Tips för törstiga scootrar vid långfärd...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Tips för törstiga scootrar vid långfärd...

Post by Terraplane Blues »

Törstig scooter och glest mellan bensinstationerna? Kanske detta kan vara till din hjälp? Körde runt på Öland i dagarna och kom på att två petflaskor (Coca-Cola) var som gjorda till bensindunkar mellan sköld och reservhjulshållare på Primaveran. Klädde petflaskorna med två sockar (för att motverka repor i lacken) och de satt verkligen som gjutna tack vare den klassiska Coca-Cola-utformningen, utan tendens till att röra sig på något sätt. Inte nog med detta - "klacken" vid halsen på flaskan är även denna som gjord för att passa mot tanklockshålet på smallframe (kanske även ändra modeller?), varför man kan sätta halsen direkt i hålet utan att hålla flaskan. Flaskan hålls således på plats utan spill eller annat slafs genom den flata ytan som "klacken" vid halsen erbjuder (v g se bild). Jag klarade mig mellan bensinstationerna utan "soppeknas" tack vare detta och Primaveran gick f ö så himla bra på de härligt knixiga vägarna att jag är avundsjuk på mig själv :D.

Image

Image

Image

Image

Image

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Smart trix må jag säga - och för övrigt en mycket söt Primavera! Vet du om det där reservhjulet inkl. fästanordning kan sitta på min "inte-riktigt-lika-söta" 1980 Primavera?

Och i så fall, vem kränger fästet?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="red"><b>Iden är god, men jag tror knappast denna plast är lämplig att lagra bensin i.
3 liter bensin ger en rejäl brasa, och i så fall gäller knappast brandförsäkringen för Vespan, och man kan bli skadeståndsskyldig vid fastighetsbrand.</b></font id="red">:cry::cry:
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Hittade allt jag behöver (utom molotovcocktailsen :wink:) hos EM-scooters!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Var är problemet ?

http://www.mobilblogg.nu/scooter/2006/0 ... itled.html

:wink:

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Två långhåriga på en gång! Eller som en utan hår gjorde:
Image
Image

Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Två långhåriga på en gång! Eller som en utan hår gjorde:
http://img165.imageshack.us/img165/8702/tanknb3.jpg[/img]
http://img165.imageshack.us/img165/8113 ... anklz5.jpg[/img]

Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hur mycket rymmer sidan på primavera utan breddning?

Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Med orginal avgassystem så lite att det inte är värt att göra jobbet!

Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Med orginal avgassystem så lite att det inte är värt att göra jobbet!

Jonas

du menar, med originalmotorn :)

Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Så här ska det ju vara!
Image

Jonas
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br />Så här ska det ju vara!
Image

Jonas

läckert! visa gärna lite andra bilder på scootern.
Terraplane Blues

<br />Så här ska det ju vara!
http://img141.imageshack.us/img141/702/sidanlb7.jpg

Jonas<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Wow, vilken trevlig räser du har!!! Är det 200+ kubikaren man har hört ryktas om? Hur kul är den mellan ett och tio? (Tio va?). Den ser åtminstone oerhört busig ut. Det är möjligtvis inte RD 350 expansionskammare du har snickrat ihop blåset med? Posta gärna någon bild bakifrån och framifrån - det vore kul att få se!

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="red"><b>Iden är god, men jag tror knappast denna plast är lämplig att lagra bensin i.
3 liter bensin ger en rejäl brasa, och i så fall gäller knappast brandförsäkringen för Vespan, och man kan bli skadeståndsskyldig vid fastighetsbrand.</b></font id="red">:cry::cry:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><i>"Sådär ja! Där krossade vi den idén i ett nafs. Ahhhh..."</i>

Det kan också komma ett flygplan och störta ner i huvudet på en när man är ute och kör. Skämt å sido, Fritte - man får kalkylera in vissa risker här i livet. Det är t ex ganska omdömeslöst om man ställer in Vespan bredvid den glödröda kaminen i vardagsrummet, fortfarande med de två bensinfyllda petflaskorna på Vespan. De kan tas av! :wink:

Förresten, har du brandförsäkring specifikt på din Vespa? Där är väl inte så himla mycket som kan brinna upp egentligen? Lite gummi och så - that's it! Lite spill får man räkna med... :)

Scooterhälsningar

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

en stilla undran, hur i h-e vänder du en full petflaska utan att drälla? var är slangen / tratten? :)

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />en stilla undran, hur i h-e vänder du en full petflaska utan att drälla? var är slangen / tratten? :)

2x v50 '81, luna 50s
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hur häller du upp Coca-Cola i ett glas utan att spilla? (Det är nämligen lika enkelt!).

