Hej,
Har blivit med vespa igen och började så klart med en riktig fadäs.
Batteriet på Leffe behövdes nytt. Den gamla drog med nöp och näppe runt startmotorn ett varv för att sedan dö.
Glad i hågen efter uthämtat paket på posten smällde jag dit batteriet och tryckte av. Stendött. Märkligt tänkte jag och efter en del efterforskningar så visade de sig att jag köpt batteriet för PX utan elstart (5,5 ah) och att just det batteriet hade bytt polerna mot original. D.v.s. jag, klantarsel, lyckas köpa fel batteri och vända på polerna. En klassisk bajsmacka helt enkelt.
Fick tag på ett nytt & rätt batteri men det funkar fortfarande inte + att när jag nu mäter vid polerna så visar den endast 12,7 V när motorn går (alltså ingen laddning).
Vad kan jag pajat av att byta poler? Vad ska jag börja felsöka?
Tackar på förhand för all hjälp jag kan få!
/p
Elstrul (självfövållat?!) PX 200
-
- Mästare
Re: Elstrul (självfövållat?!) PX 200
Hej - max oflyt
Jag skulle gissa att du bränt regulatorn och eventuellt säkringen. Startrelä och blinkersrelä borde klarat sig med lite tur. Det är tack och lov inte så mycket elektronik i en vespa
Börja med att kolla säkringen, är den hel får du nog byta regulator och ev startreläet
Med vänlig hälsning/Henrik B PR SSK
Jag skulle gissa att du bränt regulatorn och eventuellt säkringen. Startrelä och blinkersrelä borde klarat sig med lite tur. Det är tack och lov inte så mycket elektronik i en vespa
Börja med att kolla säkringen, är den hel får du nog byta regulator och ev startreläet
Med vänlig hälsning/Henrik B PR SSK
Jag gjorde ungefär samma misstag. Bytte batteri och på det nya (Bosch) hade tillverkaren bytt position på polerna. Ny säkring och sedan funkade allt igen 
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jo,
En får stå där med skammen.
Ska prova att rycka i lite prylar och byta säkring (ser dock hel ut).
Tack för all hjälp!
En får stå där med skammen.
Ska prova att rycka i lite prylar och byta säkring (ser dock hel ut).
Tack för all hjälp!