Förstagångsvespaägare med lite funderingar..

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Masen
Nybörjare
Nybörjare

Förstagångsvespaägare med lite funderingar..

Post by Masen »

Hej på er, jag har laddat ett tag för att skaffa vespa och nu har det skett. Jag har köpt på mig 2 st objekt och jag har lite frågor. För jag har inte koll...men vill ha. Jag har köpt en 50 cc och en 125 cc där 125 an är en 66a enligt utsago och femtion en ca 72a. Som jag skrev är dom objekt och jag har inte hämtat dom men utifrån bilder så är det nog så att två ska bli en. Och då kommer frågorna.
1. Är karosserna likadana så att det så att säga är bolton mellan dom. Kan jag använda 50 karossen och montera 125ans maskin , gaffel osv på den?
2. 125 maskinen.. jag kikar lite på trim till den men jag saknar lite ”recepttips”, iochmed att jag är helt ny på vespa men inte på tvåtakt så skulle jag gärna vilja ha ett recepttips på cylinder, vev, avgas som lirar bra ihop. Jag är ute efter bra fart i grejorna men med en viss balans mellan ekonomi, körbarhet och balans. Balans så som att det är viktigt att det är balans mellan dom delar som skall jobba ihop ska ha harmoni. Jag har kikat mot 133 cc.. men jag är ju minst erfaren här på forumet medans jag noterar att det finns massor av erfarenhet här..
Anders..
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Förstagångsvespaägare med lite funderingar..

Post by MammaScan »

1. Det finns mindre skillnader mellan karosserna. Det mesta går nog att flytta mellan dem, men 125ans kaross brukar anses som lite mer ovanlig pga äldre typ av emblem etc.
V50n har 9” hjul om det är en svensk moped medan 125an har 10”. Tror även fälgcentrum skiljer. Styret etc är även olika mellan dem.
Motornerna passar i båda karosserna.
2. Finns ju lite färdiga kot tex på sip. Polini verkar ju vara ett säkert kort men någon raket blir det fortfarande inte kanske 90-95km/h som toppfart men blir mycket trevligare att köra.
Post Reply