Hej,
Jag har precis köpt en Vespa Lx125 med hög vindruta. Den är jättebra mot vind och regn. Men jag får problem med sikten vid motljus och vid mörkerkörning när jag möter andra fordon med halvljus. Då blir det en massa reflektioner på vindrutan och det blir nästan ingen sikt alls. Ett annat problem är vid regn då regndropparna lägger sig som en hinna på vindrutan med mycket dålig sikt som följd.
Är det någon som vet om det går att behandla vindrutan så man slipper dessa problem? Eller är det bara att köpa en ny om gäller (min har troligen 4-5 år på nacken)?
Tack på förhand!
Dålig sikt Vindruta Vespa
- JanneHagnell
- Lärling
Re: Dålig sikt Vindruta Vespa
Kan du inte testa ett sånt där renoveringskit som finns till bilstrålkastare?
Jag har fixat mina bilstrålkastare med Autosol.
Först slipade jag med fint sandpapper (1000 - 1200 korn) och därefter polerade jag med Autosol.
-Blev hur bra som helst !
/N
Först slipade jag med fint sandpapper (1000 - 1200 korn) och därefter polerade jag med Autosol.
-Blev hur bra som helst !

/N
Tack för tipsen.
Jag tror inte det är så bra att sandpappra en vindruta i plast. Det är ju alla pyttesmå repor som gör att det blir reflektioner. Eller har jag fel?
Jag har dock hört av fler att testa bilvax. Men det antar jag bara löser problemet med regndropparna.
Jag har vaxat rutan med turtle wax nu, men har inte testat i regn och mörker ännu.
Fler tips mottages tacksamt!
Jag tror inte det är så bra att sandpappra en vindruta i plast. Det är ju alla pyttesmå repor som gör att det blir reflektioner. Eller har jag fel?
Jag har dock hört av fler att testa bilvax. Men det antar jag bara löser problemet med regndropparna.
Jag har vaxat rutan med turtle wax nu, men har inte testat i regn och mörker ännu.
Fler tips mottages tacksamt!
Jo...
Jag var själv väldigt tveksam till att använda sandpapper i början.
Och när man slipat ner plasten så att den blivit helt "mjölkig" så tror man att det är kört.
Men allt eftersom jag såg hur bra det blev efter polering med Autosol så blev jag modigare och modigare.
Nu kan det ju vara ngt annat plastmaterial i din vindruta, så bilvax kanske är säkrast...
/N
Jag var själv väldigt tveksam till att använda sandpapper i början.
Och när man slipat ner plasten så att den blivit helt "mjölkig" så tror man att det är kört.
Men allt eftersom jag såg hur bra det blev efter polering med Autosol så blev jag modigare och modigare.
Nu kan det ju vara ngt annat plastmaterial i din vindruta, så bilvax kanske är säkrast...
/N
Det går att polera plast som nämns ovan. Prova på en mindre yta utanför siktfältet.
För att få bort regn finns det en produkt som heter RainX rain reppelant , finns massa kopior på detta också hos de flesta biltillbehörsbutiker
För att få bort regn finns det en produkt som heter RainX rain reppelant , finns massa kopior på detta också hos de flesta biltillbehörsbutiker