JPG (129.78 KiB) Viewed 36957 times
- JanneHagnell
- Lärling
Sådärja, då var de planerade vinterarbeten på Moppis klara!
Fokus har legat under styrkåpan där tre saker behövde uppmärksamhet:
1) Förbättring av bromsljuskontakten då den befintlig infästningen inte varit optimal.
2) Ny hastighetsmätarvajer då mätaren svajat en del, särskilt i kallt väder.
3) Ny reflektor till strålkastaren då ytskiktet börjat släppa pga rost.
Första punkten hade jag tidigare löst med att fräsa ett jack i styret för att få plats med bromsljuskontaktens fästskruvar. Inte optimalt då den inte gick att finjustera. Fick dessutom ansluta den till bromshandtaget med en bit metalltråd då lämplig fjäder saknades. Nu hade jag rotat fram en bra fjäder och ändrat infästningen lite så den går att flytta steglöst. Och vips, så funkade det utmärkt att ställa in bromsljusverkan! Enda nackdelen var att bromsljuskontakten nu hamnade i vägen för brytaren till helljuset, så jag fick ta upp ett nytt hål i styrkåpan och plugga det gamla.
Punkt två bjöd inga problem. Bort med det gamla, dit med det nya. Höljet på den gamla vajern visade sig nästan ha varit av inne under styrstamskåpan så ett byte var motiverat.
Tredje punkten var värre! I brist på original insats hade jag fått tag i en pirat till flakmoppe. Moddade dess kromring till en infästning motsvarande den på originalinsatsen. Så långt allt väl men jag måste ju ha en glödlampa med foten BA15d, också. Och jag insåg snabbt att de finns ANTINGEN som 12 volt ELLER med hel/halvljusfunktion. Vill man ha 12 volt OCH hel/halvljus är det den större BA20d-sockeln som gäller (som Bajaj kör med i original). Efter mycket googlande hittar jag ändå rätt lampa hos en svensk webaffär. Beställer glad i hågen ett par - och får två bromsljuslampor!
Visar sig att lampan på hemsidan inte existerar!
Något frustrerad gav jag mig nu på att försöka få bort glaset från den rostiga insatsen för att renovera den. Med Dremel och en del tålamod slipade jag bort det fogguck som indierna använt för 25 år sedan och minsann, glaset släppte! Nu hamnade reflektorn i elektrolysbad som fick gå i flera dagar. Sedan blev det slipning och lackering. Testade "kromfärg" som jag polerade och drog över med klarlack. Som de flesta nog vet är kromfärg mer att likna vid en jämn silvermetallic och nästa gång ska jag nog testa att högglanspolera stålet och klarlacka direkt på det. Men det blev good enough, iaf. Då jag kör mest i stan handlar det ändå mer om att andra ska se mig än vice versa.
När vi nu på kvällen justerade ljusbilden märkte jag att halvljuset inte var helt i våg. Infästningen av insatsen medger inga fel men då kom jag på att jag faktiskt tidigare duttat på lite lim mellan fot och glaskropp på glödlampan då dessa släppt från varandra. Måste ha fått dit glaskroppen lite snett, så det får bli en ny glödlampa vad det lider.
Avslutningsvis fick Moppis en andra backspegel, en universal Biltema som åtminstone är hyfsat lik originalet på vänster sida.

Fokus har legat under styrkåpan där tre saker behövde uppmärksamhet:
1) Förbättring av bromsljuskontakten då den befintlig infästningen inte varit optimal.
2) Ny hastighetsmätarvajer då mätaren svajat en del, särskilt i kallt väder.
3) Ny reflektor till strålkastaren då ytskiktet börjat släppa pga rost.
Första punkten hade jag tidigare löst med att fräsa ett jack i styret för att få plats med bromsljuskontaktens fästskruvar. Inte optimalt då den inte gick att finjustera. Fick dessutom ansluta den till bromshandtaget med en bit metalltråd då lämplig fjäder saknades. Nu hade jag rotat fram en bra fjäder och ändrat infästningen lite så den går att flytta steglöst. Och vips, så funkade det utmärkt att ställa in bromsljusverkan! Enda nackdelen var att bromsljuskontakten nu hamnade i vägen för brytaren till helljuset, så jag fick ta upp ett nytt hål i styrkåpan och plugga det gamla.
Punkt två bjöd inga problem. Bort med det gamla, dit med det nya. Höljet på den gamla vajern visade sig nästan ha varit av inne under styrstamskåpan så ett byte var motiverat.
Tredje punkten var värre! I brist på original insats hade jag fått tag i en pirat till flakmoppe. Moddade dess kromring till en infästning motsvarande den på originalinsatsen. Så långt allt väl men jag måste ju ha en glödlampa med foten BA15d, också. Och jag insåg snabbt att de finns ANTINGEN som 12 volt ELLER med hel/halvljusfunktion. Vill man ha 12 volt OCH hel/halvljus är det den större BA20d-sockeln som gäller (som Bajaj kör med i original). Efter mycket googlande hittar jag ändå rätt lampa hos en svensk webaffär. Beställer glad i hågen ett par - och får två bromsljuslampor!

