Renovering-blues

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
thechef
Drömmare
Drömmare

Renovering-blues

Post by thechef »

Hej

Jag har tagit över en lambretta 150 special som inte riktigt vill köra.
Jag har bytt ut vissa saker som var trasiga och rengjort motorn. Efter detta vill den dock inte starta. Eller starta går men efter en liten stund dör motorn. Oavsett choke, gas etc. Den bara dör efter en liten stund. Går inte att åka iväg ens då den dör så fort.
Jag tänkte att det kanske hade att göra med skit i tanken så jag gjorde rent och bytte slang, jag gjorde även rent i förgasaren.
Men den dör ändå.. Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel. Det kommer nästan vit rök ur den när jag kör igång motorn. Något som tyder på att det kommer in för lite luft i förgasaren??

Jag känner lite nu bara att detta är bortom min kunskapsnivå. Då jag inte har möjlighet att ha hojen hos mig så innebär det även 2h restid t/r varje gång jag ska åka och pilla på den.
Så jag tänkte att jag skulle lämna in den hos verkstad, men ingen verkstad verkar vara sugen på att ta emot den. Är det någon här som vet om en verkstad någonstans i / kring stockholm som tar emot dessa gamla pärlor? :)
Petrolhead
Drömmare
Drömmare

Re: Renovering-blues

Post by Petrolhead »

Om du är säker på att det inte är bränslerelaterat så återstår tändspole och/eller kondensator som trolig orsak.
Båda kan fungera kalla men när de blir varma så blir det överslag.
Startar den direkt efter den stannat eller måste den kallna lite?
thechef
Drömmare
Drömmare

Post by thechef »

Säker är jag inte, okvalificerad gissning :)
Den startar direkt. Eller ja man måste sparka några gånger innan den går igång oftast men inte så att det blir bättre om den får vila.
Ingen som vet någon verkstad som kan hjälpa till?
65an
Drömmare
Drömmare

Post by 65an »

Om du inte får det att funka så finns det bara en verkstad i din närhet. Casa Lambretta Scandinavia/ Marcello
Post Reply