Touring 57

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
E8424
Drömmare
Drömmare

Touring 57

Post by E8424 »

Jag håller på och renoverar min gamla vespa som stått avställd sedan 1971. Nu har jag klantat till det så att "låsmuttern" som håller fast hastighetsmätarvajern i hastighetsmätaren ramlat ner längs vajern. Är det någon som har ett tips hur jag kan lösa problemet?
paa
Entusiast
Entusiast

Re: Touring 57

Post by paa »

Kanske en sån där plockmagnet på långt teleskopskaft kan få fatt på den?
Annars ska det väl sitta en gummiring på kabeln bakom muttern just för att den inte ska kunna falla ner längs kabeln?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Klassiskt, mycket klassiskt. O-ringen är praktiskt taget alltid upplöst och slapp på gamla vespor. Det gäller att komma ihåg att dra dit ett buntband el liknande, innan man lossar muttern. Att ta bort hastighetsmätaren och tänka att muttern ska hänga kvar där medan man går och hämtar en ny o-ring kan man bara glömma. Vända upp och ned på hojen kan funka... Annars ny vajer och låta muttern ligga kvar längst ned i gaffeln.
/P
E8424
Drömmare
Drömmare

Post by E8424 »

Tack för tipsen. Jag har provat att vända vespan, jag ska testa magnet och en liten krok.
Är det något jag ska tänka på när jag ska byta wajern?
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Först ska du prova om din nya wire verkligen passar både mot din hastighetsmätare och mot hastighetsmätardrevet nere vid hjulet innan du lägger ner jobbet på att trycka den igenom framgaffeln.
Det finns olika gängor på mätarna och olika fyrkantstorlekar, de nytillverkade asiatiska har annan gäng än de gamla originalhastighetsmätarna. Och även i andra änden finns det flera olika storlekar på fyrkanten som ska in i drevet.
Den nedre klämringen och muttern måste bort från wiren innan man drar ur den gamla eller trycker i den nya.
När man ska i med nya wirehöljet tycker jag det går bäst att trycka ner höljet tills man precis ser änden på det i hålet på sidan av gaffeln. Sedan försöker man med en vass syl eller s.k. pick tool att få in den i kabeln och sedan kan man med det spetsiga verktyget som då sitter in i änden på höljet liksom vrida/ böja den ut mot och genom hålet samtidigt som en annan trycker wirehöljet neråt. Lite såpvatten på höljet underlättar itryckningen.
Att dra in innerwiren först och sedan försöka få höljet att styra ut genom hålet efter den är inte alls lika bra, jag har provat den metoden några gånger utan att lyckas.
Ett buntband placerat lite nedanför gummiringen under den övre muttern är förstås en väldigt bra försäkring.
Norman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Norman »

Jag har klantat till det på precis samma sätt...

Provade med magneter och alla möjliga varianter av krokar utan framgång.
-Det är bara att bita i det sura äpplet och dra ut höljet.

Jag lade vespan åt sidan när jag drog-/ tryckte ut vajerhöljet.
Lyckades då få med muttern ut så att den inte skulle ligga kvar i gaffeln och skräpa. :)

Numera sitter buntband monterat.

/N
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har bytt hölje såhär (i och för sig på Lambretta men det bör funka även på Vespa):

1. Dra ur innerwiren ur gamla höljet
2. Tryck in innerwire (gammal eller ny) in i höljet nerifrån
3. Dra ut höljet uppåt, med innerwiren kvar i gaffeln
4. Skjut på höljet på innerwiren, som leder det rätt. Lite lirkande kan behövas
5. Dra ur innerwiren och montera den nya (infettad) uppifrån
Klart!

Och ja, det finns ett antal olika hastighetsmätarwirar för Vespa, minns jag från mina dagar på EM Scooters. 2,0 mm eller 2,5 mm i ändarna, i olika kombinationer, och olika längder ...

Kul att det löste sig!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hej! Hoppas ni har lyckats med att få opp edra muttrar. Jag gjorde precis samma generaltabbe när jag var ny på vespa :-) Tog då tryckluftsmunstycket och tryckte in luft bakvägen i botten på gaffeln så att muttern kom visslande upp igen. Man gör inte om det.. för de som har gaffel utan hål i botten så kan man bruka sig av hålet för någon av vajrarna. Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
E8424
Drömmare
Drömmare

Post by E8424 »

Hej och tack för alla bra svar,
Nu är det dags att besiktiga och jag undrar om Bilprovningen slår ner på och ger anmärkning om gashandtaget kärvar och ej går tillbaka av sig själv?
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Semestergas är det på alla gamla scootrar. Eller menar du att den inte går tillbaka när du vrider gashandaget?

Lycka till!
/Ronny
E8424
Drömmare
Drömmare

Post by E8424 »

Hej,
Jag menar att gashandtaget ej går tillbaka och att motorn varvar om jag inte själv vrider tillbaka handtaget. Jag tror att vajern kärvar uppe vid handtaget och att fjädern på förgasaren inte orkar dra tillbaka.
Vad säger bilbesiktningen om detta ?
Ara
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Det jag menade med semestergas är del 14 (som iaf sitter på min touring) som förhindrar att gasen går tillbaka. Den har aldrig bråkats om.

http://www.scooterhelp.com/manuals/VLB. ... page28.jpg

/Ronny
Post Reply