Något frustrerad gav jag mig nu på att försöka få bort glaset från den rostiga insatsen för att renovera den. Med Dremel och en del tålamod slipade jag bort det fogguck som indierna använt för 25 år sedan och minsann, glaset släppte! Nu hamnade reflektorn i elektrolysbad som fick gå i flera dagar. Sedan blev det slipning och lackering. Testade "kromfärg" som jag polerade och drog över med klarlack. Som de flesta nog vet är kromfärg mer att likna vid en jämn silvermetallic och nästa gång ska jag nog testa att högglanspolera stålet och klarlacka direkt på det. Men det blev good enough, iaf. Då jag kör mest i stan handlar det ändå mer om att andra ska se mig än vice versa.
När vi nu på kvällen justerade ljusbilden märkte jag att halvljuset inte var helt i våg. Infästningen av insatsen medger inga fel men då kom jag på att jag faktiskt tidigare duttat på lite lim mellan fot och glaskropp på glödlampan då dessa släppt från varandra. Måste ha fått dit glaskroppen lite snett, så det får bli en ny glödlampa vad det lider.
Avslutningsvis fick Moppis en andra backspegel, en universal Biltema som åtminstone är hyfsat lik originalet på vänster sida.

- Attachments
-
- Minsann om inte glaset gick att få av!
- IMG_9061.JPG (158.43 KiB) Viewed 36517 times
-
- Lackad!
- IMG_9145.JPG (118.35 KiB) Viewed 36517 times
-
- Varde ljus!
- IMG_9162.JPG (80.15 KiB) Viewed 36517 times
-
- Helljusbrytaren fick flytta lite åt vänster.
- IMG_9164.JPG (70.91 KiB) Viewed 36517 times
-
- Klart!
- IMG_9166.JPG (115.84 KiB) Viewed 36517 times
- JanneHagnell
- Lärling
Ett par bilder till! 

- Attachments
-
- Den här vajern kunde ju få pension
- IMG_9043.JPG (109.97 KiB) Viewed 36517 times
-
- Sådärja, bromsljuskontakt som går att justera!
- IMG_9045.JPG (121.9 KiB) Viewed 36517 times
- JanneHagnell
- Lärling
Efter att dottern kört Bonnie till skolan några gånger nu
återkom hon med en att-göra-lista:
1) Ordna så den inte är så slö när den är kall.
2) Fixa reservfunktionen på bensinkranen.
Det första var inga problem. Bonnie har ett original 54-munstycke som har gjort att den varvat ur ordentligt men å andra sidan varit just väldigt slö i början och krävt mycket choke. I Moppis har jag Dellorto 64-munstycke men då flera andra Bajaj-piloter har varit nöjda med det något mindre Dellorto 62 hade jag införskaffat två sådana. Ut med förgasaren och i med 62:an, bara!
Idag kom det en rejäl laddning snö som försvårade provturen men nu behövs iaf inte så mycket choke längre. 
Punkt två borde inte heller vara något problem då en ny universal tvåvägskran, köpt på ebay, redan låg och väntade. På Moppis monterade jag motsvarande kran mha ett vanligt vinkelbeslag och så fick det bli även här. Lätt som en plätt när jag redan gjort det en gång? HA! Hade jag varit smart hade jag förstås gjort ett fäste till direkt när jag höll på med Moppis. Nu fick jag mäta upp allt en gång till och första vinkeljärnet lyckades jag kapa sönder för mycket.
Nummer två gick bättre - tills jag som absolut sista grej skulle ha dit frontkåpan... Hade lyckats måtta så vinkeljärnet hamnade ungefär en halv centimeter för långt in!
Därmed nådde originalvredet, som jag moddat fast på den nya kranen, inte ut tillräckligt utan blev hängande några retfulla millimeter innanför kåpan. Snabbt insåg jag att enda sättet att lösa det hela var att i vinkelbeslaget såga upp större uttag för fästskruvarna - något som naturligtvis krävde att ALLT plockades ner igen!
Efter denna övning i onödigt extraarbete verkar det som det till slut i alla fall blivit både bra och tätt! 