Jo, först häller man sådär lite snällt. Sen i rätt ögonblick slår man till snabbt och stoppar ner hela halsen i hålet. Funkar bra utan "dräll" (vad det nu är?). Okej, några droppar spills eventuellt, men det dunstar bort snabbt... :)

Scooterhälsningar

Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Kalasidé med pet-flaskorna! Den ska jag anamma. Ska för säkerhets skull ta bort EAN-koden så att flaskorna inte pantas av misstag.
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Okej, skickar in några bilder. Det var lite mer jobb att bygga Primmyn än jag trodde, men den är hysteriskt rolig att köra. Tyvärr måste jag byta motorgummina då jag tog bort 10 mm på dom gamla. Det visade sig bli väl vekt, på bakifrånbilden ser man att motorn sitter snett, men det är de veka gumminas fel. Känns inte när man kör, men det är nog tryggare med bra upphängning när man har sådär 20 häst. Om nå´n vill bygga en likadan, ring mej så ska jag tipsa om ett antal fällor man kan gå i...
Visst ja, blåset är ett SIP evo inköpt på scooterklubbens marknad.
Image
Image
Image

Jonas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Trangia har förresten enlitersflaskor som klarar bensin, detta har räddat oss många gånger vid soppatorsk på kontinenten...
Helt klart säkrare än PET men svårare att hälla i tanken.

PET-flaska är en klassiker men farlig, betänk också om man tappar flaskan fylld med bensin hur hal asfalten blir då... (har testat)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><font color="red"><b>Iden är god, men jag tror knappast denna plast är lämplig att lagra bensin i.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><i>"Sådär ja! Där krossade vi den idén i ett nafs. Ahhhh..."</i>

Det kan också komma ett flygplan och störta ner i huvudet på en när man är ute och kör. Skämt å sido, Fritte - man får kalkylera in vissa risker här i livet. Det är t ex ganska omdömeslöst om man ställer in Vespan bredvid den glödröda kaminen i vardagsrummet, fortfarande med de två bensinfyllda petflaskorna på Vespan. De kan tas av! :wink:

Förresten, har du brandförsäkring specifikt på din Vespa? Där är väl inte så himla mycket som kan brinna upp egentligen? Lite gummi och så - that's it! Lite spill får man räkna med... :)

Scooterhälsningar

<font color="red"><font size="3"><b>Det var inte för att varna dig i första hand, men när du sprider dina tokiga idéer på nätet kan det bli farligt. Plasten bryts ner efter en tid, och 1½ liter bensin förångat i garaget eller i källaren är ingen drömsits. Ångorna kommer antändas då man slår på lyset och då smäller det.
Jag har svårt att tro att du rycker på axlarna om detta drabbar någon i forumet som följt din råd.</b></font id="size3"></font id="red">
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Scooterhälsningar

<font color="red"><font size="3"><b>Det var inte för att varna dig i första hand, men när du sprider dina tokiga idéer på nätet kan det bli farligt. Plasten bryts ner efter en tid, och 1½ liter bensin förångat i garaget eller i källaren är ingen drömsits. Ångorna kommer antändas då man slår på lyset och då smäller det.
Jag har svårt att tro att du rycker på axlarna om detta drabbar någon i forumet som följt din råd.</b></font id="size3"></font id="red">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Va, gällde varningen alla andra men inte mig? Så du menar att du inte hade stannat om jag låg och brann vid vägkanten? :x :( :cry: *snyft!*

Helt seriöst nu (om min tokiga hjärna klarar av att vara det för en stund... :P) - givetvis har du rätt med påpekandet om att PET-flaskan inte är den optimala lösningen till förvaring av bensin. Jag trodde i min enfald att var och en som läser här var väl införstådda med vad bensin är, vilka egenskaper och förmågor denna vätska har, vilka konsekvenser ovarsam hantering av densamma kan medföra e t c.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig och inte klart uttalade de uppenbara riskerna detta förvaringssätt medför. Jag vill även tillägga att idén bör ses som en högst temporär lösning, t ex under en längre färd i en miljö där det är ont om bensinstationer. Släng omdedelbart PET-flaskorna när du är klar med din färd, då plasten i PET-flaskor ej är avsedd för bensinförvaring och därför kan ta skada.

Beträffande de bensinfyllda PET-flaskorna är det heller inte rekommendabelt att:

- använda dem som huvudkudde om du campar nära öppen eld
- röka frenetiskt under tiden du häller i dem i den tomma scootertanken
- ge dem i julklapp till dina barn tillsammans med ett paket tändstickor
- ställa fram dem på jobbets fikabord med en lapp som säger "Varsågod, drick gärna av min Coca-Cola"
- gå omkring på stan med dem ibakfickan iklädd palestinasjal och skrika politiska slagord

Scooterhälsningar

kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

HAHAHAHA!

Där fick man sig ett gott skratt på en annars relativt tråkig fredag!
HEHU!

Tack Terraplane Blues!

Piaggio Vespa V50R -74
Erling
Lärling
Lärling

Re: Tips för törstiga scootrar vid långfärd...

Post by Erling »

Hej!

"Hittade" på Blocket en variant "riktiga" bensintankar på 0,5 eller 1 liter, som kan vara ett lite säkrare alternativ än petflaskor.
En trevlig kille i Växjö som importerar från Tyskland.

http://www.berup.com/berup16.html

Erling
Post Reply