1) Ordna så den inte är så slö när den är kall.
2) Fixa reservfunktionen på bensinkranen.
Det första var inga problem. Bonnie har ett original 54-munstycke som har gjort att den varvat ur ordentligt men å andra sidan varit just väldigt slö i början och krävt mycket choke. I Moppis har jag Dellorto 64-munstycke men då flera andra Bajaj-piloter har varit nöjda med det något mindre Dellorto 62 hade jag införskaffat två sådana. Ut med förgasaren och i med 62:an, bara!

Punkt två borde inte heller vara något problem då en ny universal tvåvägskran, köpt på ebay, redan låg och väntade. På Moppis monterade jag motsvarande kran mha ett vanligt vinkelbeslag och så fick det bli även här. Lätt som en plätt när jag redan gjort det en gång? HA! Hade jag varit smart hade jag förstås gjort ett fäste till direkt när jag höll på med Moppis. Nu fick jag mäta upp allt en gång till och första vinkeljärnet lyckades jag kapa sönder för mycket.

- Attachments
-
- Munstycke 62.jpg
- Lite lagom fetare.
- (137.33 KiB) Downloaded 8 times
-
- Bensinkran o fäste.jpg
- Fäste och kran provmonterade.
- (294.49 KiB) Downloaded 8 times
-
- Bensinkran o tank på arbetsbänken.jpg
- Kranen och tanken "gifta".
- (137.61 KiB) Downloaded 8 times
-
- Fäste bensinkran.jpg
- Fästet på plats!
- (129.28 KiB) Downloaded 8 times
-
- Bensinkran på plats.jpg
- Klart! Eller inte... Här sitter alltså hela härligheten några retfulla mm för långt in.
- (157.44 KiB) Downloaded 8 times
- JanneHagnell
- Lärling
Jaha, det blev ett till gör-om-gör-rätt...
På Moppis la jag slangarna i långa, mjuka böjar för att inte klämma dem. Hade efter det bara en halvmeter slang kvar, vilket jag förstås glömt när jag gav mig på Bonnie. Orka åka och köpa mer, slangen är ju så styv att den säkert klarar tvära böjar! Jo, tjena!
Det höll en vecka; igår blev dottern stående med bensinstopp! Så det var bara att krypa till korset och åka till Mekonomen och sedan riva isär allt IGEN... 

- Attachments
-
- Nya slangböjar 1.
- IMG_9378.JPG (82.78 KiB) Viewed 36276 times
-
- Nya slangböjar 2.
- IMG_9379.JPG (119.51 KiB) Viewed 36276 times
- JanneHagnell
- Lärling
Suck... Tänkte få lite bättre ljus i Moppis renoverade framlykta. Så jag beställde en LED-lampa som stod som hel/halvljus på ebay. När den dök upp visade det sig att den enbart var riktad uppåt och de två anslutningarna därmed gav halvljus och mer halvljus.
Beställde en ny där jag tydligt såg att dioderna var riktade åt olika håll. Efter lång väntan kom den från Kina och visst lyser en LED uppåt och en neråt - men det går inte att kombinera dem!!
Mao blir "helljuset" bara ett uppochnervänt halvljus. Bra halvljus, dock...
Nu har jag gett upp och beställt vanliga glödlampor. Men kan det verkligen vara så svårt att konstruera en LED-lampa som funkar som den sorts glödlampa som funnits i typ 100 år??

Nu har jag gett upp och beställt vanliga glödlampor. Men kan det verkligen vara så svårt att konstruera en LED-lampa som funkar som den sorts glödlampa som funnits i typ 100 år??

- Attachments
-
- Bra halvljus, iaf.
- image3.JPG (72.18 KiB) Viewed 35969 times
-
- Rätt - fast fel...
- image2.JPG (92.34 KiB) Viewed 35969 times
Har precis fått min LED-lampa på posten igår så jag har inte hunnit testa den men det är en diod åt ena hållet och tre åt den andra.
Sedan matas strömen antingen bara till helljus eller halvljus i den gamla vanliga lampan så det ska bli intressant att se hur det ska fungera med LEDen
Sedan matas strömen antingen bara till helljus eller halvljus i den gamla vanliga lampan så det ska bli intressant att se hur det ska fungera med LEDen
It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.
- JanneHagnell
- Lärling
Fast då kan du ju bygla i sockeln. Hjälpte ej i mitt fall.
- JanneHagnell
- Lärling
Vore intressant med en länk till din lampa om den funkar som tänkt.
Den ljusa nyheten är att min LED-lampa fungerar utmärkt. 3 dioder till halvljuset och en diod till helljuset. När man har helljuset tänt lyser halvljuset också. Halvljuset är betydligt bättre än vad det gamla var. Betydligt ljusare inte minst de 20 första meterna. Eftersom detta var ett av mina problem så känns det redan bättre. Det andra att jag hoppas att jag slipper byta lampan i framtiden eftersom det är extremt jobbigt får vi se hur det blir med.
Det som för din del kanske är mer ett mörker är att jag vet om vi har samma typ av sockel. Jag har en H4 sockel. Det finns BA20D socklar också men det framgår inte om det fungerar med hel och halvljus.
I vilket fall som helst har jag köpt den på Easyparts.nl
http://www.se.easyparts.nl/Led-Conversi ... -p12784038
Den var inte billig men fungerar den tycker jag att det kan vara värt priset. Det är 17 skruvar och det behövs två torx-dimensioner, en insex och en stjärnskruv för att byta min lampa och tar ca en timma.
Det som för din del kanske är mer ett mörker är att jag vet om vi har samma typ av sockel. Jag har en H4 sockel. Det finns BA20D socklar också men det framgår inte om det fungerar med hel och halvljus.
I vilket fall som helst har jag köpt den på Easyparts.nl
http://www.se.easyparts.nl/Led-Conversi ... -p12784038
Den var inte billig men fungerar den tycker jag att det kan vara värt priset. Det är 17 skruvar och det behövs två torx-dimensioner, en insex och en stjärnskruv för att byta min lampa och tar ca en timma.
It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.
- JanneHagnell
- Lärling
Jag har BA20d, ja. Kul att den funkar, tyvärr gjorde inte länken det.
Nytt försök:
https://www.easyparts.nl/Lampor-LED-c21304781
Annars kan man gå till easyparts.nl välja svenska och sedan delar/elektriskt/ljus/lampor/Lampor LED
https://www.easyparts.nl/Lampor-LED-c21304781
Annars kan man gå till easyparts.nl välja svenska och sedan delar/elektriskt/ljus/lampor/Lampor LED
- JanneHagnell
- Lärling
Där var den, ja! Inte billig men så funkar den å andra sidan som tänkt.
- JanneHagnell
- Lärling
Oj, nu var det länge sedan någon uppdatering här! Beror dock på att Bonnierna bara tuffar och går, så jag klagar inte!
Inte ens regn och blöta följt av omslag till -5 får De Bengaliska Tigrarna på fall! Nästan, i alla fall...
”Det låter lite konstigt om gashandtaget” sa dottern när hon kom hem igår. Jag gick ut med lite 5-56, sprayade på och vred rullen - SNÄPP!
Sedan rörde den sig helt utan motstånd!
Vid det laget hade andra dotterns kinabanan redan kroknat så verkstaden var full. Meka ute i -5? Nej, tack! Så Bonnie fick komma in i hallen!
Bara ett trappsteg, som tur är.
Som vanligt är dessa modeller föredömligt lättmekade och snart hade jag fått bort gashandtaget och kunde konstatera att vajern gått av just vid nippeln. Då denna var av skruvtyp så blev ju reparationen smidig - det enda som tog tid var att korta justeringsanordningen så den kortade vajern skulle räcka till. Det tog å andra sidan en bra stund och jag insåg sedan att till det bidrog nog att vajern redan gått av en gång och lagats med just skruvnippel. På den vajer jag nu beställt från Indien som reserv är det nämligen lött, som det brukar se ut.
Passade även på att beställa ett avgassystem då det som sitter på Bonnie är lappat och lagat och låter allt mer. 73kr styck för vajrar och 255kr för ett avgassystem. Trevligt att priserna också är av indiska mått!

Inte ens regn och blöta följt av omslag till -5 får De Bengaliska Tigrarna på fall! Nästan, i alla fall...

Som vanligt är dessa modeller föredömligt lättmekade och snart hade jag fått bort gashandtaget och kunde konstatera att vajern gått av just vid nippeln. Då denna var av skruvtyp så blev ju reparationen smidig - det enda som tog tid var att korta justeringsanordningen så den kortade vajern skulle räcka till. Det tog å andra sidan en bra stund och jag insåg sedan att till det bidrog nog att vajern redan gått av en gång och lagats med just skruvnippel. På den vajer jag nu beställt från Indien som reserv är det nämligen lött, som det brukar se ut.
Passade även på att beställa ett avgassystem då det som sitter på Bonnie är lappat och lagat och låter allt mer. 73kr styck för vajrar och 255kr för ett avgassystem. Trevligt att priserna också är av indiska mått!

- Attachments
-
- Finfrämmat!
- B705BEDD-6A9B-4382-8A64-1FA5DE8C3556.jpeg (89.19 KiB) Viewed 34214 times
-
- Problemområde
- 06E3E2B9-822F-4CEA-9128-A84302F1E5DD.jpeg (90.16 KiB) Viewed 34214 times
-
- Trasig och för lång
- 949164E3-D8DE-4E75-9574-FD755908E340.jpeg (101.93 KiB) Viewed 34214 times
-
- Kortad och ihopskruvad
- 0AE69889-C92B-4522-A279-3B40C6AB728D.jpeg (108.32 KiB) Viewed 34214 times
-
- Klart för återmontering
- F867A2CA-6690-4D23-B2CF-4C14B32467F2.jpeg (88.59 KiB) Viewed 34214 times
Trevligt med en lägesrapport, och kul att de tuffar på och gör nytta 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- JanneHagnell
- Lärling
Forza India!jencla wrote:Trevligt med en lägesrapport, och kul att de tuffar på och gör nytta
/jens

- JanneHagnell
- Lärling
Bonnien som dottern har till skolan har inte blivit använd så mycket när det varit snö och halt. Vid en testtur startade den och gick snällt men värre var att få stopp på den - bakbromsen tog nästan inte alls!
Som det mesta på dessa små underverk är det ju lättmekat och med trumma och backar borta kunde jag konstatera att axeln från bromsarmen i princip satt bergfast! Fick använda rörtång för att få den att släppa. Därefter var det dock bara att smörja upp och återmontera. Hjulaxelns kronmutter hade jag ingen saxpinne i rätt storlek till så det fick bli en spik - känns väldigt indiskt på något vis.
På provturen fick jag kvitto på att ansträngningarna varit framgångsrika: När jag tog i och bromsade som vanligt fick jag sån bakhjulssladd att jag åkte omkull!
När jag ändå hade bakhjulet borta passade jag på att montera den nya ljuddämparen jag köpte från Indien för några månader sedan. Ett lägre men ändå trevligt ettrigt ljud med ungefär samma prestanda blev resultatet. Och ja, det behövdes inte mycket inspektion av den gamla ljuddämparen för att inse att bytet var högst motiverat...

Som det mesta på dessa små underverk är det ju lättmekat och med trumma och backar borta kunde jag konstatera att axeln från bromsarmen i princip satt bergfast! Fick använda rörtång för att få den att släppa. Därefter var det dock bara att smörja upp och återmontera. Hjulaxelns kronmutter hade jag ingen saxpinne i rätt storlek till så det fick bli en spik - känns väldigt indiskt på något vis.

På provturen fick jag kvitto på att ansträngningarna varit framgångsrika: När jag tog i och bromsade som vanligt fick jag sån bakhjulssladd att jag åkte omkull!

När jag ändå hade bakhjulet borta passade jag på att montera den nya ljuddämparen jag köpte från Indien för några månader sedan. Ett lägre men ändå trevligt ettrigt ljud med ungefär samma prestanda blev resultatet. Och ja, det behövdes inte mycket inspektion av den gamla ljuddämparen för att inse att bytet var högst motiverat...

- Attachments
-
- Det krävdes rejäla doningar för att få bromsmekanismen att ge sig.
- C3BD6270-F5BE-4A1A-A65E-32D3B8CAFD0C.jpeg (141.94 KiB) Viewed 33285 times
-
- Här behövdes puts och smörj!
- 1C3F80E8-0EBE-4990-87BE-568C8A241911.jpeg (201.46 KiB) Viewed 33285 times
-
- Rätt så pensionsmässig...
- 0E38C79D-D1D8-4A04-A8C7-ED945BDC59C7.jpeg (148.91 KiB) Viewed 33285 times
-
- Genast lite bättre!
- A43ADA2B-8436-4101-8EE4-6A1FCC54F807.jpeg (99.93 KiB) Viewed 33285 times
- JanneHagnell
- Lärling
Bonnie hade två dödskallar från Biltema för att säkra motorkåpan. När den ena lyckades gänga ur sig och försvinna ersatte jag den tills vidare med en ögleskruv. Lite trist, så jag har letat efter en lämplig dekoration - och fann en! 

- Attachments
-
- C3AB274D-CC84-4CD6-BFBA-6CBA8657F335.jpeg (93.69 KiB) Viewed 33242 times
-
- 0DB7B181-FA72-4471-9C10-EE8CDB1BC166.jpeg (88.52 KiB) Viewed 33242 times